Klement absolvoval kurz přežití na souši i ve vodě. Všechny zkušenosti z vesmírné akademie využije při výuce svých studentů v hodině fyziky.

„Dostali jsme praktické rady, jak kosmonautiku aplikovat ve škole. Třeba klasické Newtonovy pohybové zákony vidíte v této souvislosti v jiném světle, než typické učebnicové příklady. Pro studenty bude určitě daleko atraktivnější dráha rakety či pohyb satelitu ve stavu beztíže, vypráví profesor.

A připojuje: „Dostal jsem i řadu obrazových materiálů, výukových cédéček, internetových odkazů na stránky NASA. Mohu žákům přes projektor pustit živé vysílání z raketoplánu nebo ze stanice ISS."

Svým kolegům zase předá zkušenosti o americkém způsobu školství, který ho prý příjemně překvapil. Naopak zase Američany udivil fakt, že naši studenti střední školy umí bez problému vypočítat dráhu střely a výšku rakety nad obzorem či oběžné dráhy.

„Hleděli na mě nedůvěřivě. U nich jsou střední školy hodně obecné. Takové odborné informace pak vyučují až na úzce specializovaných vysokých školách,“ vypráví pedagog, který o účast v programu Honeywell Educators usiloval už několik let.

Konkurence byla obrovská. A teprve napotřetí zaujala výběrovou komisi jeho anglicky psaná esej o motivaci studentů technických věd natolik, že společně se letos s dalšími čtyřmi učiteli z České republiky mohl zúčastnit výcviku ve vesmírném centru v americkém státě Alabama.

Účastníci z celého světa absolvovali teoretické přednášky, laboratorní cvičení a praktické vyučování. Nejatraktivnější byl výcvik, jaký zažívají američtí astronauti. „Vyzkoušeli jsme různé centrifugy. Otestovali jsme si prostorovou orientaci, kdy s námi točili v obrovské rychlosti ve všech osách. Zjistil jsem, že pohyb v šestinové gravitaci je horší než chůze po ledu.

Vzhledem ke své dlouholeté zálibě v kosmonautice jsem ocenil setkání se známým konstruktérem raket Edem Buckbee nebo astronautem Store Musgrafem,“ vzpomíná nadšeně Klement.