Místopředseda pořádajícího Hanáckého rally klubu a zástupce ředitele rally Jan Olejníček slibuje zajímavé boje a pastvu pro oči v „přehlídce“ závodních automobilů.
Jakou pozici má Admiral rally ve struktuře domácích soutěží? Je možné čekat zlepšení?
Admiral rally je součástí mistrovství České republiky ve sprintrally, které má osm jednodenních soutěží. Nad ním je v rámci republiky již jen mezinárodní mistrovství republiky. Možný postup závisí v prvé řadě na perfektním zvládnutí současného podniku, je ale podmíněn dostatečným počtem a délkou kvalitních rychlostních zkoušek a také silným sponzorem, protože náklady na přípravu takového sportovního podniku začínají na téměř třech milionech korun.
Na první scénu tedy nemyslíte?
V našich podmínkách je velmi obtížné postavit trať rychlostních zkoušek pro sprintrally, natožpak na podnik, který by měl mít ještě o sto kilometrů rychlostních zkoušek víc. Kde jsou ty doby, kdy bylo možno využít komunikací ve vojenském újezdu. Ty jsou pro tento účel mimořádně vhodné. Dnes už můžeme jen nostalgicky vzpomínat na rok 1998, kdy vyškovská soutěž usilovala o zařazení do evropského poháru a rychlostní zkoušky v neuvěřitelném počtu dvaceti měřily přes 250 kilometrů.
Čím navazujete na Hanáckou rallye?
Rallye Haná a Rallye Vyškov jsou součástí bohaté historie automobilového sportu na Vyškovsku. Zlatá padesátka na plakátu letošní Admiral rally nevyjadřuje nic jiného, než padesáté výročí od prvně zdokumentované vyškovské automobilové soutěže, konající se v roce 1960. Navázala ni Magnum rally, později Böttcher rally, od roku 2009 pak nese název Admiral rally.
Jak dlouho dopředu ji připravujete?
Připravit kvalitní soutěž je nesmírně obtížné a zdlouhavé. Každý pořadatel je odkázán na možnost využít komunikace nejrůznějších vlastníků a to je stále složitější a podmínky jsou stále tvrdší. Jen získání všech administrativních povolení je otázkou několika měsíců.
Co bylo v přípravě nejtěžší?
Je celkem jedno, co je nejtěžší. Problémů se řeší nespočet, ale jisté je jedno, bez peněz by nebylo vůbec nic.
Jakým způsobem se podílejí obce, jimiž se projíždí?
Podíl obcí až na některé výjimky, tady nelze nevyslovit Podivice, spočívá v tom, že po projednání v zastupitelstvech kladně vyřídí naše žádosti a vysloví souhlas s průjezdem obcí a s dopravními omezeními, která zasáhnou do běžného života obyvatel. Ne vždy a ne všude se podaří souhlas získat.
Slyší závodníci na vaše pozvání?
Jak kdo. Jenže i toto je o penězích. Tento sport je mimořádně nákladný a každý jezdec má svůj rozpočet, z něhož pokryje sezonu tak, aby získal co nejlepší bodové výsledky v určitém šampionátu. Nad jeho rámec se sveze velmi rád, ale očekává od pořadatele určitou motivaci, na kterou bohužel nezbývá.
Co třeba Tomáš Enge? Musíte ho přemlouvat?
Tomáš Enge je velmi talentovaný a všestranný jezdec. Ve Vyškově nám to ukázal při svém prvém startu v roce 2003 s Octavií WRC. Jeho specializací ale jsou okruhové disciplíny a jeho program je doslova nabitý. To, že se letos opět ukáže ve Vyškově, je zásluhou našeho sponzora. Nám se podařilo získat zajímavé účastníky ze Slovenska, bohužel nevyšly naše snahy o účast několika zajímavých posádek z Rakouska.
Jakou celkovou úroveň má letošní startovní pole?
Představí se kompletní špička českého mistrovství ve sprintrally a překvapivě také celá slovenská elita, která nebývá na českých soutěžích často k vidění. Tolik špičkových posádek jsme ve vyškovské rally na startu snad ještě neměli. Co se zastoupení techniky týká, diváci se mohou těšit na pestrou paletu soutěžních vozů od nejsilnějších speciálů kategorie World Rally Car až po atraktivní historické automobily s pohonem zadní nápravy.
Kdo ze známějších jezdců přijede ze zahraničí a jaké má šance?
Počítat se musí především s několikanásobným slovenským mistrem Jozefem Bérešem na Škodě Fabii Super 2000. Velké šance na stupně vítězů mají i Igor Drotár (Š Fabia WRC), Jaroslav Melichárek (Mitsubishi Lancer WRC) či Polák Grzegorz Grzyb (Š Fabia S2000).
Kteří jezdci by měli ve svých třídách patřit k favoritům?
Dle objemu motoru je vypsáno mnoho tříd, například jen v rámci mistrovství ČR ve sprintrally je jich deset, a tak výčet favoritů by asi vyplnil samostatný článek. Obecně lze říct, že seznam přihlášených posádek se snažíme sestavit podle výkonnosti soutěžních posádek, takže čím nižší číslo, tím větší favorit.
Je ve startovním poli nějaká opravdová motoristická rarita – lahůdka?
Rád bych upozornil především na šest vozů kategorie WRC, což jsou plnokrevné soutěžní speciály, které se objevují na soutěžích mistrovství světa. Jeden z těchto strojů, Mitsubishi Lancer WRC 05, si v rukou Slováka Melichárka na Vyškovsku odbude svoji českou premiéru. Dovolím si připomenout, že s Lancery WRC se po světových tratích proháněly takové hvězdy, jakými jsou Gilles Panizzi či Gianluigi Galli.
Kdo zastupuje Vyškovsko a s jakými ambicemi?
Stálicí je bývalý mistr republiky v rally historických automobilů Zbyněk Harásek, který se svou Škodou Fabia TDi bude patřit k favoritům třídy vozů s naftovými motory. V rámci klasifikace Poháru ČR v rally se objeví otaslavický Ondřej Výmola, jenž je jedním z posledních jezdců, kteří vodí po tratích legendární historický vůz Škoda 1000 MB. O reprezentaci pořádajícího Hanáckého rally klubu Vyškov se tradičně postarají i bratři Šebestové, kteří se svým Fordem Escort patří k největším favoritům absolutního pořadí Poháru ČR.
Jaké novinky čekají jezdce a diváky?
Pro letošní ročník jsme trať rychlostních zkoušek zpestřili zařazením nebývalého rozsahu šotolinových, tedy nezpevněných úseků. Snad nám vyjde počasí a všichni účastníci, diváci i novináři budou s touto změnou spokojeni.
Jistě je zajištěna i bezpečnost diváků, ale jsou v tomto směru také nějaká vylepšení?
Bezpečnostní opatření v tomto sportu jsou velmi náročná a nákladná. Je zbytečné vypočítávat, kolik stovek pořadatelů bude podél trati zajišťovat organizaci soutěže a bezpečnost diváků. Novinek je celá řada, ale žádná z nich nenahradí zdravý rozum, kterým se musí řídit každý divák. Hlavní novinkou je, že pro diváky jsou určena tzv. divácká místa, vytyčená pořadatelem, a přístup do jiných míst podél trati je pro diváky zakázán. Tento sport je nebezpečný a žádná adrenalinová chvilka v těsné blízkosti projíždějících vozů nestojí za míru ohrožení zdraví nebo dokonce života. V programu rally, který expedujeme bezplatně, jsou uvedeny konkrétní pokyny pro diváky, které by měli bezpodmínečně dodržovat.