V prostředcích městské hromadné dopravy, na zastávkách i v novinách jsou totiž k vidění inzeráty, upozorňující na možnost stát se zaměstnancem brněnského dopravního podniku. Městská firma hledá právě řidiče trolejbusů, tramvají a autobusů.
Dopravní podnik má v současnosti více než čtrnáct set řidičů. Jejich řady se mají letos rozrůst o další dvě stovky. Důvodem jsou plánované spoje přes novou mimoúrovňovou křižovatku v Pisárkách a potřeba zajistit dopravu k Černovické terase.
Na rozdíl od jiných brněnských firem si dopravní podnik na nedostatek zájemců nestěžuje. „O práci řidiče je velký zájem,“ uvedla mluvčí společnosti Hana Pohanová. Každý den podle ní žádá o bližší informace pět až deset zájemců. „Lidé se například ptají na dovolenou, pracovní dobu, ale hlavně je zajímá výše mzdy,“ sdělila Pohanová.
Noví zaměstnanci dostanou základní plat kolem deseti tisíc korun a k tomu různé příplatky. „Víc upřesnit to bohužel nedokáži. Výše příplatků se totiž liší, záleží na tom, jestli jde o řidiče tramvaje, autobusu nebo trolejbusu. Říct určitější částku by bylo dost zavádějící,“ řekla Pohanová.
Lidé, kteří tuto profesi už nějakou dobu vykonávají, na ni nedají dopustit. „Jsem už sice v důchodu, ale jezdím pořád, protože mi to dělá radost. Tahle práce se totiž člověku dostane rychle pod kůži,“ prohlásil tramvaják Václav Vysočan. Tramvaj řídí už přes čtyřicet let. Jeho zážitky by prý vydaly na celý román.
Dnešní tramvaje se podle něj nedají s „jeho“ prvními moc srovnávat. „Když jsem začínal, jezdil jsem ještě s klikami a vlečňákem, dnes se mi tramvaje zdají trošku ,přetlačítkované‘,“ řekl. Za celou dobu své kariéry prý nikdy neměl ani jeden konflikt s cestujícími. „Je tady nějaké dřevo, abych to zaklepal?“ pousmál se Vysočan.
Řidiče v brněnském dopravním poniku může dělat každý, kdo dosáhl jedenadvaceti let a má řidičské oprávnění alespoň skupiny B. K žádosti o zaměstnání musí ale přiložit i výpis z rejstříku trestů a z karty řidiče. Zájemce také absolvuje dopravně psychologické vyšetření a čeká jej kurz řidiče. „Přijat je jedině po jeho úspěšném absolvování,“ dodala mluvčí Pohanová.
Zájemci o práci jsou podle Pohanové převážně mladí, vyučení muži do třiceti let. Hodně je ale i uchazečů mezi padesáti a šedesáti lety. Zájem mají i lidé ze Slovenska, letos do pracovního poměru nastoupili dva. Těm dopravní podnik nabízí i zajištění ubytování a příspěvek na něj.
Existují ale lidé, kteří si takové zaměstnání neumí představit. „Jsem grafik na volné noze, takže jsem většinu času doma. Bylo by proto nelogické, abych místo toho trávil většinu času v práci. Přestože bych dostal týden dovolené navíc,“ smál se Michal Chládek z Rajhradu u Brna.
Možnost budovat kariéru řidiče městské dopravy považuje za absurdní i Brňan Radim Zelníček. „Neměl bych nervy na opilce, kteří jezdí v nočních spojích. A jezdit v zimě i v létě v malé uzavřené kabině, to by pro mne bylo peklo,“ prohlásil.