„Letecké kladení vakcín proti vzteklině lišek u nás odstartovalo minulý pátek. Létáme po celé republice. Začali jsme jižní Moravou a kolem třicátého dubna končíme v severních Čechách,“ líčí pilot Miloslav Kašík.

Úspěšnost tohoto postupu je podle něj zhruba pětadevadesátiprocentní. „Vzteklina v naší republice už čtyři roky není. Myslím, že jsme druhá země v Evropě, která se tímto výsledkem může pochlubit. Prevence je ale důležitá, pořád totiž existuje možnost, že by se tu tato nemoc opět mohla objevit. Největší rizika jsou přitom hlavně Polsko a Slovensko,“ dodává Kašík.

Letecká vakcinace má přitom podle něj své nesporné výhody. „Je rozhodně rychlejší. Její tradice se u nás zavedla zhruba před osmi devíti lety. Ze začátku to byla jen menší část, zbytek roznášeli myslivci. Poté to už bylo půl na půl a dnes už se návnady pokládají pouze letecky,“ vysvětluje pilot.

Vyzkoušenému způsobu navíc nechybí ani přesnost „Létá se totiž podle satelitní navigace. Máme za úkol rozhodit pětadvacet až pětatřicet kusů dávek na kilometr čtvereční. Létáme v liniích v odstupech pět set metrů a co sekundu vyhazujeme tabletu,“ popisuje Kašík.

Celý tým v letadle přitom tvoří pouze pilot a vyhazovač. „Kdysi nás létalo pět letadel, teď už jsme se smrskli na tři až čtyři, zkrátka podle potřeby. Po celé republice jsme už sehraná parta,“ doplňuje.

Zatímco on sám pilotuje, jeho žena Vlasta vyhazuje návnady. Jejich dvě děti by však na tuto práci společně jen těžko přemluvili. „Ty by jenom létaly, vyhazovat by však kvůli silnému pachu tablet určitě nechtěly,“ doplňuje Vlasta Kašíková.

Liška přitom tabletu s návnadou ucítí na pět set metrů. „Je to malinká kapsle, blistr zalisovaný do masokostní moučky. Vše se musí dělat v rukavicích, aby liška necítila lidský pach. Uvnitř návnady je oslabený kmen vztekliny. Liška tabletu rozkousne, o plast si poraní tlamu a látka se jí musí dostat do krve,“ říká Kašík.

Kdo by si však představoval, že piloti návnady přepravují v nákladních letedlech, má smůlu. „S velkými letouny se totiž nevejdete do ekonomických cen. Není to ale pouze naše specifikum. V celé Evropě se totiž vakcinace provádí právě s malými stroji,“ dodává pilot.