Koupí draho, ale město jim pak do peněženky část ceny vrátí. Přesně tak si od příštího roku budou Brňané nakupovat roční předplatné na tramvaj. Ve čtvrtek se na slevě třicet procent dohodli zástupci hnutí ANO, Žít Brno, zelených, lidovců a TOP 09.

Nejvýše tak Brňané podle plánu politiků zaplatí za jízdné 3325 korun. „Kolik se celkem v rozpočtu města na slevu vyhradí, zatím nevíme, do podepsání koaliční smlouvy příští pondělí ale částku dopočítáme. Půjde ale o desítky milionů," uvedl náměstek primátora Martin Ander.

To kritizuje bývalý náměstek pro dopravu a předseda spolku Brno+ Robert Kotzian. „Předně by mělo vedení města zveřejnit, kolik peněz navíc musí vzít z městského rozpočtu. Je totiž podivné, že výši úspory pro lidi ví, ale cenu pro město netuší. Je to politické rozhodnutí," řekl.

Z chybějících peněz v rozpočtu města ale náměstek Ander obavy nemá. „Každý krok vstříc obyvatelům města znamená, že vydělá i Brno. Někteří lidé, kteří tu již žijí, si sem třeba kvůli jízdnému nechají přepsat trvalé bydliště. Za každého obyvatele má město od státu šestnáct tisíc korun," vysvětlil.

Na slevu totiž budou mít právo pouze rezidenti, majitelé nemovitostí a lidé v dlouhodobém nájmu. „Po zakoupení jízdného za plnou cenu od příštího roku Brňané vyplní speciální formulář, na základě kterého jim peníze přijdou zpět," doplnil náměstek.

Dopravní podnik tak o peníze nepřijde, sleva půjde na úkor magistrátní pokladně. „Jen za prvních pět měsíců tohoto roku si lidé koupili roční jízdenky za 81 milionů korun, to je o tři miliony více, než o rok dříve," uvedla mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Ve srovnání s jinými městy jezdí Brňané i o tisíc korun dráž. V Olomouci zaplatí lidé 3200 korun. Na 3650 korun zlevnil vloni roční kupon v Praze.

Nově budou jezdit zdarma děti až do deseti let. Zatím to bylo pouze do šesti. „Ačkoliv děti platí polovinu toho, co dospělí, když má člověk doma tři školáky, sedm tisíc navíc ušetřit za rok se hodí," zhodnotila Brňanka Alena Jiroušková.