Krása historických strojů, o něž se jejich majitelé starají opravdu královsky. Potřebné vzrušení i vidina vítězství pro jezdce. Nezapomenutelná podívaná pro stovky diváků, kteří rádi spojí slunečné odpoledne s pasivním sportem a posezením s přáteli u pěnivého moku. Prostě dokonalá zábava i ostré závodění, letos díky novému okruhu ještě atraktivnější. Moped rallye Rychtářov.

Vždy o svátku slovanských věrozvěstů je necelých deset kilometrů od Vyškova rušno. Centrem motoristického dění se stane Rychtářov, kde se najednou několikanásobně zvětší hustotu mopedů na metr čtvereční. K tamnímu Moped teamu se přiřadí ještě houfy přespolních vyznavačů strojů Stadion S11 a S22 a začnou neobvyklé, o to atraktivnější závody.

Pětatřicet strojů

V pondělí napsali pořadatelé a jejich hosté už jedenáctou kapitolu tohoto seriálu. Do hlavních rolí se přihlásilo celkem pětatřicet borců. „Je to trochu méně než v předchozích letech, ale vyhovuje to. Přeci jenom máme novou trať a měli jsme trochu strach, jestli se na ni odváží stejně jezdců. Ale organizačně jsme to podchytili. Všechno proběhlo v pohodě a nějaký závažnější problém nepřišel,“ konstatovala jednatelka pořádajícího klubu Ludmila Mikulášková.

Závod se tedy letos převlékl do nového kabátu. Hlavní změnou byl vytyčený okruh, kdy se oproti minulosti zkrátil ze čtyř kilometrů na polovinu a celý se umístil přímo na území obce. Technicky náročnější a tedy i trochu nebezpečnější. „Bylo povoláno jednou tolik traťových pořadatelů, patří všem velký dík. Na zabezpečení tratě jsme se soustředili. Několik jezdců sice na nejtěžším místě okruhu spadlo, ale bez zranění. Zpětně všichni říkali, že lepší trať ještě nejeli,“ měl radost ředitel závodu Petr Večeřa.

Rivalové

Pojďme k samotnému závodění. Obhájce loňského triumfu Pavel Krejčí z Lhoty u Lipníka splňoval znovu funkci favorita. V první jízdě, startované systémem Le Mans, kdy jezdci přibíhají ke svým strojům, se ho držel jako klíště Jindřich Ulčák z Palkovic a nakonec viděl šachovnicový praporek jako první. „Šlo prakticky jen o startovní pozici do finále, takže jsme oba zvolnili. Nebylo potřeba mopedy zbytečně opotřebovávat. Šetřili jsme je,“ prozradil Krejčí. Duely mezi ním a Ulčákem zpestřují toto odvětví už nějaký čas. „Je mezi námi docela velká rivalita. Kam přijedeme, snažíme se toho druhého porazit. Je to tak, že i naši otcové proti sobě závodili,“ připomněl.

Finálová jízda už vyzněla poměrně jednoznačně pro Krejčího. Od svého konkurenta se brzy odpoutal a jeho odstup se během deseti kol zvětšoval. Narostl až na konečnou půlminutu. „Lepší už to být nemohlo, skvělá trať, výborně se mi jelo. Vyhrál jsem tu znovu, moc mě to těší,“ uvedl vítěz. Ulčák dojel druhý s bezpečným náskokem třiačtyřiceti vteřin na třetího Milana Pechánka z Urbanice.

Z domácích se mezi elitní desítku dostali osmý Erik Mikulášek a devátý Petr Dvořák. To je ale všechno v kategorii speciál. V redukovaném pořadí „originálů“ patří výhra právě rychtářovskému Vítu Hořavovi, čtvrtý skončil Stanislav Vévoda.

PODFOTO: SVÁTEK MOPEDŮ. Rychtářov se proměnil v útočiště všech nadšenců historických strojů značky Stadion. Desítky jezdců proháněly své jednostopé krasavce po dvoukilometrovém okruhu. Foto: David Mach

Finálové jízdy

Kategorie speciál
1. Pavel Krejčí (Lhota u Lipníka) 40:32,3 min., 2. Jindřich Ulčák (Palkovice) 41:03,4, 3. Milan Pechánek (Urbanice) 41:46,9, 4. Karel Mlčoch (Žešov) 41:57,3, 5. Adam Šromota (Radslavice) 42:28,2, 6. Milan Skopal (Němčice) 42:37,2, 7. Miroslav Jurečka (Žeravice) 42:44,3, 8: Erich Mikulášek 39:54,4, 9. Petr Dvořák (oba Rychtářov) 42:51,6.
Kategorie originál
1. Vít Hořava (Rychtářov) 44:08,5, 2. Miroslav Jurečka (Žeravice) 42.52,8, 3. Ivan Medek (Opatovice) 43:19,1, 4. Stanislav Vévoda (Rychtářov) 43:43,0, 5. Milan Kudrna (Radslavice) 43:59,9.