Sníh, teploty kolem bodu mrazu, občas vítr a sněhové jazyky. Motoristé z toho nadšení nejsou. I poslední opozdilci mají na výměnu letních pneumatik za zimní nejvyšší čas.

„Ti pečlivější nás oslovují už v polovině října, hlavní sezona začíná podle počasí. Letos to bylo v minulém týdnu,“ konstatoval majitel brněnského pneuservisu Bílý a syn David Bílý.

Dodal, že lidé se k nim objednají na přesnou hodinu, čekací doba je pět až čtrnáct dní. V servisu pak mechanici kola vymění na počkání.

Ceny „přezutí“ se v jednotlivých pneuservisech liší. „Zákazník zaplatí podle toho, jaký typ pneumatik na autě má a kolik musíme použít do kola závaží,“ informoval majitel brněnského pneuservisu Sonsbeek Jaromír Sonsbeek. V centru Brna jsou ceny vyšší než v okolí města.

„Cena výměny letních kol za zimní je u nás od čtyř set padesáti do šesti set korun,“ řekl například majitel pneuservisu v Dražůvkách na Hodonínsku Petr Poláček. V centru Brna platí firmy vyšší nájem, od toho se odvíjí i cena. „Auto přezouváme za šest až devět set korun. Devět set se týká drahých elektronových kol,“ řekl majitel David Bílý.

Většina servisů nabízí zákazníkům výhodný obchod. Pokud si člověk koupí pneumatiky u nich, mají montáž obvykle se slevou. „U nás mají zákazníci dvacet procent slevu,“ uvedl Jaromír Sonsbeek.

Prodejci tak mají navíc jistotu, že pneumatiky jsou kvalitní. „Dal bych přednost zavedeným značkám, lidé pak nebudou mít problém s kvalitou ani servisem,“ myslí si Bílý.

V případě neznámé značky za výhodnou cenu se může řidiči stát, že náhradní kolo po nějaké době na trhu nesežene. „Zákazník pak musí mnohdy místo jedné pneumatiky koupit hned čtyři,“ upozornil Bílý.

Mnoho motoristů se domnívá, že přezout pneumatiky stačí, až když napadne první sníh. To je omyl. „Řidiči by měli vyměnit letní pneumatiky za zimní, už když teplota klesne pod osm stupňů Celsia,“ radí majitel brněnské autoškoly Pavel Pelikán. Dodal, že zimní gumy jsou vyrobeny z měkčí směsi, která při nižších teplotách neztvrdne.

Dalším důvodem k výměně je hloubka vzorku. Na zimu odborníci doporučují nejméně čtyři milimetry. „Vzorek slouží k odvodu vody. Pokud je výška vzorku nižší než čtyři milimetry, ucpe se kamínky a štěrkem, auto pak na silnici klouže,“ vysvětlil Pelikán.

Pokud mají lidé pneumatiky poškozené nebo příliš sjeté, mechanici je obvykle nevymění a doporučí koupi nových. „Je to naše vizitka,“ řekl Bílý. Nové pneumatiky však zákazníkům nevnucují.

„S pneuservisem mám dobré zkušenosti. Navštěvuji už třetím rokem stejný. Tam mi kola rychle a bez problému vymění,“ pochvaluje si elektrotechnik z Brna Jiří Studený.

Povinnost používat zimní pneumatiky zákonem stanovená není. „Policie kontroluje hloubku dezénu. Zákon ji stanovuje na jeden celý a šest desetin milimetru. Dále pak sledujeme vhodný typ pneumatiky. Řidič přece nemůže mít na jednom kole letní a na druhém zimní,“ podotkl vedoucí jihomoravské dopravní policie Leoš Tržil.