Vzhledem k pandemické situaci se jednalo o teprve čtvrtou rally, která se v letošním roce na našem území uskutečnila, což přineslo zvýšený zájem diváků a také soutěžních posádek. Startovní rampou projelo celkem 104 vozů.

Vyškovští pořadatelé pokukovali po návratu do dříve tradičního zářijového termínu šest let, vyslyšeni však byli až letos. Jak se v průběhu roku ukázalo, právě přeřazení soutěže z června na první polovinu září bylo pro uskutečnění letošního ročníku klíčové. Zatímco řada jiných pořadatelů musela své závody odvolávat či přesunovat, vyškovští organizátoři dostali zelenou a za zpřísněných bezpečnostních opatření mohli soutěž uskutečnit.

Výsledky:
1. Semerád Petr - Hovorka Jiří, Škoda Fabia R5 34:11,0 min
2. Tarabus Jaromír - Trunkát Daniel, Hyundai i20 NG WRC +3,2 s
3. Černý Jan - Černohorský Petr, Volkswagen Polo GTI R5 +13,6 s
4. Vlček Martin - Jugasová Karolína, Hyundai i20 R5 +15,2 s
5. Odložilík Roman - Tureček Martin, Volkswagen Polo GTI R5 +28,6 s
6. Bisaha Ondřej - Kiška Oliver, Hyundai i20 R5 +47,8 s
7. Trněný Karel - Doerr Christian, Ford Fiesta R5 +59,0 s
8. Adolf Robert - Novák Petr, Škoda Fabia R5 +1:43,3 min

„Po zvážení všech okolností jsme se rozhodli, že nebude organizován komentovaný start a cíl rally, nebudou organizována oficiální divácká místa a nebude povolen přístup divákům do servisního areálu,“ shrnul mimořádná opatření v důsledku koronaviru předseda pořádajícího Hanáckého rally klubu Ladislav Petráš. V průběhu závodu se však potvrdilo, že fanoušek motorsportu si cestu k vůni benzínu vždycky najde. Zaplněný tak byl nejen prostor u startovní a cílové rampy, ale zejména vyhlášené atraktivní pasáže na trati.

Nejkratší trať v historii

Trať závodu zůstala oproti loňsku bez výraznějších obměn. Vhodných úseků, které by splňovaly potřebná bezpečnostní kritéria, je na Vyškovsku minimum a jednání o nové rychlostní zkoušce ztroskotalo již potřetí v řadě ještě před startem. Pořadatelům tedy nezbylo než oprášit tři tradiční úseky (RZ Podivická, Ivanovická brána, Račická) a pouze na dvou z nich oproti loňsku otočili směr.

„Na trati dochází ke změnám rytmu a jsou zde i kousky šotoliny, které se mi líbí, takže já se do Vyškova vracím rád,“ zhodnotil trať vítěz z roku 2017 Martin Vlček. „Rally je teď zajímavá i tím, že se jede ve vysoké kukuřici, což v květnu nebo v červnu nebývalo zvykem. Člověk jede vt akovém tunelu a musí spoléhat na rozpis,“ doplnil jeden z favoritů seriálu Rallysprint série René Dohnal.

Statisticky se jednalo o nejkratší trať v novodobé historii vyškovské rally, neboť dva průjezdy trojicí úseků daly dohromady pouhých 61 závodních kilometrů. Soutěžní posádky se však jednomyslně shodovaly v názoru, že jsou za vytrvalost organizátorů vděční, protože možností zazávodit si bylo letos minimum. „Nažhavenost“ jednotlivých pilotů se projevila několika haváriemi, které zapříčinily opakované přerušení Račické rychlostní zkoušky. Všechny výlety mimo trať a kolostřešní kombinace však naštěstí skončily bez újmy na zdraví zúčastněných.

Rozhodovala Ivanovická brána

Úvod soutěže patřil tradičním účastníkům vyškovské rally. Na první rychlostní zkoušce byl nejrychlejší Martin Vlček (Hyundai i20 R5), který o dvě desetiny sekundy porazil Jaromíra Tarabuse (Hyundai i20 WRC) a ani rekordman v počtu vyškovských startů Roman Odložilík (VW Polo R5) z pátého místa neztrácel mnoho. Podobu výsledků však zcela překreslil druhý test z Ivanovic na Zouvalku. S převahou více než půl sekundy na každém závodním kilometru zde konkurenci vyškolil dvacetiletý Petr Semerád (Škoda Fabia R5) a na jeden „zátah“ se posunul ze čtvrté příčky do vedení. Suverénně nejrychlejší čas zde zopakoval i ve druhém průjezdu, a protože na zbylých úsecích byly rozdíly mezi špičkou v řádu desetin sekund, nasbíraný náskok mu vystačil až do cíle.

„Jsem strašně nadšený, že se nám to povedlo, navíc v tak silné konkurenci. Na Ivanovické bráně byla kukuřice, přes kterou prakticky vůbec nebylo vidět dopředu, navíc v místech, kde se jede opravdu hodně rychle. Asi rozhodlo, že jsem se toho nezalekl a snažil jsem se jet rychle i na tomto úseku,“ radoval se v cíli pražský talent, který navázal na vítězství svého otce Josefa z roku 2006.

Loňský vítěz Jaromír Tarabus ve druhých průjezdech znatelně zrychlil a vyhrál dvě „erzety“, v celkovém součtu však litoval opatrnějšího začátku.

„Bohužel jsme zkraje nedokázali využít potenciál našeho vozu, ještě do toho nám to jednou zhaslo na startu, což je ve finále rozhodující ztráta, která nás stále vítězství. Petr jel výborně hlavně na Ivanovické bráně, kde nám v součtu dal více než osm vteřin, takže si vítězství zaslouží, gratuluju mu,“ řekl sportovně Tarabus. Bronz v cíli patřil Janu Černému (VW Polo R5), naopak vítěz první rychlostní zkoušky Martin Vlček nedokázal zareagovat na zrychlování svých soupeřů a v cíli se musel spokojit s pomyslnou bramborovou medailí.

„Celý den lituji jedné chybičky, kterou jsem udělal na druhé rychlostní zkoušce, ta mě stála asi šest vteřin. V podstatě všichni naši soupeři navíc ve druhých průjezdech výrazně zrychlili a my skoro vůbec,“ přemítal v cíli Vlček.

JIŘÍ DOKULIL