Ekonomická krize firmám přináší úbytek zakázek, a proto společnosti vyrábějí méně. Některé z nich kvůli tomu propouštějí zaměstnance, pro které již nemají uplatnění. Na firmy z vyškovského regionu v loňském roce ekonomická krize dopadla zvlášť silně.

„Naše tržby loni poklesly o čtyřicet až padesát procent. Počet odběratelů je stejný, ale mají menší zakázky. Propouštět jsme nicméně nemuseli, i když některé výrobní linky nejely,“ řekl například jednatel společnosti Svaziko Zbyněk Fiala. Firma se zabývá galvanizací kovů.

Strojírenství utrpělo krizí nejvíc

Právě na strojírenský průmysl podle ředitele vyškovského úřadu práce Jana Marka současná ekonomická situace dolehla nejvíc. „Hospodářská krize se dotkla víceméně všech oborů. Ve vyškovském okrese jako nejvíce postiženou oblast vidím strojírenství,“ uvedl Marek.

Stejný postřeh má i ředitel Okresní hospodářské komory Vyškov Jiří Pinkas. „Třeba na program Vzdělávejte se, kde se zaměstnanci firem dozví, jak bojovat s ekonomickou krizí, se ptají zejména strojařské společnosti,“ poukázal Pinkas.


Jejich slova potvrzuje i vedoucí personálního a mzdového oddělení vyškovské pobočky koncernu Fritzmeier Aleš Dobrovolný. „Ekonomická krize se dotkla většiny strojírenských firem, ani my jsme nebyli výjimkou. Projevila se ve snížení objemu výrobních zakázek. Ve srovnání s rokem 2008 činil pokles řádově pětatřicet procent,“ informoval Dobrovolný.

Ekonomická krize dolehla i na jiné obory než strojírenství. „Postižené je také stavebnictví. V něm dlouhodobý nedostatek zakázek, který doprovází jasný vliv sezonnosti, vyvolává zvýšený příliv lidí do evidence úřadu práce. Obávám se, že v nejbližších měsících se snížené příjmy obyvatelstva, a tudíž i menší spotřeba, projeví také v oblasti pohostinství a cestovního ruchu,“ varoval ředitel vyškovského úřadu práce.

Zvýšila se konkurence

Krizi pocítila například i firma Magnum, která vyrábí dřevěné podlahy. „Objem zakázek se zmenšil jen mírně, o deset procent. Ovšem vzrostl cenový tlak, proto jsme byli nuceni snížit prodejní ceny v průměru o pět procent,“ řekl finanční ředitel společnosti Magnum Pavel Lokaj.

Ten na depresi vidí i kladné stránky. „Ekonomická krize nás nutí neustále zvyšovat efektivitu výrobního procesu, což si vyžádalo snížení počtu zaměstnanců o deset procent. S krizí rovněž bojujeme formou inovace produktové řady. Zájemci se mohou přijít podívat k nám do vzorkovny a objevit krásu dřevěných podlah,“ dodal Lokaj.


Na všechny společnosti ale krize nedolehla stejně. Společnosti s menším počtem zaměstnanců mají určitou výhodu. „S krizí se podle našich zkušeností vypořádávají o trochu lépe menší firmy, které jsou schopné pružněji reagovat na přání zákazníků. To vše za nízkých režií. Samozřejmě pouze tehdy, pokud jejich výrobek navíc vykazuje vysokou přidanou hodnotu. Nicméně i zde jsou reakce na ekonomickou krizi velmi individuální,“ doplnil Marek.