Úleva má platit pro ty majitele stánků prodávající potraviny nebo nápoje, kteří nemají pro zákazníky zázemí. Například stoly a židle. „Týkat se tak bude například stánků ve velkých obchodních domech, kde židle a stoly nepatří provozovateli bufetu, ale vlastníkovi centra. Nicméně co oni vydělají za víkend, máme my za měsíc. To jsou úniky, na které by se měl stát zaměřit," uvedl hlavní důvod nespokojenosti Volek, jehož podnik už je na elektronickou evidenci připravený.

Nakoupit musel zařízení za desetitisíce. „Konkrétně za šedesát tisíc korun," upřesnil majitel nádražní restaurace s tím, že evidence jako taková mu nevadí. „Pokud tedy bude platit pro všechny stejně," dodal.

Zajedno je s ním také majitel další z vyškovských restaurací Josef Kopinec. Elektronickou evidenci považuje za nedomyšlenou. „Člověk, co nám vozí pivo, mi řekl, že už přes patnáct hospod mu nahlásilo, že kvůli elektronickým pokladnám zavře. Pro nás to znamená také značnou komplikaci, protože vytisknout třeba sto padesát účtenek během půl hodiny bude problém. Nevím, jak to technicky zvládneme. A úlevu pro stánkaře vnímám jako značně neférovou. Měli ji dát všem, aby byly podmínky pro všechny stejné. Myslím, že je to hrubá chyba," vyjádřil se Kopinec.

Řešení pro vánoční trhy

Naopak zástupci podnikatelů jsou rádi, že ministerstvo jejich požadavek vyslyšelo. „Je to řešení, aby se evidence v první fázi netýkala například vánočních trhů. Ohrozilo by to jejich klidný průběh," reagoval prezident Hospodářské komory České republiky Vladimír Dlouhý.

To oceňují i zákazníci. Jako třeba Vyškovan Petr Čuřík. „Chápu, že se to hostinským může zdát nefér, ale já osobně toto odložení pro stánky vítám. Nechci na svařák čekat kvůli účtence o deset minut déle. Kamenné hospody navíc obecně vydělávají víc než stánky. A dokáži si představit zmatky, kdy bude stánkař řešit nefunkční pokladnu v předvánočním shonu," řekl muž.

V tom mu dala za pravdu třeba prodavačka ve stánku s domácími oplatky ve Vyškově Jarmila Zoubková. „Obzvlášť před Vánoci očekáváme nával lidí a učit se za provozu ovládat tuto technologii by znamenalo obrovské fronty a naštvané zákazníky," poznamenala Zoubková.

Podle majitelky stánku s čokoládovými výrobky Romany Dvořáčkové je pak pro stánkaře taková evidence tržeb zbytečně zatěžující. Spíš než elektronické pokladny by uvítal běžné kontroly. „Pro stánky se mi zdá toto řešení nevhodné. Přece jen narušuje klasickou pohodu, kdy si za peníze odnesu věc, kterou chci, a zbytečně na nic nečekám. Takhle to bude celé pozdržené o tisknutí účtenky. Proto jsem ráda, že to ještě následující rok nebudu muset řešit," sdělila žena.

Evidence tržeb
∙ má spočívat v evidenci každé platby, přičemž zákazník dostane od obchodníka účtenku s unikátním kódem
∙ od 1. prosince 2016 se bude týkat oblasti ubytování, stravování a pohostinství, 1. března 2017 se přidají malo- a velkoobchody a od 1. března 2018 podnikatelé provozující ostatní činnosti