Milovníci „kozích dechů“ se do Rychtářova sjeli už podvanácté. Na start už tradiční Moped Rallye se postavilo dvaapadesát historických Stadionů, což je o sedmnáct víc než v loňském roce. Jely společně, ale hodnotily se výsledky dvou kategorií. Tedy původních originálů a upravených speciálů. Zejména někteří „piloti“ první kategorie brali závod jako vítanou recesi. Rallye absolvovali brouček i beruška, myslivec, policista…

Samotný závod ovšem začal dost nešťastně. Ve čtvrtém kole havaroval prostějovský jezdec Daniel Bosák a vypadalo to hodně zle. Po okamžitém zákroku přítomných záchranářů a příjezdu rychlé záchranky ale už jezdec s lékaři komunikoval. „Naštěstí se ukázalo, že zranění není tak vážné, jak původně vypadalo. První rozjížďku jsme ale museli zastavit. Ale myslím si, celkově to úroveň závodu nepoznamenalo. Měly opravdu dobrou úroveň a výbornou přátelskou atmosféru,“ oddechla si po upřesnění diagnózy havarujícího jezdce manažerka závodu Ludmila Mikulášková.

Podle jejích informací je to zatím největší „problém“ v historii rychtářovské rallye. „Asi tři čtyři roky zpátky nabouralo auto, které uzavírá trať pro závody, do požární zbrojnice. Zranění nebyla, ale tehdy jsme museli druhou rozjížďku úplně zrušit,“ připomněla manažerka.

V aktuálním případě bylo anulováno první kolo a „vydělal“ na tom především domácí jezdec, manažerčin syn Erik Mikulášek, sedlající speciál S11–59. V první rojížďce, která startovala po vzoru Le Mans přiběhnutím k motorkám, totiž ujel jen pár metrů. Ve druhé dojel druhý. Pokud by se výsledky jako obvykle sčítaly, tak by neměl šanci. O zrušení první jízdy se ale dověděl až dlouho po závodě. „V první jízdě mně selhalo zapalování. Škoda, protože ve druhé jízdě se mně jelo výborně. Protože se časy sčítají, tak celkově na tom budu velmi špatně,“ stýskal dvacetiletý jezdec bezprostředně po závodě, který absolvoval již popáté.

Ředitelství závodu nakonec správně rozhodlo o anulování první jízdy. Zřejmě i proto, že letošní rallye byla poprvé jedním z dílů seriálu závodu Moped Cup Haná. „Myšlenka založit seriál, jako mají jiné motoristické disciplíny, vznikla v našem rychtářovském klubu. Okamžitě se zapojilo šest týmů z okresů Přerov, Prostějov a Vyškov. Sjednotili jsme pravidla a na konci roku bude vyhlášený celkový vítěz seriálu v obou kategoriích. Je to šest závodů. Na Vyškovsku se jede jen ten náš a jsme druzí v pořadí. Když se sčítají body, baví to jezdce o hodně víc, čehož dokladem je i dnešní zvýšený počet startujících,“ vysvětlil ředitel závodu Petr Večeřa.

Vítěz zrušené první i druhé rozjížďky a celkový vítěz Jindřich Ujčák z Palkovic si tak do celkového pořadí připsal pětadvacet bodů, Erik Mikulášek o tři méně. Jejich souboj byl ozdobou závodů a pořádně je proháněl i Pavel Krejčí ze Lhoty. Ujčák ale nakonec stejně vyhrál systémem start – cíl. „Jezdím sem rád, jsou to bezva závody. Proč jsem vyhrál? Snažím se být pečlivý v přípravě a odměnou vám pak je, že vám to jede. Pokud mně to vyjde časově a bude nálada, tak příští rok určitě přijedu zase,“ ujistil vítěz speciálů.

Sluší se připomenout, že moped Stadion je originální československý výrobek. Výroba v začala v roce 1957, ale první prototypy vyjely na silnice již rok před tím. První typ série nesl typové označení S11. Později přišly řady S22 a S23. Nejvíce ale bylo vyrobeno esjedenáctek, a to přes 150 tisíc. Ty převažovaly i v rychtářovské startovní listině a nejlépe si originál připravil domácí jezdec Igor Václavík, jehož moped má na „křestním listu“ datum 1959. „Vlastně všechny součástky jsem sehnal v kovošrotě a pak to bylo opravdu dost práce. A je pořád, i když některé součástky se už i dají koupit repasované nové,“ konstatoval nejrychlejší závodník kategorie originálů a na otázku, jaký je podíl zásluh jeho veterána a jezdce, s úsměvem odpověděl, že je to tak jedna k jedné.

Skvělá trať

Jejich síla je chaboučká, většinou nejsou nablyštění jako jejich dvoustopí bratříčci, jen zřídka uvidíte pochromovaný blatník. Ale v zarputilosti mužů za jejich řídítky si ale v ničem nezadají i se superbiky. V kategorii speciálů má rychtářovská rallye rok od roku víc a víc závodní charakter. „Jezdím tady patnácti let, takže to mohu potvrdit. Loni se podstatně změnila trať, takže teď je to určitě zajímavější. Je v ní víc zatáček, takže je to náročnější a pro diváka atraktivnější, protože se jede jenom v dědině. Mopeda si připravuju sám. Každý má samozřejmě svoje úpravy, které nerozkecává, ale je to samozřejmě v mezích nějakých regulí,“ dodal nakonec velmi spokojený nejrychlejší rychtářovský jezdec Mikulášek.

„Havárie nás sice mrzí, ale u motoristických závodů se to stává. Jsme rádi, že to snad pro jezdce nakonec nebude tak vážné. Trasu jsme totiž změnili i z bezpečnostních důvodů. Když se jezdily Pařezovice, tak se jezdilo proti sobě. Teď je to okruh s atraktivními místy pro diváky. Těší nás i zvyšující se počet závodníků, takže možná rozšíříme počet závodních tříd,“ sdělil předseda Moped Teamu Jiří Ambroz.