Pohodlnější jízda čeká lidi jezdící vlaky z brněnského hlavního nádraží. Ze stanice totiž bude jezdit stále více nových vlakových souprav. České dráhy mají v úmyslu postupně obnovit železniční vozový park.Průměrné stáří drážních vozidel je totiž zhruba sedmadvacet let.
Pohodlí cestujících leží na srdci i Jihomoravskému kraji. „Kraj má na modernizaci železnice velký zájem, minimálně v rámci rozšiřování integrovaného dopravního systému,“ uvedl náměstek hejtmana Václav Horák. Dráhy a region proto hledají možnosti spolupráce v této oblasti.
Náměstek Generálního ředitelství Českých drah Jiří Kolář uvedl, že chtějí spolupracovat s Jihomoravským krajem například na projektech rozvoje regionální železniční osobní dopravy. Díky spolupráci by totiž dráhy mohly na obnovu vozového parku získat peníze z fondů Evropské unie.
V Brně už se ale vozový park modernizuje. Dráhy nakupují motorové soupravy, pro tratě směrem na Jihlavu a Veselí nad Moravou. Výhodou nových souprav je, že mohou bez problémů zajet na páté a šesté nástupiště brněnského nádraží a jsou prakticky ihned připraveny k odjezdu, bez nutnosti je posunovat.
Nové vagony a nádraží nemají být jedinou novinkou. „Chceme změnit České dráhy z konzervativní organizace, ovládané odbory, na zákaznicky orientovanou, pružnou železnici,“ řekl náměstek Kolář. Podle něj obnovení vozového parku, možná i nové uniformy a samozřejmě i lepší chování vlakových čet zatraktivní železniční dopravu a přispěje k tomu, aby se stala konkurencí autobusům a autům.
Náklady na modernizaci drah Kolář odhaduje na stamiliony. Podle něj se musí České dráhy snažit co nejvíce investovat do techniky, aby mohly racionalizovat provoz.
České dráhy jsou v podstatě monopolní organizací. Brněnská dopravní společnost Student Agency už ale pracuje na tom, aby se to změnilo. Ředitel firmy Radim Jančura připomněl, že společnost chce v budoucnu kromě autobusů provozovat i vlaky. Podle jeho slov se Student Agency zaměří hlavně na dálkové spoje, o provozování regionálních spojů neuvažuje.
„Momentálně jsme ve výběrovém řízení na vlakové soupravy, které jsou luxusnější a přitom levnější než Pendolino,“ řekl. Dodal, že zatím plánují zprovoznit linku mezi Prahou a Ostravou. „Spojení mezi Brnem a Prahou si nemůžeme dovolit, protože těžko můžeme nakoupit dvacet vlakových souprav, které mají České dráhy,“ řekl Jančura. Podle něj linka z Prahy do Brna může přijít na řadu později.