Velká nákupní centra a obchodní domy v Brně a okolí rostou. Rekonstrukce teď vrcholí v nákupním a zábavním centru Olympia, velké změny plánuje i obchodní dům s nábytkem Ikea. Ten se po rozšíření prostor zvětší na více než dvojnásobek.

„Hlavním důvodem byl nedostatek prostor. Nemohli jsme lidem nabídnout všechno to, co jsme nabízeli v katalogu,“ uvedl ředitel brněnské pobočky Petr Pokorný.

Přestavba budovy začala před několika dny. „Zatím není vidět, protože zatím jde jen o přípravné práce. Až ale rekonstrukce skončí, bude to takový nový obchodní dům,“ dodal Pokorný.

Během roku se budova prodlouží, rozšíří i povyroste – vznikne totiž nové patro. Místo současných dvanácti tisíc čtverečních metrů zabere nová Ikea pětadvacet tisíc.

„A to za plného provozu, který zákazníky ani služby v ničem zásadním neomezí,“ slibuje Pokorný.

Rekonstruovaná budova nabídne podle Pokorného mnohem víc služeb. „Zákazníkům předložíme o tři a půl tisíce výrobků víc, vznikne mnohem větší prostor nejen pro skladování a prodej sortimentu, ale i nový dětský koutek nebo nová velká restaurace v patře,“ uvedl Pokorný.

Dodal, že rozšířená budova má být i energeticky úsporná. V obchodním domě plánují zpětné využívání tepla, využití denního světla či úsporných žárovek.

Velké přestavby vrcholí i u „sousedů“. Čtyřiaosmdesát tisíc metrů čtverečních, o pět set parkovacích míst víc a druhé největší nákupní centrum v Česku. To bude od příštího čtvrtka nová vizitka Olympie.

V Olympii se objeví řada nových obchodů. Tím dominantním bude další velký prodejce nábytku – třípatrový obchod Kika zabere dvaadvacet tisíc metrů čtverečních a bude vůbec prvním obchodem této značky na Moravě. Potvrzuje tak trend růstu prodeje nábytku a vybavení domácností.

„Není to jen brněnská záležitost. Zájem o tento sortiment je přímo úměrný rostoucí poptávce po vlastním bydlení. A teď zažívá boom. Jedním z důvodů je i to, že vlastní bydlení si nyní pořizují populačně silné sedmdesáté ročníky,“ vysvětlil příchod dalšího velkého prodejce nábytku analytik portálu Finance.cz Michal Ruml.

V Olympii však s rozšiřováním prostor nekončí. Další rekonstrukcí vznikne osmnáct tisíc metrů čtverečních pronajímatelné plochy.

„Brno je centrem jižní Moravy a nenakupují tam jen Brňané, ale i lidé z okolí. Ti jezdí hlavně za většími nákupy,“ uvedl Ruml. Podle něj je nákupních center v Brně dostatek. Problém ale vidí v jejich rozmístění.

„Rozmístění sleduje severojižní osu. Na západní straně města i na té východní větší nákupní centrum chybí. A díky růstu průměrné mzdy v Brně prostor pro nová centra stále je,,“ dodal Ruml.

Řetězce a nákupní centra podle Rumla ovlivňují ekonomiku v kraji zásadním způsobem. „Přinášejí řadu nových pracovních míst. Kromě toho zvyšují konkurenci na trhu, a to se všemi pozitivními i negativními důsledky,“ myslí si Ruml.

Čísla o počtech zákazníků dokazují, že Brňané mají nákupní centra v oblibě. To potvrzuje například i Dušan Mládek. „Nemám moc času a v nákupních centrech najdu vždy všechno pod jednou střechou. Rozhodně bych tam ale nestrávil rodinný víkend,“ uvedl Mládek.

Související články:

vyskovsky.denik.cz/podnikani/ikea_roste20070911.html

vyskovsky.denik.cz/podnikani/olympie20070524.html

vyskovsky.denik.cz/podnikani/olympie20070426.html