Pohodlněji se na perón dostanou třeba obyvatelé Šakvic na Břeclavsku a to už od prosince příštího roku. „Moc se těšíme, už jsme postavili i bezbariérový chodník, který vede z nádraží až do centra obce. Pro vozíčkáře to bude velmi pohodlné,“ pochválila šakvická starostka Drahomíra Dirgasová. Doposud k nástupišti vedou jen schody. 

Stavba nájezdů nebo montování výtahů je často součástí velkých investičních akcí. „Do roku 2025 se náklady na ně budou pohybovat v řádech miliard korun. Doposud je v kraji necelých čtyřicet procent bezbariérových stanic,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Upravit nádraží na bezbariérové podle Illiaše obvykle znamená kompletní rekonstrukci stanice, která se pohybuje v řádech stamilionů korun.

Vybraná bezbarierová nástupiště v kraji
• Na modernizované trati Hrušovany u Brna – Židlochovice
• Na elektrifikované trati Šakvice – Hustopeče u Brna
• Na modernizované trati Brno – Přerov
• Ve stanicích Střelice, Tetčice, Zastávka u Brna, Slavkov u Brna, Bučovice, Nesovice, Nemotice, Kyjov, Bzenec, Adamov, Brno-Královo Pole,Tišnov a dalších zastávkách v rekonstruovaných úsecích

Bez překážek lidé nastoupí také ve stanicích na nově elektrifikované trati vedoucí z Brna do Zastávky na Brněnsku. Na té za méně než dva roky vzniknou dvě nové zastávky, v brněnském Starém Lískovci a v Ostopovicích na Brněnsku. „Zastávka je splněný sen několika generací. Velmi to našim obyvatelům urychlí dostupnost Brna a Brňané zase sem mohou vyrazit na výlety. Bezbariérový přístup vnímám už jako samozřejmost,“ okomentoval ostopovický starosta Jan Symon.

Nájezdy na peróny hodnotí kladně také Brňanka Anna Balcárková. „Myslím, že postupně mají být všude. Určitě dodají odvahu všem matkám nebo hendikepovaným, aby více cestovali a navštěvovali rodinu a přátele. Ne každý si řekne o pomoc,“ sdělila mladá matka.

Jako přínosný hodnotí krok železničářů i mluvčí Ligy vozíčkářů Ladislava Blažková. „Každý krok, který vede ke zvýšení bezbariérovosti, je výborný. Pokud jsou někde jen schody, lidi to odradí od cestování a nežijí na plno svůj život. Pomůže to navíc i lidem, kteří špatně chodí nebo mají dočasné zdravotní problémy,“ míní.

Podle Blažkové je také důležité si uvědomit, že velká města jsou na vozíčkáře připravená, avšak menší obce tolik ne. „Týká se to i pracovních pozic, za kterými musí lidé dojíždět. I proto je bezbariérové nástupiště důležitě,“ tvrdí.