VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na střechu slavkovského zámku padla krytina z šestnácti kamionů

Slavkov u Brna - Architekt Pavel Hrbáč z Lovčiček vedl šest let obrovskou rekonstrukci střechy slavkovského zámku.

6.1.2008
SDÍLEJ:

Pavel HrbáčFoto: DENÍK/Martina Vilímová

Stavbyvedoucí Pavel Hrbáč má za sebou mimo jiné opravy střech brněnské katedrály svatého Petra a Pavla, tišnovského kláštera, zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou a teď už také rekonstrukci celé střechy zámku ve Slavkově u Brna. Právě o několikaleté namáhavé práci je následující rozhovor.

 

Jak dlouho jste na rekonstrukci střechy pracovali?
Hlavní oprava trvala od roku 2004 až do současnosti. V roce 2000 až 2001 jsme se soustředili jen na havarijní stavy stropů a střechy nad schodišti a nad historickým sálem.

 

Kolik milionů rozsáhlá oprava spolkla?
Úplně přesně to nedokážu říct, ale přibližně třiatřicet milionů. A to jednak ze zdrojů ministerstva kultury a místního rozvoje, ale především z rozpočtu města.

 

Které práce daly nejvíc zabrat?
Náročné byly úplně všechny. Je to obrovský komplex, že nemám v regionu nebo nejbližším okolí pro tak velkou střechu srovnání. Byla tu řada náročných okolností. Jednak to, že jsme pracovali na historické stavbě, která je ze všech stran hlídaná investorem nebo památkáři.

Dál to, že těžká technika nemohla vjíždět do nádvoří kvůli sklepním klenbám. Veškerý materiál jsme vozili do parku a jeřábem ho přes příkop zvedali a přenášeli na střechu.

Navíc jsme pracovali nad depozitáři, ve kterých jsou prý věci milionových hodnot. Aby tam nezateklo nebo nedošlo k jinému poškození, toho se člověk samozřejmě vyvarovat nemůže.

 

Přihodilo se vám něco takového?
Na menších místech se muselo malovat. Ale nešlo o nic, co by se nedalo odstranit, takže nebyl problém.

 

Která část střechy byla v nejhorším stavu?
Nevím, z jakého důvodu, ale byla to jižní strana zámku. Ta nepodléhá žádným externím vlivům, nezatékalo do ní. Přesto je kromě tří nebo čtyř trámů kompletně nová.

Kopuli oplechovali naši předchůdci někdy v padesátých nebo šedesátých letech. Jenomže tehdy dali měděný plech na neopravený krov a staré bednění. To se za tu dobu rozpadlo. Museli jsme kopuli sundat se vším všudy a udělat znovu.

Měli jsme ohromné štěstí, že zrovna tehdy byla měď na nízké cenové úrovni. Jakmile jsme práci dokončili, stoupla o sto procent.

 

Už jste měl někdy na starosti podobně rozsáhlou rekonstrukci?
Moje firma se speciálně zabývá opravou historických krovů a střech. Pracujeme na kostelech, klášterech. Dělali jsme například na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou, na klášteru Kapucínů v Tišnově.

Práce na slavkovském zámku byla ale nejnáročnější. Podobnou akci v celém regionu neznám. Ani na hradu Veveří nebo Pernštejně opravy podle mě nejsou tak obrovské.

 

Kolik lidí na opravě střechy pracovalo?
Odhadem asi devadesát. Většina z nich byli zkušenější pracovníci, kteří už mají podobné akce za sebou.

 

Jak dlouho nová střecha vydrží?
V současnosti jsou její dřevěné části více než z poloviny nové. Přesto tam zůstaly některé původní prvky, které zatím vypadají slušně. Otázka je, jak se budou jevit za padesát let. Ale myslím si, že bez nějakého zásadního zásahu by střecha zmíněnou dobu měla vydržet.

 

Takže některé staré prvky byly ještě v dobrém stavu?
Ano. U opravy historických krovů je v zájmu památkové péče zachovat co největší množství původních prvků krovů. Tyto jsou z druhé poloviny osmnáctého století, z roku 1770 a podobně. A bez podstatného zákroku vydržely až doteď.

Ovšem vinou zanedbané péče a údržby byly už devastované v takové míře, že výměna většiny jejich částí byla nutná.

 

Snažili jste se dodržet původní techniku?
Ano. Snažili jsme se o repliky nejrůznějších vyřezávaných prvků na krovech. Vzhledem k nim by tedy neměl být poznat rozdíl, který trám je nový a který starý.

 

Z jakého dřeva jsou trámy vyrobené?
Je zajímavé, že původní byly stoprocentně z jedlového. Jenomže v dnešní době tento jehličnan už prakticky vymizel. Takže dnešní trámy jsou vyrobené výhradně ze smrkového dřeva.

 

Hraje to nějakou roli třeba vzhledem k životnosti?
Obecně se říká, že dřevo používané dnes je horší kvality. Protože na tom současném se podepisuje životní prostředí, exhalace a podobně. A údajně není tak pevné jako původní. Za dvě stě let lidé budou moci porovnat, jestli to tak skutečně je nebo není.

 

Můžete potřebný materiál vyjádřit v číslech?
Pět tisíc metrů čtverečních krytiny, což je asi šestnáct kamionů. Sto rolí fólie, sedmadvacet tun mědi, tři tisíce metrů lešení, tři sta osmdesát metrů krychlových řeziva. To je metr vysoká, deset metrů dlouhá a osmatřicet metrů široká vrstva dřeva, kterou jsme spotřebovali.

6.1.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství - Specialisté v oblasti zahradnictví Zahradnický 22 000 Kč Specialisté v oblasti zahradnictví Zahradnický technik. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POŽADAVKY: vzdělání SŠ/VŠ v zahradnickém, zemědělském nebo přírodovědném oboru, nutný ŘP sk.B-aktivní řidič, uživatelská znalost práce na PC, znalost min. jednoho jazyka (AJ případně NJ), znalost botaniky a trávníkářstvívýhodou, časová flexibilita, odolnost vůči stresu, pracovní nasazení, dobrý mluvený i písemný projev, POPIS PRÁCE: PP na dobu určitou s možností prodloužení, vhodné i pro absolventy, navrhování a sestavování travních a travobylinných směsí, tvorba nabídek, obchodní činnost, ZAMĚSTNAVATEL NABÍZÍ: stravenky, KONTAKT: Ing. Marie Straková, tel: 773 826 682, e-mail: agrostis@agrostis.cz, v případě zájmu zasílejte životopisy a motivační dopis na uvedený e-mail. Pracoviště: Agrostis trávníky, s.r.o., Npor. Krále, č.p. 764, 683 01 Rousínov u Vyškova. Informace: Marie Straková, . Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 16 730 Kč Kuchaři (kromě šéfkuchařů) Kuchař/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16730 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POŽADAVKY: vzdělání vyučení, zdravotní způsobilost, trestní bezúhonnost, POPIS PRÁCE: PP na dobu neurčitou, nástup možný ihned nebo dle dohody, pracovní doba dle rozpisu směn, ZAMĚSTNAVATEL NABÍZÍ: plat dle délky praxe, 5 týdnů dovolené, příspěvek na stravování, KONTAKT: Mašlejová Jitka, tel.: 517 315 170/175, 6-14:30 hod, e-mail: maslejova@nemvy.cz. Pracoviště: Nemocnice vyškov, příspěvková organizace, Purkyňova, č.p. 235, 682 01 Vyškov 1. Informace: Jitka Mašlejová, +420 517 315 170/175. Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 12 200 Kč Pomocní dělníci ve výrobě pomocný dělník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 7. Poznámka: ŘP sk. B výhodou, montáže po stavbách, občasná fyzická zátěž. Pracoviště: Arko-mont, s.r.o., Dobrovského, č.p. 409, 682 01 Vyškov 1. Informace: Ilies Nicolae, +420 777 510 012. Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 20 000 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Obsluha VZV. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POŽADAVKY: vzdělání vyučení, průkaz VZV-možnost obnovy, praxe v řízení VZV, POPIS PRÁCE: PP na dobu určitou s možností prodloužení, nástup možný ihned, KONTAKT: Galis Antonín Ing., tel.: 731 132 003, e-mail: antonin.galis@pilous-packaging.com. Pracoviště: Pilous spol. s r.o. 001, U Mlýna, č.p. 663, 684 01 Slavkov u Brna. Informace: Antonín Galis, +420 731 132 003.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Rozhovor na konci týdne s Pavlem Růžičkou z Centrály cestovního ruchu JM.

Odborník na cestovní ruch Pavel Růžička: Vinařská turistika je fenomén

Ilustrační snímek

Čtyři řidiči byli pod vlivem drog, dva neprošli dechovou zkouškou

Kraj vypoví smlouvy na autobusy a vysoutěží nové. Kvůli zvýšení mezd řidičů

Jižní Morava – Výpověď všem. Smlouvy na zajištění autobusové dopravy v kraji k prvnímu listopadu skončí. Rozhodli o tom v pátek krajští radní. Mohou za to problémy s financováním dopravy, které zapříčinilo vládní zařízení o zvýšení mezd řidičů. Současné smlouvy totiž neumožňují kraji dopravcům na vyšší mzdy přispět.   

Sprejer si vyhlédl lokomotivu na nádraží v Nesovicích

Nesovice – Na vlakovém nádraží v Nesovicích řádil zatím neznámý vandal. Sprejem pomaloval lokomotivu a majiteli tak způsobil škodu asi jedenadvacet tisíc korun.

Zvou na výlov Malého Kačence ve Vyškově

Vyškov - Na výlov Malého Kačence ve Vyškově zvou místní rybáři. Zajímavou podívanou pro diváky chystají na tuto sobotu. 

Daň za vedra: hrady a zámky lákaly letos méně

Jižní Morava - Největší nepřítel jihomoravských památek? Letos jednoznačně vedro. Vysoké letní teploty se promítly i do návštěvnosti zámku v Lednici na Břeclavsku. Ten sice s dosavadními čtyřmi sty tisíci vstupy zůstává i nadále jasně nejnavštěvovanější památkou v kraji, podle tamní kastelánky Ivany Holáskové ale lidí oproti loňsku zhruba o třicet tisíc ubylo.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT