Kdykoli veze Lucie Dudová příbuzné na autobusové nádraží u Grand hotelu v Brně, jede autem od Nových sadů podél hlavního vlakového nádraží a u jeho budovy odbočí vlevo do Benešovy ulice. Nová městská vyhláška, kterou úředníci zveřejnili, jí cestu zkomplikuje - odbočení doleva zakáže. „Změna mě netěší. Budu si zajíždět, potrvá to déle,“ řekla.

Lucie a další řidiči odbočí podle plánu magistrátu z Nádražní ulice na konci budovy hlavního nádraží jen doprava pod viadukt. Dál mohou pokračovat do Křenové ulice nebo na Dornych. „Záměrem nových opatření je zvýšit plynulost provozu a zejména bezpečnost chodců a lidí cestujících městskou hromadnou dopravou,“ vysvětlil mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.

Také auta vyjíždějící z Masarykovy kvůli přikázanému směru jízdy neodbočí doleva k nádraží, ale jen doprava směrem k Novým sadům. Vyhláška zavádí i omezení v rychlosti. Před nádražím řidiči nepojedou rychleji než třicet kilometrů za hodinu. 
Změny dopravy u hlavního nádraží
Nová omezení mají podle vyhlášky řadu výjimek, pro autobusy i další vozidla. „Změna směru jízdy z Masarykovy ulice a zákaz odbočení z Nádražní ulice do Benešovy se nebude týkat hromadné dopravy, cyklistů a složek integrovaného záchranného systému “ řekl za magistrát Filip Poňuchálek.

Spolku Brno autem se v dokumentu nejvíce nelíbí zákaz odbočení doleva z Nádražní do Benešovy. „Výsledkem bude omezení návštěvníků autobusového nádraží, budovy Všeobecné zdravotní pojišťovny, Dopravního podniku města Brna a dalších institucí. Odůvodnění zákazu odbočení nepovažujeme za dostatečné, proto jsme podali k návrhu připomínky a vyzýváme veřejnost, aby je podala také,“ uvedl místopředseda spolku David Pokorný.

Brno autem zpochybňuje i zdůvodnění města, podle nějž je třeba provoz omezit kvůli vyšší bezpečnosti před nádražím. „Ze statistických dat policie vyplývá, že v období od roku 2007 do roku 2017 byli účastníky nehod chodci pouze v 37 případech. Změny tedy nejsou opodstatněné,“ uvedl dopravní analytik spolku Pavel Mises.

Ne všichni řidiči jsou proti změnám. „Když jedou řidiči okolo hlavního nádraží, motají se jim lidé do cesty, což je nebezpečné,“ řekl Lukáš Veselý.

Nová pravidla provozu u hlavního nádraží, o která politici usilují od loňska, budou podle mluvčího magistrátu Poňuchálka platit zřejmě od začátku listopadu. „Závisí to i na množství a charakteru připomínek, které k němu magistrát obdrží,“ sdělil.

Navrhované změny u nádraží

Řidiči nebudou moci odbočit vlevo z Nádražní ulice na Benešovu. Jet budou smět pouze pod viaduktem a dále rovně na Křenovou ulici, nebo doprava směrem k Dornychu.

Řidiči nebudou moci odbočit vlevo z Masarykovy ulice směrem na Nádražní ulici. Přikázaný bude směr vpravo k Novým sadům.

U hlavního vlakového nádraží bude platit nejvyšší povolená rychlost 30 km/h.

Změny v přikázaném směru jízdy z Masarykovy ulice a v zákazu odbočení vlevo z Nádražní ulice na Benešovu ulici se netýkají hromadné dopravy, cyklistů a složek integrovaného záchranného systému.Změny dopravy před hlavním nádražím

TEREZA KOŠŤÁLOVÁ