Bez prostorné servisní zóny se důstojná automobilová soutěž neobejde. Ploch, jakou disponuje vyškovské letiště, navíc v okolí není nazbyt, a tak získání razítka bylo pro organizátory životně důležité. „Letos jsme narazili na skutečnost, kterou jsme nikdy předtím neřešili. Areál, který máme pronajatý od města Vyškova a od dalších vlastníků, je součástí ochranného pásma letiště a místním aeroklubem jsme byli vyzváni, abychom požádali o souhlas s užíváním Úřad pro civilní letectví Praha. Tím se vše zpozdilo, protože jsme museli připravit novou žádost, úřad nám ji však vrátil zpátky s odůvodněním, že se máme obrátit na provozovatele letiště, což je Aeroklub Vyškov. Nyní už je naštěstí vše vyřešené a po zaplacení nájemného můžeme zmíněnou plochu opět využít," líčil adrenalinové okamžiky posledních dnů a týdnů předseda pořádajícího rally klubu Ladislav Petráš.

Pojede 77 posádek

Mohlo to dopadnout lépe, ale i hůře. Tato zdánlivě diplomatická věta nejlépe charakterizuje kvantitativní i kvalitativní stránku právě zveřejněného seznamu přihlášených posádek. Na fanoušky čekalo milé překvapení, když se mezi zájemci o start objevil vynikající okruhový pilot a mistr České republiky ve sprint-rally z roku 2012 Tomáš Kostka. Jeho soutěžním náčiním bude Ford Fiesta RS WRC, tedy naprosto špičková technika, sbírající úspěchy na soutěžích mistrovství světa. Do souboje o prvenství by zcela jistě rád zasáhl také vítěz vyškovské rally z roku 2009 Roman Odložilík, jeho Fiesta R5 však oproti Kostkově speciálu patří o kategorii níž. Loňský bronz přijede obhajovat Martin Vlček se Škodou Fabia S2000, slibovaný Miroslav Jakeš s Citroënem DS3 R5 naopak v seznamu nakonec chybí. Celá věc je o to překvapivější, že Rally Vyškov v původním plánu týmu Gemini figurovala a manažer týmu se v pondělí sháněl po kontaktu na pořadatele, aby nahlásil požadavky na plochu v servisu…

Oproti úvodní soutěži Rallysprint série, která proběhla v dubnu ve Valašském Meziříčí, chybí ve „startovce" přední polské a slovenské posádky. Absentují bohužel i ti, kteří o účasti ve Vyškově dlouho uvažovali z testovacích důvodů (ze špičky například Jan Dohnal či Patrik Ruj-br). „Doufali jsme v účast kolem devadesátky, přihlášku ale nakonec poslalo 77 posádek. Přesto jsme spokojení, protože po zrušení Rallysprintu Kopná to s letošními sprinty nevypadalo vůbec dobře," oddechl si Petráš.

Zpestření slibuje účast známého herce Davida Suchařípy (Subaru Impreza), který by rád složil reparát za loňský ročník, kdy nedojel ani na start prvního testu. Zajímavostí je však ve startovním poli vícero. Jediným domácím pilotem na startu bude 17letý účastník poháru mládeže Patrik Brtníček, který se podle pravidel tohoto poháru posadí za volant svojí Škody Felicia pouze na uzavřené trati. „Těším se moc, protože pauza byla dlouhá, naposledy jsem závodil loni v prosinci. Na vyškovské rally mě čeká novinka v podobě nového spolujezdce. Poprvé se vedle mě posadí Ivo Vybíral," prozradil nám reprezentant vyškovského LB Trans Racing Teamu.

Zcela odlišnou soutěžáckou generaci zastupuje brněnský pilot Zdeněk Vrátníček. Ve Vyškově na tehdejší Rallye Haná startoval premiérově v roce 1980 a letos si od tohoto okamžiku připomene 35. výročí. Nezbývá než doufat, že se jeho historický VW Golf druhé generace umoudří a po sérii dvanácti závodů s technickou závadou konečně doveze svoji posádku až do cíle.

Ostražitost nutná

Topolany, Nemochovice, Pustiměř a Pístovice. Tak zní názvy vesnic, v jejichž katastru pořadatelé vytipovali divácká místa na trati rally (plánky tratě jsou k dispozici na webu www.rallyvyskov.cz).

Kromě vlastní bezpečnosti by návštěvníci rally neměli u tratě zapomínat také na ochranu svého majetku. V letošním roce je průvodním jevem automobilových závodů vykrádání aut na diváckých místech. Své by o tom mohl vyprávět například fotograf Martin Husár, kterého tato nepříjemnost postihla na nedávno odjeté Rally Bohemia. „Nenapadlo mě, že k této události může dojít v totálně ztracené vesnici, zvlášť když jsem pár kroků od auta. Na příjezdu k diváckému místu byla dokonce policejní hlídka, která nic podezřelého nezaregistrovala. Takže se tu nebavíme o žádných lokálních ‚feťácích',, ale o důsledně promyšlené akci," upozornil.

Tento příklad může sloužit jako prevence a ponaučení i pro návštěvníky vyškovské rally. Řešení se zdá být jasné: nenechávat v autě žádné cennosti. Během průjezdu špičky je kolem zaparkovaných aut diváků téměř liduprázdno, což představuje lehký cíl pro každého alespoň trochu zručného zloděje. Nezbývá než doufat, že tyto rady nebudou návštěvníci letošní Rally Vyškov potřebovat…

JIŘÍ DOKULIL