Pro chlapce školou povinné bývalo jediným světlým momentem prvního zářijového týdne konání vyškovské rally. Po čtrnácti letech je ale této tradici konec. Federace automobilového sportu Autoklubu ČR nabídla vyškovským pořadatelům dva termíny: květnový a červencový, z nichž si představitelé Hanáckého rally klubu vybrali druhou variantu. „Samozřejmě bychom byli bývali nejspokojenější s tradičním zářijovým termínem. Po zvážení všech pro a proti jsme se ale rozhodli přijmout termín 25. července, i když se budeme muset vyrovnat s tím, že v tomto období probíhají žně. O to intenzivněji spolupracujeme už nyní jak s obcemi, tak se subjekty, které žňové práce provádějí," tvrdí předseda pořádajícího rally klubu Ladislav Petráš.

Kolize s Popradem

Proč pořadatelé zvolili červencový, a nikoliv květnový termín, není zcela zřejmé. Tento krok byl o to překvapivější, že dobrovolně přistoupili na termínové křížení s nejstarší slovenskou automobilovou soutěží, popradskou Rallye Tatry. Tato kolize má dvě roviny. Vezmeme-li v úvahu, že startovní pole úvodní letošní sprintrally, konané ve Valašském Meziříčí, zpestřilo deset slovenských posádek, pak vyškovští pořadatelé svůj už tak hubený rozpočet připravili o zhruba 50 tisíc korun (startovné pro zahraniční posádku činí 5600 Kč).

Druhou stranou mince je sportovní úroveň, která absencí slovenských týmů jednoznačně utrpí. „V rámci testování se plánujeme zúčastnit většiny českých sprintrally, které se nekříží se závody slovenského mistrovství," deklaroval na začátku sezony svůj zájem o starty na našem území předloňský slovenský vicemistr Jaroslav Melichárek. Pro místní fanoušky je veliká škoda, že jeho špičková Fiesta RS WRC, která má na kontě účast ve 22 soutěžích světového seriálu, bude v termínu Vyškova závodit pod Tatrami. Zklamání ze vzniklé situace vládne samozřejmě i na Slovensku, kde mají k dnešnímu dni přihlášenou jen jednu českou posádku. Vzhledem k hutnému kalendáři rally soutěží a závodů automobilů do vrchu však pro Rallye Tatry neexistovala termínová alternativa.

Termín není jedinou změnou, která se na letošní vyškovské rally projeví. Federace odebrala jednodenním soutěžím status mistrovství České republiky a přejmenovala jejich seriál na Rallysprint sérii. Dalším radikálním krokem se pak stalo rozhodnutí, že zde budou bodovat pouze vozy s pohonem jedné nápravy a čtyřkolky se přesunou do tzv. Poháru 2+.

A jak to s přihlášenými posádkami nyní vypadá? „K nedělnímu datu, tedy 12. červenci, bylo přihlášeno sedmnáct posádek. Do uzávěrky však zbývá ještě necelý týden a nejvíce přihlášek chodí pravidelně v posledních dnech. Z předních jezdců zatím projevili zájem o účast vítěz Rally Vyškov z roku 2012 Tomáš Kurka (Mini John Cooper Works), Petr Zedník (Ford Fiesta Kit Car) a Petr Trnovec (Škoda Fabia S2000)," informoval Ladislav Petráš.

Přihlášku již poslal úřadující vicemistr ČR Miroslav Jakeš s Citroënem DS3 R5, pravidelnou účast na jednodenních závodech má naplánovanou také loni ve Vyškově třetí Martin Vlček. Na kvalitě startovní listiny však bude mít vliv rovněž stav techniky po právě odjeté Rally Bohemia.

Osm erzet

Účastníci vyškovské rally se budou muset vyrovnat s rychlou tratí, na které se negativně projevilo zamítavé stanovisko ze strany Újezdního úřadu vojenského újezdu Březina a Vojenských lesů a statků ČR. Ze čtyř připravených úseků po kvalitativní stránce vyčnívá račická rychlostní zkouška, která se po osmi letech vrací na serpentiny pod místním zámkem. „Erzety" u Moravských Prus a Podivic musely být kvůli splnění kilometráže prodlouženy, kratší než v minulosti bude naopak rychlostní test s cílem v Kunkovicích, který se netradičně pojede z Brankovic. Mapu tratě pořadatelé plánují zveřejnit v neděli 19. července.

JIŘÍ DOKULIL