Odpoledne se sešli zástupci města s lidmi z dopravního podniku, městské policie a zejména meteorology. „Situace je špatná v celém kraji. Každé snížení emisí pomůže, ale při tak vysoké koncentraci snížení na jednom místě záhy nahradí znečištění odjinud. Smogovou situaci tím nezrušíme," uvedl Robert Skeřil z brněnské pobočky Českého hydrometeorologického ústavu.

Za jednorázové lístky zaplatí cestující v Brně zhruba milion korun denně. Kvůli informačnímu chaosu již někteří cestující zkoušeli brněnskou hromadnou dopravou cestovat kvůli smogu bez lístku. „Dnes ráno mě kontroloval revizor, ale já mám šalinkartu. Zeptal jsem se ho, proč to není zadarmo a on říkal, že prý nejsem první, kdo se ho na to ptal," postěžoval si Brňan Jan Kubíček.

Revizoři v úterý ráno lidi kontrolovali normálně. „Odpoledne už ale působili spíše preventivně. Pokud někdo tvrdil, že si nekoupil lístek kvůli smogu, tak mu řekli, aby si jízdenku dokoupil, nebo opustil prostředek," řekla mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová. Zdůraznila ale, že další dny s ničím podobným cestující nemají počítat.

Čtěte také: V Brně se srazila tramvaj s trolejbusem. Tři lidé se zranili

Zmatek ohledně toho, zda je doprava zdarma, nebo ne primátor v úterý ráno označil jako totální chaos. Na sociálních sítích uvedl, že ho odstartoval status jeho náměstka Martina Andera. „Byly to rychle vyřčené informace, které byly zavádějící pro lidi," zhodnotil později Vokřál.

Náměstek Ander se bránil. „Neinformoval jsem nikde o tom, že doprava je v tuto chvíli zadarmo. Nemyslím si, že by moje slova mohli lidé dezinterpretovat," reagoval náměstek. Podle něj mluvil pouze o tom, že bude na jednání rady města předkládat návrh na to, aby takové opatření Brno zavedlo.

Ačkoliv současnou situaci nechce vedení Brna řešit rychlým zavedením městské hromadné dopravy zdarma v případě smogových situací, dlouhodobě to primátor nevyloučil. „Doprava je výrazný znečišťovatel. Budeme dále pracovat na koncepci, jak podobné znečištění omezit," prohlásil Vokřál. Již dříve magistrát oznámil, že příští týden projedná toto opatření rada města.

Meteorologové kritizovali politiky kvůli nekoncepčnímu řešení problému. „Musíme opatření v dopravě dělat dlouhodobě. Nikoliv, když nastane smogová situace," řekl vedoucí brněnské pobočky hydrometeorologického ústavu Jaroslav Rožnovský.

Smogová situace v Jihomoravském kraji ještě nekončí. „Čekáme ještě do pátku zhoršené rozptylové podmínky. Lokálně se ale mohou při slunečném počasí zlepšit. Nečekáme, že smogovou situaci ukončíme dříve než ve čtvrtek nebo v pátek," sdělil meteorolog Petr Münster.

Smogovou situaci meteorologové vyhlašují, když alespoň v polovině stanic překročí výskyt škodlivin dvanáctihodinový průměr hodnotu sto mikrogramů na metr krychlový. Ve čtyřiadvacetihodinovém výhledu navíc nesmí předpokládat jeho pokles. „Smogová situace se vyhlašuje jako upozornění, aby lidé věděli, že ovzduší není úplně v pořádku. Kdo je na to citlivý, neměl by se zbytečně přepínat," uvedl dříve Robert Skeřil z brněnského pracoviště Českého hydrometeorologického ústavu.

Děti, nemocní a starší lidé by měli omezit pobyt venku, sportování a pobyt v zakouřených prostorách. Větrat by lidé měli jenom krátce. Vzhledem k tomu, že se na zvýšených hodnotách významně podílí emise z automobilů, řidiči by měli zvážit, zda je nutná jejich jízda.

Podle webu Českého hydrometeorologického ústavu platí smogová situace i v Praze a ve Zlínském, Olomouckém, Moravskoslezském, Královehradeckém a Pardubickém kraji. Odborníci rozlišují dva typy smogu podle míst, které jím prosluly. Takzvaný londýnský nebo také zimní smog je směs mlhy a kouře. Obsahuje hlavně oxid siřičitý, oxidy dusíku a polétavý prach, které patří mezi produkty spalování uhlí. Naopak losangeleský neboli letní smog neobsahuje mlhu ani kouř. Vzniká za horkých letních dnů a pochází z výfukových plynů aut.

Psali jsme: Hromadná doprava bude zdarma. Když Brno zahalí smog