Projekt je zatím na začátku, tým tvořený jen dvěma muži, Ľuboš Spaček a Martinem Malým ale mají jasnou vizi. „Myšlenka využití robotů v gastronomii je tady už dlouho. Robotický kuchař, který navaří a uklidí je dost možná snem nejednoho člověka,“ myslí si Martin Malý. A přestože u nás na roboty-domácí pomocníky nenarazíte, v zahraničí je to trend. I proto firma zvedla rukavici a robotickou obsluhu chce dostat i k nám.

„Potenciál vidíme v tom, že vlastně vytváříme jakýsi mezistupeň mezi klasickým automatem a prodejním stánkem obsluhovaným člověk, kde nakoupíte stejný produkt, ale s jiným prožitkem,“ pokračuje Malý. Robotický gastro spojuje obě věci dohromady. Je to sice svého druhu automat, ale je příjemného zjevu a i přes všechny obvody a mechanické součástky mu nechybí něco z „člověčiny“. Tým Escornell věří, že robotické stánky budou i atrakce, zážitek, za kterým si turisté budou hledat cestu.

Tvorba Robina byla spoluprací několika subjektů. Manipulační část robota vyrábí společnost ABB, která se orientuje na výrobu průmyslových robotů. Robin je dvouruký, takzvaně kolaborativní robot s výrobním názvem YuMi. „Robota YuMi jsme následně obohatili o hlavu, na které nechybí displej s pohyblivýma očima nebo třeba anténky, prostřednictvím kterých nešíří wi-fi signál, ale dává najevo své emoce,“ popisuje Ľuboš Spaček.

Skleněný stánek

Stánek s výdejním okénkem, kde bude Robin kralovat, bude ze skla. Zákazníci tak celou dobu na robota uvidí a budou mu moci koukat pod „ruce“. Zákazník si objedná zmrzlinu skrze objednávkový terminál, robot následně zmrzlinu natočí a vydá. Ke stánku patří i pult, který nebude sloužit jen pro větší pohodlí zákazníků.

„V plánu je, že v pultu kromě objednávkového terminálu bude zabudována také dobíjecí stanice pro mobilní telefony a jiná zařízení, nebo také malá dezinfekční stanice s papírovými ubrousky,“ popisuje Malý. Sám robot nezůstane. Do práce mu žádný člověk mluvit nemusí, lidská obsluha ale potřeba bude.

„Obsluha je potřebná k doplňování zboží, ale také k čištění a sanitaci,“ vysvětluje Spaček. Studeného přístupu k vyřizování objednávek se není třeba bát. Robin má celou knihovnu emocí, kterými aktivně reaguje na návštěvníky a když zrovna nepracuje, rád si zatančí.

A jaké jsou nároky na gastroboty z hlediska hygieny? Žádné úlevy pro ně neplatí. Zvlášť, pokud se jedná o prodej mléčných výrobků. „Pro hygienu jsou pravidla daná, člověk nebo robot, prakticky tedy pro robotický stánek platí podobná pravidla. Dodržování sanitace a čištění, vynášení odpadů, skladování surovin. Takže je nutné čištění úchopových prvků robota podobně jako mytí rukou člověka, pouze četnost těchto úkonů je nižší a robot sám o sobě splňuje daleko více hygienický standard, protože ruce používá výhradně pro danou práci a nehrozí tak sekundární kontaminace vlivem nehygienických návyků,“ přibližuje Martin Malý.

Tým Escornell by v budoucnu rád projekt gastrobotů rozšířil i o nabídku třeba míchaných nápojů nebo hotdogů. Samotný vývoj ale není levná záležitost a firma se proto rozhodla vytvořit crowfundingovou kampaň přes portál HitHit.

Kolaborativní robotika

YuMi byl v roce 2015 světově prvním kolaborativním robotem. Kolaborativní robot (cobot) je zařízení, které je uzpůsobeno k tomu, aby pracovalo s člověkem v jeho těsné blízkosti, aniž by bylo nutné chránit ho bezpečnostní klecí či jinými zábranami.

Kolaborativní roboti jsou totiž konstruovány tak, aby detekovaly přítomnost člověka v jeho těsné blízkosti a nemohly mu způsobit újmu. V současné době tvoří koboti přibližně dvě procenta podílu všech průmyslových robotů.

Jejich počty rychle rostou. V roce 2014 bylo prodáno 2,5 tisíce kobotů, v roce 2016 jich bylo více než 10 tisíc, předpokládaný odhad pro rok 2020 byl více než 150 tisíc prodaných kobotů, jejich nárůst zapříčinila i pandemie a omezení pro zaměstnance v podnicích. Podle celosvětového průzkumu bude do roku 2021 kumulativní roční míra růstu činit více než 60 procent.

(Zdroj: ABB, Moravskoslezské inovační centrum)