„I u nás zazvonil slušně vypadající muž v obleku a řekl, že za elektřinu platíme zbytečně moc. Byl tak výmluvný, že jsme mu novou smlouvu nakonec podepsali. Teď se bojím, že jsme naletěli podvodníkovi," postěžoval si jeden z Vyškovanů, který nechtěl uvést jméno. Redakce ho však zná.

Podomní prodejci, kteří nabízejí zdánlivě výhodné smlouvy, se zaměřují hlavně na starší lidi nebo matky na mateřské dovolené. „V současné době na Vyškovsku evidujeme asi deset podobných případů. Nemůžeme samozřejmě vědět, jestli jich není víc, protože mnoho lidí se policii vůbec neozve," řekla mluvčí vyškovských policistů Iva Šebková.

Dealeři se přitom někdy neostýchají použít i nevybíravé praktiky. „Měli jsme tu případ, kdy dealer energetického centra kontaktoval klienta a prostudoval si dosud platné doklady a smlouvy společnosti, od které dosud energie odebírá. Potom s ním dealer začal sepisovat smlouvu. Klient si ji však chtěl před podpisem doma prostudovat," uvedla Šebková.

To se ovšem dealerovi nelíbilo. „Řekl mu, že když nechce smlouvu hned podepsat, že se s ním zdržovat nebude, a odnesl si ji. Po čase však klientovi přišlo vyúčtování energií od jiné společnosti a policie zjistila, že smlouvu za něj podepsal neznámý pachatel," upozornila mluvčí.

Lidé tomu můžou předcházet. „Pokud někomu u dveří prodejce energií zazvoní, je nejlepší s ním vůbec nemluvit. Od neodbytných dealerů je vhodné vyžádat si telefonní číslo přímo na jejich centrum, ale rozhodně jim nic nepodepisovat," podotkla Šebková.

Někdy se dealeři vydávají i za pracovníky společností, u kterých mají lidé aktuálně smlouvu. „Naši pracovníci ovšem na takovéto neohlášené schůzky nikdy nechodí. Pokud si podomní obchodník vyžádá starší smlouvy a občanský průkaz k opsání údajů do nové smlouvy, jedná se o prodejce z konkurenční firmy, my totiž tyto údaje máme," vysvětlila Kateřina Grauerová ze zákaznické linky společnosti E.on.

Podomní obchodníci často podávají záměrně falešné informace, například že stávající dodavatel energií končí, nebo tvrdí, že jde jen o slevu. „Z praxe víme, že ne všichni konkurenti se chovají fér a často říkají něco jiného, než co je v jejich obchodních podmínkách. Pokud už zákazník takovouto smlouvu podepíše, existuje z naší strany určitá obrana. Jedná se o formulář o trvání smluvního vztahu s námi, kde klient podepíše, že od nás nadále odebírá elektřinu a zemní plyn na základě platně uzavřené smlouvy," uvedla Grauerová.

Podle zákona mají lidé právo odstoupit od smlouvy, a to do čtrnácti dnů od jejího podepsání bez udání důvodu. U dodavatelů energie to však někdy neplatí.