VYBRAT REGION
Zavřít mapu
SKÓRE ROVNOSTI: Těšíte se na ochlazení?

Vyškovští piloti drží pospolu

VYŠKOV - Nejstarší člen aeroklubu školil také letce, kteří dosáhli až na generálské hodnosti.

29.7.2007
SDÍLEJ:

Za dveřmi hangáru ukrývají členové vyškovského aeroklubu svoje velké poklady. Většinu z nich jeho nejstarší člen Jan Tichý mnohá léta „kočíroval“.Foto: DENÍK/Martina Vilímová

Aeroplány učarovaly Janu Tichému z Vyškova již v osmi letech. Netrvalo dlouho, a stal se instruktorem létání s větroni i motorovými letadly. I když už teď nelétá, vzpomínky na své mládí a minulost letiště má stále v živé paměti.

Jaké jsou vaše počáteční vzpomínky na vyškovské letiště?
Poprvé jsem se na něho dostal v pětačtyřicátém roce těsně po válce. Přijeli jsme tam jako kluci na kolech. To mi bylo osm roků. Otec mého spolužáka Zdeňka Stupky byl ve výboru aeroklubu. Právě se Zdeňkem jsme na letiště začali jezdit. Ještě si pamatuji, jak to tady po válce vypadalo. Letiště bylo celé zničené. Když německá armáda ustupovala, tak ho totiž vyhodila do povětří a úplně znehodnotila.

Kdy jste poprvé seděl v aeroplánu?
Asi v těch devíti letech. Každý den jsme totiž na letiště jezdili pomáhat, a tak si mužští řekli, že kluci jsou tady pořád, a tak nás svezou.

Jak dlouho trvalo, než jste poprvé pilotoval?
Jakmile jsem měl patnáct let, započal jsem výcvik. Mým prvním instruktorem byl pan Čamek, to jsme létali s piperem. Právě s ním jsme odlétali všechny ty základní úlohy, zatáčky, sestupy, výstupy, přistání. Potom se přecházelo na plachtaře a výcvik jsme dokončili na navijáku. Jistě jste se zdokonaloval i dál… Ve dvaceti letech jsem složil zkoušky pilota bezmotorových letadel. O čtyři léta později jsem se stal instruktorem a učil jsem mladší. V sedmdesátém roce jsem potom absolvoval výcvik motorových letadel.

Již v raném věku jste věděl, že chcete být letcem?
Nikdy jsem to nechtěl dělat z povolání. Má to i svá negativa. Je to poměrně náročné zaměstnání, dost musí ustoupit takový ten soukromý a rodinný život. Těžko se to vysvětluje. Nejde oddělat si osm hodin a jít domů.

Co tedy bylo vaším povoláním?
Učil jsem se strojním zámečníkem, odtud jsem šel na průmyslovku, pak jsem vystřídal několik profesí. Končil jsem jako technik ve vyškovském výkupu. Létal jste tedy jen tak pro radost… Pro radost a pro potěšení druhých. Je to totiž sport vysoce kolektivní a jeden je závislý na druhém. A vůbec veškeré věci byly záležitostí celého kolektivu. I svatba. Ta probíhala tak, že nevěsta s ženichem se před radnicí naložili do aeroplánu a odvezli se až domů.

Nepřekvapil vás ve vzduchu někdy nějaký zádrhel a strach, že se zřítíte?
Mně se nic takového nestalo. Ale maléry tady byly. Ale to se může přihodit komukoliv. Hokejistům nebo závodníkům na motorkách. To považuji za daleko rizikovější. Pokud u nás k něčemu dojde, tak je to vždycky z devadesáti procent selhání lidského faktoru. Nikdo z nás není dokonalý.

Stali se letci oběťmi i smrtelných nehod?
Ve čtyřicátých letech se z výšky asi sto padesáti metrů zřítil nějaký Pančocha z Bučovic a zahynul. Potom se asi v šedesátých letech dva aeroplány srazily. Jednou se zase parašutistovi neotevřel padák a zřítil se až na zem. Od té doby zaplať pán bůh nic vážného.

Zkoušel jste pilotovat třeba i vrtulník?
Nabízeli mi to několikrát. Měl jsem to ale složité hlavně z časových důvodů, zůstal jsem na letišti jeden čas jako jediný pilot, protože ta stará generace odešla. Tak jsem se k tomu už nedostal. Člověk měl také navíc rodinu. Jsem dodnes vděčný manželce, že mi to trpěla. Každé ženě by se to určitě nelíbilo.

Ale ty jistě také mohly létat, ne?
Samozřejmě.Také že u nás létala celá řada děvčat. A celkem dobře. Teď tady jedna slečna zrovna dělá motorový výcvik. Znám spoustu dívek, které létaly výborně a byly tak perfektními akrobatkami, že my chlapi jsme jim nesahali ani po kotníky.

Je k výcviku něco potřeba nebo do toho může jít úplně každý?
Úplně každý to může zkusit. Prvním krokem je podstoupit zdravotní prohlídku, aby k tomu byl způsobilý. Obrácený postup je zase takový, že se člověk třeba zúčastní vyhlídkového letu nebo ho někdo po domluvě třeba vezme s sebou nahoru v aeroplánu. Tak člověk zjistí, jestli mu to třeba něco říká. Pokud si myslí, že by ho to bavilo, tak není problém.

Jak je to s mladými členy, byl jich vždy dostatek?
Někoho jsme třeba vyškolili a šel někam dál. Měli jsme kolektiv těch skalních, a potom byli ti mladí. Vyškolili jsme jich třeba deset patnáct a když tady jeden nebo dva zůstali, tak to byl úspěch. Většina odešla do armády, řada pracovala také na ministerstvu. I nyní bychom potřebovali mladou krev. Kluky, kteří jsou schopní udržet si fyzičku a mají čest.

29.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič ostatních speciálních 20 000 Kč Pracovníci odvozu a recyklace odpadů Koordinátor příjmu odpadu. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 28000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POŽADAVKY: vzdělání SŠ s maturitou s chemickým zaměřením výhodou, dobré organizační schopnosti, zkušenosti s řízením pracovního kolektivu vítané, zkušenosti v oblasti odpadového hospodářství a ekologie vítané, průkaz VZV nebo strojní průkaz výhodou, POPIS PRÁCE: PP na dobu neurčitou, nástup možný ihned, vhodné i pro absolventy, ZAMĚSTNAVATEL NABÍZÍ: zázemí stabilní společnosti, práce v příjemném kolektivu, odpovídající finanční ohodnocení, KONTAKT: Vymazalová Marie, e-mail: info@ekotermex.cz. Pracoviště: E k o t e r m e x, a. s., 683 21 Pustiměř. Informace: Marie Vymazalová, . Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič vysokozdvižných vozíků 23 000 Kč Řidiči vysokozdvižných vozíků Řidič VZV. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 23000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POŽADAVKY: SOU/SŠ technického směru, manuální zručnost, zodpovědnost, flexibilita, POPIS PRÁCE: PP na dobu neurčitou, vhodné i pro absolventy, ZAMĚSTNAVATEL NABÍZÍ: příspěvek na stravování, roční odměny, sleva na firemní výrobky, KONTAKT: Žaneta Čamlíková, tel: 775 180 034, e-mail: camlikova@ferobet.cz. Pracoviště: Ferobet s.r.o., Kalouskova, č.p. 937, 683 01 Rousínov u Vyškova. Informace: Žaneta Čamlíková, +420 775 180 034. Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 12 200 Kč Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) Zedník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: POŽADAVKY: vzdělání nerozhoduje, POPIS PRÁCE: PP na dobu neurčitou, zednické práce po stavbách, KONTAKT: Burianová Lucie, tel.: 736 437 050, volat od 9:00 do 17:00, email: lucka.burianova@email.cz. Pracoviště: Mj stavební s.r.o. - zbýšov, 683 52 Křenovice u Slavkova. Informace: Lucie Burianová, +420 736 437 050. Výroba - Výroba Strojírenští technici 30 000 Kč Strojírenští technici přístrojů, strojů a zařízení CNC programátor. Požadované vzdělání: střední nebo střední odborné bez maturity a bez vyučení. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: . Pracoviště: Liko-s, a.s., U Splavu, č.p. 1419, 684 01 Slavkov u Brna. Informace: Monika Zemková, +420 725 553 584.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kulturní dům v Drnovicích v pátek zachvátily plameny.

Po požáru kulturního domu v Drnovicích hasiči rozebírají střechu

Videosouhrn 19.–21. září 2018

Požár kulturního stánku a co všechno chybí Praze: prohlédněte si videa dne

Ochlazovací budka problémy nevyřeší, říká klimatolog Zahradníček

Brno /ROZHOVOR/ - Krajina na jihu Moravy je po extrémně suchém létě vyprahlá. I proto může být příští rok situace ještě horší. Odpovědí na některé problémy jsou podle klimatologa Pavla Zahradníčka promyšlená řešení a hlavně zadržování vody, aby z měst a krajiny neodtékala. „Vodou potom můžeme zalévat třeba městskou zeleň, které je v Brně oproti třeba Budapešti poměrně málo. I to by se mělo změnit,“ míní Zahradníček.

Na houby? Klidně s kosou, říká houbař. Vyrazil dvakrát, nasbíral skoro sto kilo

Mikulčice - Dvakrát vyrazil do lesa a přinesl si domů téměř sto kilo hub. Miloslav Belka z Mikulčic na Hodonínsku potvrzuje, že houby nakonec opravdu rostou. „Do minulého týdne nerostlo nic. Nyní aby člověk začal do lesa chodit snad s kosou,“ říká Belka.

Nejlepší dobrovolní hasiči dostanou peníze i nové vybavení. Vítěze vyberou lidé

Brno – Rekordní počet přihlášek letos obdržela každoroční celorepubliková anketa Dobrovolní hasiči roku. I v letošním osmém ročníku bylo úkolem odborné poroty složené ze zkušených hasičů vybrat ze 170 přihlášených týmů padesátku finalistů rozdělených do dvou soutěžních kategorií. O celkových vítězích nyní rozhodnou hlasováním lidé, hlasovat mohou i pro deset týmů ze soutěžní oblasti jih Moravy.

Požár kulturního domu: střecha se propadla, škody už jdou do desítek milionů

Drnovice /VIDEO, FOTOGALERIE/ – Plameny olizující střechu, hustý dým valící se obcí a dvacet hasičských jednotek. Tak vypadala situace u velkého požáru kulturního domu v pátek v Drnovicích u Vyškova.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT