Konkrétní cifry ještě město nezná, protože ceník nyní připravuje. „Zcela jistě však bude nastavený tak, aby bylo parkování v parkovacích domech výhodnější než parkování v ulicích," informoval v pátek náměstek primátora zodpovědný za dopravu Richard Mrázek.

Podle ředitele společnosti Brněnské komunikace Luďka Borového poroste cena za parkování tím víc, čím déle se v centru zdrží. „Ale díky tomu aspoň zájemci najdou místo na parkování," řekl Borový. Od změn si Brno slibuje úbytek aut v pěší zóně a snadnější parkování pro obyvatele.

Návštěvníci budou mít po vjezdu nějaký čas k bezplatnému průjezdu. Jeho délku ještě město nezná. „Systém jim umožní třeba vysadit spolucestujícího. Po uplynutí bezplatné doby ale budou muset zaplatit," vysvětlil vedoucí odboru dopravy Vladimír Bielko.

Oblast historického centra mezi hlavním vlakovým nádražím na jihu a Jakubským náměstím na severu chce radnice rozdělit do čtyř částí. Každá z nich bude jednosměrně průjezdná a do oblasti povede pět vstupů a výstupů. „Na vjezdu do každé z těchto zón bude kamera, která bude snímat registrační značku auta," dodal Mrázek. Na výjezdu řidiče zastaví závora, přes kterou se dostanou jen ti návštěvníci, kteří zaplatili parkovné.

Závory na výjezdech řidiči od příštího ledna najdou v Orlí, Dvořákově a Veselé ulici. Vjezdy podél tratě tramvaje budou bez závor. „Systém kamer automaticky podle poznávací značky určí, jestli jde o auto tamního obyvatele, zásobovače, člověka s předplaceným parkováním či návštěvníka," popsal Mrázek.

Pro zvětšení klikněte.

Pro tamní obyvatele systém nepřinese žádné poplatky na výjezdu. „Změní se směr projíždění jednosměrnými ulicemi Dominikánskou, Veselou a Starobrněnskou," informoval Borový.

Výhodou by mělo být snížení provozu v historickém jádru města. „Jsem zvědavý, jak to bude fungovat. Většinou tam potkávám auta zásobování nebo někoho, kdo má vyřízenou propustku," shrnul zkušenosti chodců student Petr Machač.
Pro zásobování a firmy, které si v centru parkovací místa platí, novinka nahradí současný systém kartiček dokládajících oprávnění k vjezdu.

Výhodou by pro tamní obyvatele mělo být uvolnění míst k parkování. Podle sdělení magistrátu zavedení podobného systému snížilo dopravní zátěž Londýna o třicet procent a Římu o osmnáct.

K ještě radikálnější regulaci parkování došlo v polském Krakově, kde do pěší zóny auta vůbec nepouštějí. Vznikly tři zóny – vnitřní bez aut, druhá pro rezidenty a zásobování a třetí pro ostatní. „Občané Krakova proti regulaci demonstrovali, média vedla negativní kampaň, ale primátor ustál čas, než se efekt zklidnění dopravy projevil," popsal dopravní expert David Bárta. Centrum Krakova se podle něj stalo atraktivním místem setkávání a obchodu.

Práci zjednoduší systém strážníkům. „Přibližně desítka strážníků, kteří nyní kontrolují oprávněnost vjezdu do historické části, se díky tomu bude moci zaměřit na jinou činnost," popsal mluvčí strážníků Pavel Šoba.

Podle statistik strážníci vybrali za minulý rok téměř milion a půl korun na pokutách za neoprávněný vjezd či stání v historickém jádru Brna. „Současná legislativa neumožňuje vymáhat dodatečně neuhrazené parkovné," poznamenal Borecký. Nový systém má počet neplatičů snížit.

Před spuštěním systému otevře Brno parkovací dům v Panenské ulici, který nabídne téměř čtyři sta parkovacích míst. „Bylo by vhodné, aby město přimělo provozovatele parkovacích domů v centru, aby dočasně snížili hodinovou taxu a zmírnili tak dopad regulace," poznamenal Bárta. Než si lidé zvyknou na to, že za cestování autem se platí, to podle něj chvíli trvá.

Další podzemní parkoviště v Besední ulici se v současnosti staví a poskytne dvě stě míst na stání. Parkovací prostory nabídne i Janáčkovo centrum.