VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vyškovští piloti drží pospolu

VYŠKOV - Nejstarší člen aeroklubu školil také letce, kteří dosáhli až na generálské hodnosti.

29.7.2007
SDÍLEJ:

Za dveřmi hangáru ukrývají členové vyškovského aeroklubu svoje velké poklady. Většinu z nich jeho nejstarší člen Jan Tichý mnohá léta „kočíroval“.Foto: DENÍK/Martina Vilímová

Aeroplány učarovaly Janu Tichému z Vyškova již v osmi letech. Netrvalo dlouho, a stal se instruktorem létání s větroni i motorovými letadly. I když už teď nelétá, vzpomínky na své mládí a minulost letiště má stále v živé paměti.

Jaké jsou vaše počáteční vzpomínky na vyškovské letiště?
Poprvé jsem se na něho dostal v pětačtyřicátém roce těsně po válce. Přijeli jsme tam jako kluci na kolech. To mi bylo osm roků. Otec mého spolužáka Zdeňka Stupky byl ve výboru aeroklubu. Právě se Zdeňkem jsme na letiště začali jezdit. Ještě si pamatuji, jak to tady po válce vypadalo. Letiště bylo celé zničené. Když německá armáda ustupovala, tak ho totiž vyhodila do povětří a úplně znehodnotila.

Kdy jste poprvé seděl v aeroplánu?
Asi v těch devíti letech. Každý den jsme totiž na letiště jezdili pomáhat, a tak si mužští řekli, že kluci jsou tady pořád, a tak nás svezou.

Jak dlouho trvalo, než jste poprvé pilotoval?
Jakmile jsem měl patnáct let, započal jsem výcvik. Mým prvním instruktorem byl pan Čamek, to jsme létali s piperem. Právě s ním jsme odlétali všechny ty základní úlohy, zatáčky, sestupy, výstupy, přistání. Potom se přecházelo na plachtaře a výcvik jsme dokončili na navijáku. Jistě jste se zdokonaloval i dál… Ve dvaceti letech jsem složil zkoušky pilota bezmotorových letadel. O čtyři léta později jsem se stal instruktorem a učil jsem mladší. V sedmdesátém roce jsem potom absolvoval výcvik motorových letadel.

Již v raném věku jste věděl, že chcete být letcem?
Nikdy jsem to nechtěl dělat z povolání. Má to i svá negativa. Je to poměrně náročné zaměstnání, dost musí ustoupit takový ten soukromý a rodinný život. Těžko se to vysvětluje. Nejde oddělat si osm hodin a jít domů.

Co tedy bylo vaším povoláním?
Učil jsem se strojním zámečníkem, odtud jsem šel na průmyslovku, pak jsem vystřídal několik profesí. Končil jsem jako technik ve vyškovském výkupu. Létal jste tedy jen tak pro radost… Pro radost a pro potěšení druhých. Je to totiž sport vysoce kolektivní a jeden je závislý na druhém. A vůbec veškeré věci byly záležitostí celého kolektivu. I svatba. Ta probíhala tak, že nevěsta s ženichem se před radnicí naložili do aeroplánu a odvezli se až domů.

Nepřekvapil vás ve vzduchu někdy nějaký zádrhel a strach, že se zřítíte?
Mně se nic takového nestalo. Ale maléry tady byly. Ale to se může přihodit komukoliv. Hokejistům nebo závodníkům na motorkách. To považuji za daleko rizikovější. Pokud u nás k něčemu dojde, tak je to vždycky z devadesáti procent selhání lidského faktoru. Nikdo z nás není dokonalý.

Stali se letci oběťmi i smrtelných nehod?
Ve čtyřicátých letech se z výšky asi sto padesáti metrů zřítil nějaký Pančocha z Bučovic a zahynul. Potom se asi v šedesátých letech dva aeroplány srazily. Jednou se zase parašutistovi neotevřel padák a zřítil se až na zem. Od té doby zaplať pán bůh nic vážného.

Zkoušel jste pilotovat třeba i vrtulník?
Nabízeli mi to několikrát. Měl jsem to ale složité hlavně z časových důvodů, zůstal jsem na letišti jeden čas jako jediný pilot, protože ta stará generace odešla. Tak jsem se k tomu už nedostal. Člověk měl také navíc rodinu. Jsem dodnes vděčný manželce, že mi to trpěla. Každé ženě by se to určitě nelíbilo.

Ale ty jistě také mohly létat, ne?
Samozřejmě.Také že u nás létala celá řada děvčat. A celkem dobře. Teď tady jedna slečna zrovna dělá motorový výcvik. Znám spoustu dívek, které létaly výborně a byly tak perfektními akrobatkami, že my chlapi jsme jim nesahali ani po kotníky.

Je k výcviku něco potřeba nebo do toho může jít úplně každý?
Úplně každý to může zkusit. Prvním krokem je podstoupit zdravotní prohlídku, aby k tomu byl způsobilý. Obrácený postup je zase takový, že se člověk třeba zúčastní vyhlídkového letu nebo ho někdo po domluvě třeba vezme s sebou nahoru v aeroplánu. Tak člověk zjistí, jestli mu to třeba něco říká. Pokud si myslí, že by ho to bavilo, tak není problém.

Jak je to s mladými členy, byl jich vždy dostatek?
Někoho jsme třeba vyškolili a šel někam dál. Měli jsme kolektiv těch skalních, a potom byli ti mladí. Vyškolili jsme jich třeba deset patnáct a když tady jeden nebo dva zůstali, tak to byl úspěch. Většina odešla do armády, řada pracovala také na ministerstvu. I nyní bychom potřebovali mladou krev. Kluky, kteří jsou schopní udržet si fyzičku a mají čest.

29.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 25 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladníci-expedice, příjem zboží. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POŽADAVKY: vzdělání základní nebo nižší střední odborné, fyzická zdatnost bez zdravotních omezení, manipulace s VZV není požadována, POPIS PRÁCE: PP na dobu neurčitou, nástup možný ihned, fyzicky náročná práce, KONTAKT: Rudolf Tomáš, tel.: 513 035 689, 736 759 202, Po-Pá 10-14:30 hod, e-mail: rudolf@steeltrading.cz nebo osobně na adrese pracoviště Po-Pá 10-14:30 hod. Pracoviště: Az steeltrading s.r.o. slavkov, Slovanská, č.p. 1678, 684 01 Slavkov u Brna. Informace: Tomáš Rudolf, +420 513 035 689.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 22 500 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POŽADAVKY: vzdělání vyučení nebo SŠ s maturitou, průkaz řidiče MV výhodou, zodpovědnost, praxe v oboru vítána, POPIS PRÁCE: PP na dobu neurčitou, skladník do výroby kouřovodů, expedice výrobků dle objednávek, KONTAKT: Pořízková Jana, tel: 517 356 465, 7-13 hod, e-mail: vapk@vapk.cz. Pracoviště: V.a.p.k., s.r.o., 683 21 Pustiměř. Informace: Jana Pořízková, .

Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 15 000 Kč

Uklízeči a pomocníci ve zdravotnických a sociálních zařízeních Úklidový/á pracovník/ce. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: POŽADAVKY: vzdělání nerozhoduje, POPIS PRÁCE: PP na dobu neurčitou, nástup dle dohody, vhodné i pro absolventy a OZP, KONTAKT: Macko Branislav Mgr., tel.: 775 195 757, 517 307 060, 7-15:30 hod, e-mail: macko@domovuzamku.cz. Pracoviště: Domov u zámku, o.s. - provozovna, Tyršova, č.p. 225, 683 23 Ivanovice na Hané. Informace: Branislav Macko, +420 775 195 757.

Obchod - Obchod Vedoucí prodejny, provozu 25 000 Kč

Vedoucí pracovních týmů v prodejnách Zástupce vedoucího prodejny. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POŽADAVKY: vzdělání nižší střední odborné, POPIS PRÁCE: PP na dobu neurčitou, nástup možný ihned, ZAMĚSTNAVATEL NABÍZÍ: stravenky, 5 týdnů dovolené, příspěvek na penzijní připojištění, vánoční poukázky, benefitní cafeterie, KONTAKT: Zezulová Radomíra, tel.: 725 705 150, e-mail: zezulova@penny.cz. Pracoviště: Penny market s.r.o. - provozovna slavkov u brna, Špitálská, č.p. 754, 684 01 Slavkov u Brna. Informace: Radomíra Zezulová, +420 725 705 150.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Voda v přírodních koupalištích? OK. Kromě Brněnské přehrady a nádrže Výrovice

Videosouhrn 20. července 2018

Nepoučitelný pražský taxikář a suverénní sedmiletá heligonkářka: videa dne

Trenér Zbrojovky Pivarník: Na motorce relaxuji, v helmě jsem od všeho izolovaný

Brno – Mohl zůstat v nejvyšší soutěži. Smlouva ve Zbrojovce mu umožňovala, aby po sestupu brněnského klubu odešel, navíc měl nabídky z první fotbalové ligy. Ovšem slovenský trenér Roman Pivarník zůstal a už v neděli od šesti hodin večer povede své svěřence do úvodního utkání druholigového ročníku proti Jihlavě. „Asi by pro mě bylo jednodušší jít do první ligy, ale oblíbil jsem si Brno, město, fanoušky i klub,“ vysvětluje pro Deník Rovnost jedenapadesátiletý kouč.

Dluhy za odpad: města jižní Moravy hrozí neplatičům i exekucí

Jižní Morava – Přes devět milionů dluží lidé břeclavské radnici za odvoz odpadu. Částka by bez problémů pokryla pětinu nákladů na největší letošní investici města – výstavbu smuteční síně a rozšíření městského hřbitova. Dostat dluh od lidí zpět však není jednoduché. Podobné zkušenosti mají i v ostatních městech kraje. Přístup radnic k vymáhání je nicméně rozdílný.

Sníst sto knedlíků? Záleží i na těstě, říká jedlík

Miroslav - Až 128 knedlíků dokázal už při miroslavském Meruňkobraní ve dvaceti minutách tradiční soutěže jedlíků spořádat Kamil Hamerský. A jedlík z Domanína na Žďársku je pořád při chuti. „V sobotu budu opět soutěžit a zase chci vyhrát,“ říká šestačtyřicetiletý obráběč kovů.

Vzácné šperky střeží dvoje dveře. Klenotnici otevřeli na den Mendelova narození

Brno - Dvoje masivní dveře otevřeli v pátek dvěma starodávnými klíči. Klenotnice Augustiniánského opatství je nově přístupná veřejnosti. Patří mezi nejstarší dochované prostory tehdejšího cisterciáckého kláštera.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT