„Musíme se hodně snažit, abychom byli schopní konkurovat. Slušnost, uctivost a čistota, to je naše heslo. Zdá se mi, jako by nakupování v supermarketu byl jakýsi módní trend. I když mám některé zboží stejně drahé nebo i levnější, z hypermarketu je prostě lepší,“ zlobil se majitel smíšeného zboží v Lovčičkách Karel Šebesta.

Ten krizi sleduje na zvýšeném zájmu zákazníků o maximálně zlevněné zboží. „To ještě před rokem opravdu nebývalo. Jsou lidé, kteří dokonce čekají, až některé potraviny těsně před projitím záruční doby zlevním na maximum. A to jsou kolikrát třeba mléčné výrobky, u kterých už hrozí zdravotní komplikace,“ kroutil hlavou Šebesta. Jeho obchod je součástí řetězce Brněnka, protože jak říká, sám na sebe už v této branži asi nikdo nepodniká.

Na přístup a kontakt s lidmi sázejí i jinde v regionu, třeba v Rychtářově. Tam tvoří hlavní klientelu starší lidé nebo ženy na mateřské dovolené. „Snažíme se nabízet služby, které v supermarketech lidé jednoduše nemají. Rozvážím třeba nákupy důchodcům. Právě pro starší lidi, kteří k nám přijdou, je mnohdy nákup jediným kontaktem s okolím,“ uvedla provozovatelka prodejny potravin a smíšeného zboží v Rychtářově Ludmila Mikulášková.

Potvrdila, že ji období krize postihlo tak z dvaceti procent na poklesu tržeb. „Lepší to už nebude,“ posteskla si Mikulášková.

Sterilitu prostředí velkých obchodních center se snaží nahradit přátelským prostředím i třeba Zdeněk Vašulka, který asi půl roku provozuje obchod se smíšeným zbožím v Bošovicích. „Koupil jsem ho od předchozího majitele a ještě nemám srovnání, ale nemyslím si, že by nás hypermarkety nějak likvidovaly. Samozřejmě se musíme snažit, upravili jsme okolí obchodu, udělali posezení. Prostě chceme, aby lidé u nás nakupovali rádi,“ vysvětlil Vašulka. Jeho obchod je součástí řetězce Hruška. „Kromě pravidelných akčních slev z letáků pořádáme třeba soutěže o věcné ceny,“ prozradil taktiku Vašulka. Připustil ale, že pokud by v aktivitách polevili, odliv zákazníků by zcela jistě nastal. „V hypermarketech se pořád něco děje. Nejrůznější promoakce, ochutnávky, soutěže. Musíme jim prostě stačit,“ doplnil provozovatel.

Žádné novoty neplánují naopak v Němčanech. I tam vítězí kvalitní péče o stálého zákazníka. „Převažují tu spíše starší lidé, takže nemáme strach, že by nám utíkali nakupovat jinam,“ řekla prodavačka prodejny smíšeného zboží Svoboda.

Jenže řada zákazníků dává přednost hlavně širokému výběru i ceně. „Upřímně dám v poslední době raději na anonymní supermarket. Když pominu možnost výběru i zajímavější ceny, tak s nějakým přátelským prostředím jsem se na menších městech nebo vesnicích právě dvakrát nesetkala,“ uvedla třeba zákaznice Dagmar Sedláková.

Alespoň letní měsíce jsou pro drobné živnostníky zajímavější. „Lidé mají práci na polích a v zahradě a nemají tolik času jezdit na nákupy. Také přijíždějí chalupáři,“ vysvětlil Šebesta.

S konkurencí v podobě supermarketů bojují ale i ve větších městech. „Situace s potravinami je katastrofální. Nemůžeme konkurovat cenám supermarketů. Je to likvidační,“ svěřil se třeba provozovatel obchodu v Nádražní ulici ve Vyškově Květoslav Slavotínek. Tomu navíc tržby komplikovala i dlouhodobá uzavírka podchodu mezi kostelem a gymnáziem. „Jeden rok začal fungovat Kaufland, následující rok pak rozkopali podchod. Ten mi navíc přijde ještě horší, tržby šly dolů,“ uvedl Slavotínek. Z celé sítě obchodů si už ponechal jenom prodejnu ve Vyškově a krámek v Olšanech. Ten už navíc nebude mít dlouhého trvání. „Lidé nakoupí v supermarketech a do vesnického obchůdku si jdou v sobotu koupit jenom čtvrtku chleba a pět rohlíků. Plánuji ho zavřít, pár důchodců tržby bohužel nevytrhne,“ posteskl si Slavotínek.

JANA ŠKOPOVÁ
MICHAL KOČÍ