MICHAL STREJT

Ještě před startem samotné soutěže se v pátek odpoledne nově uskutečnila testovací rychlostní zkouška na úseku od „Mikulášku“ u Topolan po křižovatku nedaleko Zouvalky a po jejím skončení následovalo představení vybraných posádek na vyškovském Masarykově náměstí. Testovací rychlostní zkouška (tzv. shakedown) slouží jezdcům k nastavení závodních vozů, vyzkoušení si vlastních limitů, svezení sponzorů a v neposlední řadě může naznačit, jak by mohlo vypadat pořadí v závodě. Na tomto „prologu“ zajeli totožný nejrychlejší čas jezdec z Rakouska Hermann Neubauer a stálice na vyškovských tratích Martin Vlček.

| Video: Youtube

Ze startovní rampy na vyškovském Masarykově náměstí odstartovalo poslední prázdninovou sobotu čtvrté nejpočetnější jezdecké pole v historii. Mezi 111 startujícími se objevil např. vítěz slovenského mistrovství z roku 2015 a průběžný lídr šampionátu našich východních sousedů Jaroslav Melichárek s vozem královské kategorie WRC. Z domácích jezdců přijeli zabojovat o nejvyšší příčky pravidelní účastníci Martin Vlček (Hyundai i20 Rally2), Karel Trněný (Volkswagen Polo R5), vedoucí jezdec Poháru 2+ a loni stříbrný Vojtěch Štajf (Škoda Fabia R5). Velkou neznámou pak byl start Poláka Jaroslava Koltuna (Ford Fiesta Rally2), který odstupoval po technické závadě ze dvaadvacátého místa na nedávném závodě Mistrovství Evropy ve Zlíně.

Rally Vyškov 2023
Absolutní pořadí:
1. Hermann Neubauer / Ursula Mayrhofer (A) – Škoda Fabia Rally2 Evo 38:09,4 min.
2. Martin Vlček / Jakub Kunst – Hyundai i20 N Rally2 +25,4s.
3. Jaroslaw Koltun / Ireneusz Pleskot (PL) – Ford Fiesta Rally2 +43,7
4. Jaroslav Melichárek / Erik Melichárek (SK) – Ford Fiesta RS WRC +47,0
5. Vojtěch Štajf / František Rajnoha – Škoda Fabia R5 +47,8
6. Karel Trněný / Christian Doerr (CZ/DE) – Volkswagen Polo R5 +1:19,6
7. David Tomek / Roman Švec – Škoda Fabia Rally2 Evo +1:27,2
8. Karel Štochl / Pavel Zalabák – Škoda Fabia R5 +2:16,6
9. Pavel Ševčík / Luděk Vajdák – Mitsubishi Lancer Evo IX +2:49,1
10. Viktor Szabó / Vladimír Tichý – Škoda Fabia Rally2 Evo +2:59,0

„Po dvou letech se nám znovu podařilo překonat hranici stovky přihlášených. Z toho usuzujeme, že se do Vyškova posádky rády vrací. Věříme, že to ocení i fanoušci,“ předpověděl předseda pořádajícího Hanáckého rally klubu Ladislav Petráš.

V sobotu ráno mechanici na vyškovském letišti doladili veškeré technické detaily na závodních vozech a jezdci vyrazili vstříc startovní rampě na Masarykovo náměstí. Přejetím startovní rampy soutěžním posádkám závod oficiálně začal. Jako první je čekal nejdelší rychlostní úsek celého závodu. Rychlostní zkouška, která vznikla spojením dvou známých závodních úseků z minulosti. RZ Ivanovická spojená s Hlubočanskou vytvořila téměř 15 kilometrů dlouhý měřený test, který brzy zastavil například nejnovější Fabii RS Rally2 Evo šampiona v závodech automobilů do vrchu Davida Komárka. Nejrychleji začal rakouský pilot Škody Fabie Rally2 Evo Hermann Neubauer, když druhému Vlčkovi nadělil přes sedm sekund. Následovaly další dvě vítězství rakouského jezdce v Račicích a Podivicích a do servisního areálu na vyškovské letiště přijížděl Neubauer s náskokem 14 vteřin. Průběžně druhý Martin Vlček, zaznamenal pokaždé druhý čas, a to mu zajišťovalo pohodlný náskok před Polákem Koltunem.

| Video: Youtube

Neubauer, který přijel do Vyškova především testovat svou rychlost před rozhodující fází boje o rakouský titul, nenašel přemožitele ani ve druhých závodních jízdách a dojel si tak pro jednoznačné vítězství.

„Erzety jsou tady super rychlé a nemůžeš na nich udělat žádnou chybu, protože kolem tratí není mnoho místa. Pro nás to byl dobrý den, závod jsem si užil a v budoucnu nevylučuji návrat na zdejší rychlostní zkoušky,“ řekl v cíli jezdec, kterému start ve Vyškově doporučila jako vhodný test česká rallyová legenda Roman Kresta, jehož tým Neubauerovi připravuje závodní vůz.

Stříbrný Martin Vlček se netajil spokojeností s novým vozem, který v jeho týmu slouží především pro komerční účely. Jezdec stáje Kowax Racing jej zvolil z důvodu, že jeho obvyklé závodní náčiní dosud nestihli opravit po havárii na nedávné Barum Czech rally. Bronz vybojoval polský jezdec Koltun, čtvrtý dojel Slovák Melichárek, pro nějž byl Vyškov vhodným rozjezdem před blížící se slovenskou Rallye Dobšiná, a pátý skončil druhý nejrychlejší z Čechů Vojtěch Štajf.

| Video: Youtube

„Z hlediska bodového jsme si v Poháru 2+ pomýšleli na první místo, ale Martin Vlček s Kubou Kunstem jeli úplně skvěle. Jejich výkon byl nad naše možnosti, takže jsme druzí mezi Čechy a pátí celkově, což mě mrzí, ale spíš než rozebírat zklamání musím zapátrat, kde ty setinky a desetinky získávat,“ poznamenal v cíli pražský jezdec, který si i přes porážku od Vlčka udržel vedení v průběžném hodnocení seriálu Pohár 2+.

Do cíle závodu úspěšně dorazilo 79 soutěžních posádek, mezi nimiž nechyběly ani domácí dvojice. Z úspěchu se mohl radovat bučovický Zdeněk Omelka, který se ujal role navigátora v nejrychlejším „historikovi“ – ve Škodě Favorit po boku Otakara Zenkla. Pro sedmé místo v „malinkatých autíčkách“ v rámci Opel Adam Cupu si po propadu ve druhé polovině soutěže dojel Tomáš Arnošt navigovaný Lukášem Sedláčkem z Vážan. Z regionálních řidičů závod dokončil i přes přetočení ve statku na Zelené Hoře Lubomír Konšel, a to na jednašedesáté pozici absolutně a šesté ve třídě RN10. Posádka Karel Podaný/Petra Klvačová z Chvalkovic na Hané se naopak příliš nesvezla, když jejich fabii zastavila porucha motoru hned na úvodní rychlostní zkoušce.