Po letech stereotypu byla letošní vyškovská rally zpestřena několika novinkami. Termín soutěže se přemístil na červen, což se sice pozitivně projevilo na počasí, kumulace akcí v Mezinárodní den dětí však viditelně ovlivnila počet návštěvníků. Ani tak ne v okolí tratě, neboť skalní příznivci rally si cestu na rychlostní zkoušky našli, výrazný úbytek diváků však byl viditelný zejména u cílové rampy.

Druhou změnou oproti předešlému ročníku bylo rozšíření startovního pole o účastníky Mistrovství ČR v rally historických automobilů, kteří ve Vyškově naposledy startovali v roce 2012. Na účasti pouhých čtrnácti posádek se projevil fakt, že piloti historiků mají základnu převážně v Čechách, nad kvantitou však jednoznačně vítězila kvalita. Vyškovští diváci mohli na startu vidět řadu originálních exemplářů, které psaly historii motoristického sportu. „Naše Octavia TS je z roku 1961,“ informoval pilot nejstaršího vozu ve startovním poli Miroslav Julínek.

Velkou nostalgii pociťovala řada fanoušků zejména při pohledu na trojici vozů Ford Escort RS Cosworth, které v devadesátých letech dovezly k vítězství v tehdejší Magnum rally například Stanislava Chovance či Ladislava Křečka. Právě vozům Ford Escort nakonec patřila první dvě místa „historické“ klasifikace. Stylem start-cíl vítězství vybojoval Vlastimil Neumann, následován se ztrátou 51 sekund Liborem Kotrmonem.

Rally Vyškov 2019 se zapíše do historie jako zřejmě první soutěž, do které nastoupily všechny přihlášené posádky soudobých vozů bez jediné omluvenky. Účast 97 posádek, registrovaných do Rallysprint série či Poháru 2+, znamenala ve spojení se čtrnácti historiky čtvrté nejpočetnější startovní pole, které vyškovská rally pamatuje.

Pro soutěžící byla připravena tradiční trať tvořena třemi úseky „erzet“ - Ivanovická brána, Podivice a Račice. Snaze pořadatelů o zpestření itineráře bohužel učinila přítrž kůrovcová kalamita, která jim znemožnila použití technicky náročné Kuchlovské rychlostní zkoušky v lesích nedaleko Rychtářova. Soutěžní posádky se přesto o připravované trati vyjadřovaly s respektem. „Některé úseky se oproti minulosti jedou opačně, a pokud se rychlostní zkouška obrátí, je úplně jiná. Jako vždy to tu bude hodně rychlé,“ vyjádřil se vítěz z roku 2017 Martin Vlček.

„Volbou tradičních úseků podle mě pořadatel nic nepokazil,“ připojil se k tomuto názoru další nejrychlejší jezdec Rally Vyškov 2012 Tomáš Kurka.

V ostře sledovaném souboji o absolutní vítězství měl o největší motivaci postaráno Roman Odložilík (Škoda Fabia R5), který by se v případě čtvrté zlaté medaile osamostatnil na čele historických tabulek jako nejúspěšnější pilot historie Rally Vyškov. Od začátku však marně hledal recept na výkon dalšího zkušeného pilota Jaromíra Tarabuse (Škoda Fabia R5). Dvaačtyřicetiletý závodník disponoval v cíli úvodního testu slibným osmisekundovým náskokem, který se při neuvěřitelné vyrovnanosti závodu (šestkrát byl rozdíl mezi vítězem „erzety“ a druhým v pořadí menší než jedna sekunda) ukázal jako základní stavební kámen jeho úspěchu. „Tempo jsme chytili od začátku, naopak soupeři dělali chyby. O část náskoku jsme v průběhu závodu přišli pro penalizaci za kontakt s retardérem, ale byl jsem si jistý, že to nebylo po právu, a tak jsme tuto penalizaci řešili. Pak se ukázalo, že se pomíchala auta a dostali jsme ji omylem,“ vrátil se k důležitému momentu závodu zasloužený vítěz.

Po smazání Tarabusovy penalizace se jeho náskok vyšplhal ke čtvrt minutě a Odložilík, vědom si svých možností, raději vsadil na obranu stříbrné pozice. Bronzový věnec ukořistil po bojovném výkonu Martin Vlček s trochu exotickým Hyundaiem i20 R5.

Smolný víkend naopak zažili domácí reprezentanti. Patrik Brtníček se hned na trati první zkoušky poroučel do řepky a závod pro něj skončil. Zkušený vyškovský navigátor Rudolf Kouřil si svezení v překrásném Mercedesu-Benz 190E po boku Petra Hustého užíval jen o „erzetu“ dále, kde tuto dvojici zastavila technická závada.

JIŘÍ DOKULIL