Příznivcům hudebního divadla, kteří zhlédli v Moravském divadle v Olomouci operu Limonádový Joe, zcela určitě neunikla postava křehké Winifred, bojující spolu se svým otcem proti divokému životu na Západě. Pokud měli štěstí, mohli v roli spatřit éterickou herečku Kateřinu Schönovou z Vyškova, která se teď představuje v pravidelném seriálu Vyškovského deníku Rovnosti Mladé talenty.

Zpěvu se cílevědomá, talentovaná mladá žena věnuje skoro dvacet let. „Začala jsem v šesti letech, kdy mě maminka přihlásila na Základní uměleckou školu ve Vyškově. Později jsem brala i soukromé hodiny. Jezdila jsem na soutěže, mým největším úspěchem tehdy bylo třetí místo na mezinárodní soutěži v Olomouci. Zpívání mě bavilo odmalička a vždycky jsem říkala, že se mu budu věnovat i v dospělosti," vypráví Kateřina o svých začátcích.

Ke zpěvu si přibrala také klavír, na který se učila hrát sedm let, což jí pomohlo při přijímacích zkouškách na hudební fakultu Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. „Ty pro mě byly náročně, stejně jako první ročníky vysoké školy, protože jsem neměla konzervatoř. Většina mých spolužáků ji absolvovala a akademie na ni navazovala. Těch šest let mi chybělo, proto pro mě bylo studium složitější," vzpomíná pěvkyně.

Širší rozhled

Přestože od útlého mládí věděla, že má hudební talent, a toužila stát se zpěvačkou, po základní škole její kroky směřovaly k úplně jinému oboru, na hony vzdálenému hudbě. „Vystudovala jsem vyškovskou obchodní akademii. Nedostala jsem se totiž na gymnázium a o konzervatoři jsem ani neuvažovala, protože jsem chtěla mít širší záběr. Myslela jsem na zadní vrátka. Obchodka byla tehdy dobrou variantou," je dodnes přesvědčená mladá herečka, která z ekonomiky, účetnictví a dalších podobných předmětů už ale prý většinu zapomněla.

Na střední škole ji bavily cizí jazyky. „Měla jsem například ruštinu, ze které jsem také maturovala. Uvažovala jsem o tom, že bych ji šla studovat. Nakonec jsem si ale vybrala brněnskou Janáčkovu akademii múzických umění," pokračuje ve vyprávění pětadvacetiletá Kateřina.

Tam absolvovala obor zpěv. A poprvé vstoupila na prkna, která znamenají svět. „V rámci komorní opery Janáčkovy akademie jsem účinkovala ve čtyřech nebo pěti představeních. Právě tam jsem získávala své první zkušenosti, ze kterých vycházím i teď u profesionálního souboru," říká Kateřina.

Úplně poprvé stála na jevišti ve druhém ročníku akademie. „Hráli jsme operu Její pastorkyňa od Leoše Janáčka a měla jsem takovou menší roli. Brala jsem ji s nadhledem, tréma nebyla. Určitě tam bylo co zkazit, ale tehdy se publikum skládalo ze studentů, kantorů, rodičů. Je to jiné, než hrát ve velkém divadle před lidmi, kteří přišli na představení a hodně od něj očekávají," zmiňuje vyškovská herečka.

Ve třetím ročníku absolvovala bakalářské studium ve veselohře Na mostě Bohuslava Martinů, kde měla titulní roli Popelky. „A páťák jsem dokončila v Cosi van tutte od Mozarta v roli Despiny," doplňuje Kateřina.

Teď ji můžou diváci vidět jako Winifred ve hře Limonádový Joe v operním souboru Moravského divadla v Olomouci. Poprvé ji tam mohli spatřit před dvěma roky. „Díky zkušenostem ze školy jsem neměla moc velkou trému. Ale dostavila se. Představení už totiž neneslo podtitulek, že jde o školní divadlo. Můžu ale říct, že tato role je pro mě hodně dobrou jevištní zkušeností a díky ní se také udržuji ve formě," libuje si mladá operní pěvkyně.

Dokonce má z jedné reprízy úsměvnou historku, která pobavila celé publikum. „Postava Hoga Foga má v jednom okamžiku zastřelit Tornádo. Scéna byla vypočítaná na vteřiny tak, že když se po něm Tornádo napřahovala, měl ji Hogo Fogo zastřelit. Ale ze zbraně nevyšel žádný zvuk. Rozhostilo se ticho, čekalo se, co bude dál. A Hogo Fogo řekl: Nechť tě svalí mrtvice. Tornádo omdlela, divadlo lehlo smíchy včetně nás herců na pódiu. Bylo to hodně veselé a diváci nás odměnili hodně dlouhou děkovačkou," vzpomíná Kateřina.

Angažmá se brání

I přes úspěch, který na divadelních prknech sklízí, by se mu nastálo nechtěla věnovat. Není jí příliš blízké tamní prostředí. „Druhá věc jsou platové podmínky, které hrají velkou roli. Divadla nemají peníze, a jestli je někde krize, tak právě tam. Je perfektní mít jedno představení, hostovat v něm, takto se udržovat, ale že bych šla do angažmá, to by se mi nechtělo. Jsem ráda, že mám koncerty, divadlo, učení. Mám to tak pěkně rozdělené a snažím se dělat všechno," říká mladá učitelka, která se věnuje dětem na Základní umělecké škole v Bučovicích.

A samozřejmě také zpívá a pořádá koncerty. „Dvanáct let jsem byla členkou vyškovského dívčího souboru Quaret. Teď si dáváme pauzu, dvě holky jsou na mateřské dovolené. Ale nedávno jsme nahráli cédéčko. Působím i v brněnském souboru Forte Sólisté na dvanáctou," vyjmenovává Kateřina další oblasti své působnosti.

Na duben má naplánovaných pět koncertů. „Jeden z nich bude v Besedním domě ve Vyškově a je nazvaný Večer operních scén. Naplánovaný je na 23. dubna. Od sedmi hodin večer tam budu zpívat se svými dvěma kolegy z divadla a školy. Představíme různé árie a dueta. Myslím si, že to může být zajímavé i pro lidi, kteří mají předsudky vůči opeře. Máme totiž připravené i takové kousky, kdy se diváci budou divit, že to ještě je opera," láká na svůj koncert pěvkyně, která ve volném čase ráda plave, běhá a chodí se psem na procházky do přírody.