Na zkušenou se její zaměstnanci vydali až do Švýcarska. „Účastnili jsme se tam mezinárodního sympozia věnovanému lesnímu rohu. Tam se sešli lidé, kteří mají něco společného s tímto hudebním nástrojem. Tedy hráči i výrobci,“ vysvětluje člen rodinného podniku Milan Jiráček.

Podle něj je taková zahraniční akce pro výrobce velmi přínosná. „Je tam velká konkurence. My ale zároveň můžeme ukázat, že dokážeme udělat nástroje na špičkové úrovni. A zkouška to není vůbec lehká, protože každý, kdo se sympozia účastní, si může náš nástroj na místě vyzkoušet,“ říká Jiráček.

Pro šaratické výrobce je to také příležitost, jak světu dokázat, že zvuk jejich nástrojů zní dobře. „Hráči se tak mohou přesvědčit, že náš roh dokáže být i výrazně lepší než nástroje od věhlasných výrobců,“ myslí si Jiráček.

Výsledkem červencové cesty do Švýcarska je dohoda, že šaratický lesní roh poputuje na zkoušku do bruselské filharmonie. „Pokud nástroj obstojí, budou u nás nakupovat prestižní světové orchestry,“ líčí.

Jiráček se také domnívá, že výrobci, kteří na podobné akce nejezdí, dělají chybu. „To je totiž příležitost, jak dát světu o sobě vědět. Takhle jako by nebyli, odsoudí se do role výrobců školních nástrojů,“ domnívá se.

Obstát v soutěži s velkými výrobci není ale jednoduché. „V Evropě je několik obrovských firem, které v této oblasti udávají směr. Musíme se proto snažit klást větší důraz na herní kvalitu,“ objasňuje Jiráček.

Rodinná firma funguje už od roku 1992. „Navazujeme na zkušenosti našeho otce, který pětadvacet let pracovat v továrně na výrobu hudebních nástrojů Amati Kraslice,“ přibližuje jeho bratr Vlastimil.

V Šaraticích se při výrobě používají staré postupy. Vytvoření jednoho nástrojů trvá dlouhou dobu. „Tímto způsobem dokážeme zhotovit ve třech lidech nanejvýše padesát až šedesát rohů ročně,“ prozrazuje Vlastimil Jiráček.

Výrobci používají například soustruh a frézu. „Největší podíl má ale ruční práce. Broušení či leštění zabere mnoho hodin,“ dodává.

Jiráčkovi se snaží podle svých slov své nástroje dělat s láskou a tudíž co nejlépe. „Proto při vývoji nových lesních rohů spolupracujeme s hudebníky z brněnské a olomoucké filharmonie, kteří nám řeknou, jak se nová věc liší od jiných,“ uzavírá Milan Jiráček.