Počet ukradených aut podle velitele tamní městské policie Stanislava Hrdličky v současnosti klesá. Je ale obtížné určit, které lokality jsou při parkování více rizikové. „Spíše než na místě záleží na poptávce a typu auta. Také se říká, že příležitost dělá zloděje. My samozřejmě podporujeme každý prvek ochrany před krádeží, ale botičky jsou značně náročné na manipulaci. Vyplatí se spíše při delším stání vozu,“ doporučil Hrdlička.

Vlastní botičku si dnes může pořídit prakticky každý a to stejnou, jako používají strážníci. Jejich dodavatel, firma BOCO, je totiž nabízí i v běžném prodeji. „Díky spolupráci se státní policií a jejich zkušenostem stále upravujeme standardy botiček. Jsou odolné, mají tvrzený zámek a nejdou sundat ani při vyfouknutí pneumatiky,“ uvedl Jiří Janoštík, obchodně technický poradce dodavatelské firmy pro Jihomoravský kraj. Zařízení jsou proto podle něho účinná nejen při pokutování, ale i proti zlodějům.

Kromě policie si botičky od firmy pořizují i majitelé osobních či nákladních aut, exekutoři a nákupní centra, která vozy vystavují.
Botička na kolo patří mezi mechanická zabezpečení. Ta fyzicky blokují provoz auta. Druhým způsobem dodatečné ochrany je možnost elektronická. Ta brání cizímu přístupu k ovládání, spouští alarm, nebo umožňuje sledovat pozici vozidla. Jedním ze zastánců této možnosti je například Lukáš Mrlák, který se v Břeclavi živí mimo jiné montáží autoalarmů a sledovacích zařízení. „Myslím si, že auto má sloužit člověku, a ne člověk autu. Elektronické systémy jsou mnohem pohodlnější, obzvlášť když si představím, že bych měl botičku nasazovat v zimě. Při krádeži mě může alarm upozornit a zloděj si ani nemusí všimnout, že jej spustil,“ pochválil si Mrlák.

Celkově jsou podle prodejců bezpečnostních systémů stále nejpopulárnější klasické zámky řazení. Dále pak autoalarmy a elektromechanické systémy. Co se týče účinnosti, považují však odborníci mechanická zařízení za zastaralá. „Sami si představte, jak rychle vám zámečník otevře vaše zabouchnuté bezpečnostní dveře. V dnešní době se nekradou vozidla hrubou silou, ale zloději jsou spíše hackeři, kteří umí obejít zajištění vozu,“ uvedl Josef Košíček, jednatel společnosti prodávající zabezpečení vozidel. Dodatečná ochrana je podle něj vždy rozumnou investicí, protože z výroby jsou ve vozidle ochranné prvky instalovány vždy na stejném místě a pro zloděje je snadné se rychle naučit je obejít.

JAN KUCHTA