„Pošta Partner poskytuje všechny základní služby. Příjem a výdej listovních a balíkových zásilek, příjem a výplatu poštovních poukázek, vybrané bankovní služby, výplatu důchodů, SIPO, prodej poštovních cenin a zboží,“ vyjmenoval mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Poznamenal, že školení, vybavení prostor a IT systémy dodá pošta. „Provozovateli následně platíme měsíčně částku, která se skládá z fixní částky a z variabilní. Ta se odvíjí podle počtu uskutečněných transakcí na poště Partner. Průměrně platíme provozovateli 16 tisíc měsíčně. Další náklady pak závisí na provozovateli. Pokud se jedná například o prodejnu potravin, dochází u činnosti obsluhy k souběhu práce a náklady jsou tak nižší,“ upřesnil Vitík.

Ve Vanovicích na Blanensku funguje pošta Partner už přes dva roky. Přepážka se z obecní budovy přesunula do tamní prodejny s potravinami. Tam však končí. „Má se opět stěhovat do obecní budovy, ale znovu ji bude provozovat třetí osoba, ne pošta. Podle mého takto klesá úroveň služeb. Pošta v minulosti přepážku nabízela obci, ale pro nás to byla poměrně velká ekonomická zátěž,“ uvedl bývalý starosta Vanovic Petr Dvořáček.

Dalších čtrnáct nových provozovatelů pošty Partner přibude v říjnu. V jihomoravském kraji například ve Velkých Hostěrádkách na Břeclavsku. Tam bude pobočku nově vést obec, v Petrově na Hodonínsku pak jeden z tamních podnikatelů. V Holubicích na Vyškovsku právnická osoba stejně jako v Dyjákovicích na Znojemsku. Celkem takto bude v republice zatím fungovat 563 pošt Partner.