VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pád ve 248 kilometrech za hodinu. Rychlejší už nechci zažít, říká Abraham

Brno /ROZHOVOR, VIDEO/ – Pochybuji, že se od českého jezdce něčeho takového dočkáme, připomněl motoristický expert Václav Svoboda jeden z nejvýraznějších momentů uplynulé sezony Karla Abrahama při jeho setkání s fanoušky na Masarykově okruhu v Brně. Sedmadvacetiletý závodník si v prvním roce po návratu do šampionátu silničních motocyklů dojel pro druhé místo v kvalifikaci Velké ceny Argentiny, v níž skončil desátý, a v Nizozemsku bral sedmé místo, čímž vyrovnal své maximum v kubatuře MotoGP. „Jsem naprosto spokojený,“ pochvaloval si brněnský závodník ze stáje Aspar.

27.11.2017
SDÍLEJ:

Karel Abraham.Foto: Deník / Stehlík Lubomír

V klasifikaci jste skončil dvacátý. Jak to hodnotíte?

Sice jsem z pohledu celkového umístění už měl v MotoGP lepší ročníky, ale vše fungovalo jak mělo. Konec sezony byl složitější, s čímž jsme však počítali, protože jsme měli motorku, na které celý rok už žádný vývoj neprobíhal. Většina ostatních jezdců měla stroje, které se vyvíjely. Já i tým jsme se postupně zlepšovali, ale výsledky se dělaly daleko hůř. Musel jsem daleko víc tlačit na pilu.

Smlouvu se španělským týmem Aspar jste prodloužil poměrně pozdě v srpnu. Bylo čekání nervózní?

Podpis přišel až k závěru sezony, ale byli jsme v podstatě domluvení už dlouho dopředu. Dojednávali jsme pouze podmínky. Jsem rád, protože jde o úplně skvělý tým, plný profesionálů i kamarádský.

Pád Karla Abrahama při testování ve Valencii.

Prodloužil jste na rok. Jedničky v týmech spíš dostávají delší kontrakt, ne?

Zpravidla se dělají smlouvy na dva roky, výjimečně na tři. Dvě sezony je dlouhá doba a může se stát spousta věcí. Podívejme se na Španěla Dani Pedrosu, který jezdí v Repsolu asi deset let a pravidelně prodlužuje. Já mám roční smlouvu z toho důvodu, že je pro nás takticky výhodnější. Pokud budou výsledky v příštím roce tak dobré jako letos, nebo i lepší, mám lepší vyjednávací pozici pro smlouvu na další roky.

Setkání s fanoušky 
Karel Abraham v sobotu přivítal v tiskovém středisku Masarykova okruhu čtyři sta fanoušků, kterým odpovídal na dotazy. Také vydražil svůj závodní komplet za 55 tisíc korun. Nejvíce, za 26 tisíc korun, kombinézu z Velké ceny Argentiny, kde skončil druhý v kvalifikaci. Peníze putovaly Nadačnímu fondu Veroniky Kašákové, který se zaměřuje na podporu dětí a mladistvých v dětských domovech.

Příští rok pojedete na typu motorky Ducati Desmosedici GP16, který sedlal týmový kolega Álvaro Bautista. Co na ni říkáte po testování ve Valencii před dvěma týdny?

Je zase o něco lepší. Vždy chvíli trvá, než si na motorku zvyknu. Jsou tam rozdíly. Měli jsme dobré testy a začali se zlepšovat. Bohužel jsem ale na konci prvního dne spadl a úplně motorku zničil. Kluci dali dohromady nakonec druhou motorku, i když to nebylo v plánu.

Jakou rychlostí jste se při pádu řítil?

Bylo to v podstatě na rovince, když jsem jel 248 kilometrů za hodinu. Šlo o můj nejrychlejší pád. Zajímavý rekord, ale už ho zvyšovat nechci. (úsměv) Bolí to nejen mě, ale i tým. Ať už co se týče peněz nebo práce na motorce, která se pak musela složit od šroubku nová.

Jste v pořádku vzhledem k lednovým testům v Sepangu?

Jsem překvapený a strašně šťastný, že se mi nic nestalo. Mám jen odřenou ruku a trochu jsem si hýbnul s ramenem. Ale už teď se cítím daleko líp. Není to nic problematického. Další den po pádu jsem byl rozmlácený a objel dvě kola, abych si vyzkoušel motorku. Fungovala, a tak jsme nepokračovali v testech, protože to bylo zbytečné. Nezajížděl bych zdaleka takové časy, které potřebujeme.

V únoru budete testovat na okruhu Buriram. Těšíte se do Thajska a jaký máte názor na rozšíření kalendáře?

Minulý rok se tam jely superbiky a už jsem na okruhu závodil. Pro mě by to bylo výhodnější bez únorových testů. Byl bych jediný, kdo trať zná. Takto výhodu nemám. (smích) Okruh není špatný, ale počasí je v Thajsku katastrofální, horší než v Malajsii, na které si většinou stěžuju. V okolí také nic moc není, nejde zrovna o super místo. Na Buriramu se jede devatenáctý závod, což už je poměrně dost. Organizátoři to chtějí zvyšovat na dvacet, a to má být limit. Záleží jestli se závody do sezony víc rozprostří, nebo bude víc závodů po sobě, aby organizátoři mohli pro nás organizátoři vytvořit nějakou letní pauzu. Už letošek byl docela narvaný. I když s tím nemám žádné zkušenosti, tak u F1 věřím, že je to jednodušší, protože mají jezdci méně zranění. I když se stane brutální bouračka, jsou v nějaké skořápce zavření. My se odhalíme hned.

Marc Márquez z týmu Repsol Honda získal čtvrtý titul v pěti letech a v poslední době dominuje. Dokáže mu podle vás v současné době někdo konkurovat?

Letos jsem přál určitě víc titul Andrea Doviziosovi. Škoda, že to nezvládl. Márquez jel také fenomenálně. Andrea to bude mít určitě těžké, aby obhájil pozici vicemistra, nebo útočil na mistra světa. Uvidíme, jak to bude příští rok. Každopádně Honda i Yamaha mají jakýsi náskok, který se těžko dohání. Není jednoduché s těmito stájemi bojovat. Letos se to ze spousty důvodů podařilo Dovimu. Sezona byla hodně zamotaná a řekněme, že i to třeba pomohlo Dovimu být vpředu, ale na to historie neptá. Opravdu jel perfektně, bojoval, vyhrával závody. Věřím, že se mu podaří jet na špičce.

Čeho byste rád dosáhl v příští sezoně?

Rád se posunu zase dál. Uvidíme, jak půjde bojovat o lepší celkový výsledek v sezoně, anebo separátně v každém závodě. Protože pořád budeme mít stroj GP16, sice výbornou motorku, ale za dva roky starou. Potřebujeme co nejvíc okouzlit správné lidi a sponzory. Není to vždy jen o tom zajet solidní závod, ale důležité je to i risknout a mít super závod. Uděláme vše proto, abychom v příští sezoně byli viditelní na dobrých místech.

Do MotoGP jste se vrátil po roce v superbicích, jejichž šampionát se vrátí do Brna. Co na to říkáte?

Je to super novinka. Jednalo se o tom už více let. Uvidíme, jak velký bude zájem. Například v sousedním Německu na Lausitzringu to byla loni dost tragédie, strašně málo lidí. Ale věřím, že superbiky v Brně přitáhnou víc fanoušků.

Jaký máte program v zimě?

Teď odjíždím na dovolenou k moři s přítelkyní. Vracíme se před Vánoci, po nich už bude trénink rozjetý na sto procent a zase se musíme připravovat na nadcházející sezonu.

Vaše přítelkyně dělá hostesku na startovním roštu. Pomáhalo vám v sezoně, že jste spolu byli častěji a nebyli jste si vzdálení?

Určitě jo. Na roštu stojí samozřejmě vedle mě, když to jde, ale dělá hodně pro Ducati, takže je i u Doviho.

Budete v zimní pauze intenzivně řešit i školu?

Musím máknout, školu dělám už poměrně dlouho. Chci ji nějak dokončit, i když nejsem v závěrečné fázi, minimálně ne na Univerzitě obrany. Ale je opravdu hodně časově náročné to skloubit se závody. Poslední dva roky je toho šíleně moc.

Autor: Petr Musil

27.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V prostorách Knihovny Karla Dvořáčka ve Vyškově si si lidé můžou prohlédnout výstavu čtyř umělců z Prostějova.
16

OBRAZEM: Přehlídka stylů. Učitelka se svými žáky vystavuje obrazy v knihovně

Ilustrační foto
5

Čekají nás Vánoce na blátě. Na Štědrý den bude až pět stupňů nad nulou

Novorozená miminka Vyškovska 50. týdne 2017

Vyškov - Novorozená miminka na Vyškovsku. Redakce Vyškovského deníku Rovnost gratuluje jejich rodičům a přeje jim i jejich dětem mnoho štěstí.

Výměna osvětlení: lampy mají nové výbojky

Blansko, Vyškovsko – Na parkovišti u vlakového nádraží je snad jedna moderní lampa na dvě auta. Přitom v ulicích je tma, zní od mnohých. V Blansku právě dělníci dokončují už třetí etapu výměny svítidel veřejného osvětlení. Z 2200 ve městě jich do konce roku bude téměř tisícovka nových.

Vyškovští futsalisté neudrželi blanenské individuality. Paděra dal hattrick

Vyškov /FOTOGALERIE/ – I ve futsale, kde padá více gólů než ve fotbale, je dobré proměnit první, nebo jednu z prvních šancí. V utkání jihomoravské divize ve Vyškově se to povedlo futsalistům Pro -staticu Blansko, a také proto si bezpečně přišli pro celkové vítězství.

AUTOMIX.CZ

Víte, co je černý led? Poradíme, jak ho poznat a jak se s ním vypořádat

Ze všech zimních nástrah na motoristy (a vlastně obecně na všechny), je jednou z nejhorších takzvaný „černý led“. Ten je totiž skoro nerozpoznatelný, ale strašlivě kluzký, což může způsobit velkou spoustu nemilých situací. Znáte taková ta videa, kdy se auta se zabržděnými koly nekontrolovaně kloužou jako saně? Tak přesně to umí černý led.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT