Kaplička na manerovské návsi ještě donedávna zela prázdnotou. Teď ji zdobí obraz s ručně vyřezávaným rámem. Zrovna tak donedávna, než ji zřejmě ukradl neznámý zloděj, stála mezi Manerovem a Bohdalicemi vyřezávaná socha svatého Isidora. Autorem obou děl je malíř a řezbář Vlastislav Peitl z Manerova, který se teď představuje v dalším díle pravidelného seriálu Vyškovského deníku Rovnosti Osobnost Vyškovska.

Obraz v kapli není vaším jediným dílem v okolí. Co vás přivedlo právě k výrobě sakrálních uměleckých děl?

Hodně památek je v dnešní době vykradených. Jsem přesvědčený o tom, že by neměly zůstávat prázdné. To byl i případ manerovské kaple, ve které chyběl obraz. Vlastně ani nevím, jak se to stalo, jestli ho někdo ukradl, nebo se ztratil jiným způsobem. Tak jsem ho pro ni vytvořil, a to metodou air-brushe. Vyřezával jsem ale vlastnoručně i rám, ve kterém je obraz vsazený. Maluji však hlavně proto, že mě to baví.

Jak jste se k malbě dostal? Vedl vás k ní někdo?

Takhle bych to zrovna neřekl. Malovat jsem začal myslím v dětství u prarodičů. Měl jsem u nich dost volnosti, takže bylo opravdu především na mně, jak budu trávit čas, a právě malování mě nějakým způsobem zaujalo.

Přemýšlel jste tehdy, že byste se tím někdy v budoucnu mohl živit?

To rozhodně ne. Vyučil jsem se řezníkem-uzenářem a v poslední době se tím i živím. Umění pro mě bylo vždycky jen koníčkem. Konec konců si myslím, že uživit se jako umělec je teď hodně těžké. Lidé nemají dost peněz na to, aby mohli utrácet za věci, které nepotřebují. Umění pochopitelně není životní nezbytnost, takže zakázek je málo. Je lepší mít stabilní zaměstnání, aby měl člověk jistotu pravidelného příjmu, a tvořit spíš jen ve volném čase.

A obraz, který jste vytvořil pro manerovskou kapli, byl na zakázku?

To ne. Byla to čistě moje iniciativa. Materiál jako barvy a podobně jsem proto platil sám a za práci jsem taky nic nechtěl.

Na kolik by takový obraz vyšel?

Pokud bych sečetl práci a materiál, odhadl bych to zhruba na patnáct tisíc korun. Uměleckou hodnotu do toho nepočítám, protože ta je samozřejmě diskutabilní záležitostí a navíc si myslím, že v dnešní době by za ni byl jen málokdo ochotný platit.

Malujete i jiné obrazy než se sakrální tematikou?

Souvisí to právě s metodou, kterou používám. Airbrush se původně využíval pro zdobení aut, motorek a podobně. Občas proto maluji třeba motorkářské přilby a různé takové věci. Na takto zaměřených akcích taky občas tvořím body-art. Je to vlastně takové falešné tetování, které člověku vydrží jeden až dva týdny. Taky jsem třeba před nedávnem dělal obraz do jedné hospody v Prostějově. Tímto způsobem si člověk i trochu přivydělá. Nevěnuji se tomu ale cíleně. Přijedu, jen když mě někdo pozve.

Náboženské obrazy a motorkářské zdobení mají od sebe hodně daleko. Dají se u nich najít alespoň nějaké společné rysy?

Spíš asi ne. Je to svým způsobem přesný opak. Pokud tvořím například obraz nějakého svatého, musím si nejdřív zjistit informace o něm. Nemůže to být tak, že bych ho namaloval pouze podle vlastní fantazie. Měl by mít určité atributy, které tradičně mívá a které vycházejí z jeho života, nebo způsobu smrti. Naopak v případě motorkářských srazů často ani člověk, pro kterého maluji, neví, co přesně by na obrázku mělo být. Maximálně mi třeba řekne, že by chtěl něco s motivem lebky, ale tím to končí. Postup je v tomto případě úplně opačný než v předchozím případě. Musím hodně improvizovat a vymýšlet, jak bude výsledek vypadat ve chvíli, kdy už svoje dílo tvořím. Na dlouhé rozmýšlení není čas.

Jak vypadá příprava, pokud malujete obraz do kaple?

V mém případě je to především o těch informacích. Skici nebo nějaké předběžné návrhy svého díla totiž nedělám. Za chodu tak vznikají i tyto obrazy. Můžu je ale klidně tvořit několik měsíců a všechno si nechat projít hlavou. Nemusím spěchat.

Kde berete inspiraci?

Nemám nějakého konkrétního oblíbeného umělce. Obecně je pro mě ale hodně inspirující baroko. Z toho hodně čerpám. Tady na Vyškovsku bohužel úplně moc barokních památek není. V tomto směru mám nejraději Mikulov a jeho okolí, protože tam je baroko všude, kam se člověk podívá.

Kromě malování také vyřezáváte. Jsou ještě nějaké další směry, kterým byste se chtěl v budoucnu věnovat?

Teď se chci naučit především štukování. Rád bych si tak vyzdobil dům, který jsem si v Manerově koupil. Čas na to ale budu mít asi až v zimě, kdy nebude tolik práce kolem domu. Zima je vlastně obdobím, kdy se umění věnuji nejvíc. Dalším důležitým faktorem jsou ale i peníze, protože materiál něco stojí.