Balicí a tiskařská technika ale také poznatky z oblasti zpracování digitálních fotografií. Přehlídku nových technologií představují na brněnském výstavišti stovky firem v rámci veletrhu EmbaxPrint.

Veletržní akce je určená převážně odborníkům, ale na své si přijdou i laici. Na stáních vystavovatelů jsou totiž k vidění i nejmodernější typy fotoaparátů.

Atraktivní je také společná expozice asi dvaceti polygrafických firem. V jejich projektu Workflow obrazových dat se návštěvníci podrobně seznámí se vznikem v současné době populárních fotoknih. „Majitelé digitálních fotoaparátů fotí jako o život, ale už nic dalšího s těmi fotografiemi nedělají. Jen je skladují doma v počítači. A tak vznikly fotoknihy, které v současné době zaznamenávají velký boom,“ prohlásil koordinátor projektu Martin Novotný.

Zvědaví návštěvníci tak uvidí vše potřebné pro jejich tvorbu. Od nafocení, přes retušování digitálních fotografií v počítači, následnou výrobu šablon, až po finální tisk fotografií a jejich svázání do knih.

Zájemci si takovou knihu mohou pořídit velmi snadno. Vystavovaná technologie totiž není nic exkluzivního, co by si nemohl každý návštěvník dovolit. „Na internetu je plno portálů, na kterých si případný zájemce vybere, jak by měla jeho kniha vypadat. Pak tam uloží své vybrané fotografie a do dvou dnů má fotoknihu doma,“ dodal Novotný.

Jejich ceny jsou různé, záleží, jaký vzhled knihy si dotyčný vybere. Fotokniha ho může přijít na pár set korun, ale i na několik tisícovek.

Nejen pro zábavu

Veletrh EmbaxPrint si mnoho vystavovatelů vybralo ke světové premiéře své nejnovější technologie. Jde hlavně o nové postupy v oblasti digitálních technologií.

Premiéru má na výstavišti například unikátní tester Braillova písma na obalech farmaceutických výrobků. „Je to komerční výrobek, záleží jen na tom, kdo si přístroj zakoupí,“ řekl Ivo Charvát ze stejnojmenné firmy.

Na stánku Společnosti papíru a celulózy, kde je přístroj k vidění, byl i jeho tvůrce Gert Keller z německé firmy PTS. „Přístroj jsem vyvíjel asi rok,“ uvedl.

Tester ověřuje, zda je název léku napsán Braillovým písmem správně. Kromě toho kontroluje i výšku znaků, která je důležitá k tomu, aby byl vyražený text pro zrakové postižené lidi dobře čitelný.

Jednodušší verze přístroje pak kontroluje pouze správnost textu napsaného Braillovým písmem. „Ale i to je zásadní věc. Proto se v Evropě zavádí předpis, aby nové obaly s léčivy měly toto značení. Zrakově postižený člověk totiž nemá vždycky u sebe někoho, kdo mu dá ten jeho správný lék,“ dodal Charvát.

Předpis platí od loňského září a postupně se bude rozšiřovat i na starší léky a jiný sortiment výrobků, které by mohly ohrozit život zrakově postižených lidí.

Přístroj, který písmo rozpoznává, přijde na více než jeden milion korun.

O popularizaci nových tiskařských technologií se starají i známé osobnosti. „Tiskařské stroje, které prezentuji, umí například tisknout mapy nebo plakáty. Doposud jsem je znal jen z obrázků a z vyprávění. A teď jsem je konečně uviděl na vlastní oči,“ zasmál se herec Tomáš Matonoha.

Vede reklama

Veletrh je letos mnohem více zaměřen na reklamu, než tomu bylo v minulých ročnících.

V rámci doprovodných programů tak budou k vidění například vítězné reklamní spoty z mezinárodního festivalu Cannes Lions.

Na veletrhu se sešlo zhruba pět set padesát vystavovatelů ze sedmadvaceti zemí. Nejvíce zahraničních firem je z Polska a Německa. Mezi nováčky patří firmy z Ruska či Filipín.