Muž, Evropan, kterému je okolo čtyřiceti let a pracuje na pozici s vyšším příjmem. Tohle není slušně vyhlížející profil na seznamce, nýbrž typický návštěvník města Brna. Vyplynulo to z jedné ze studií, kterou si nechali zpracovat brněnští radní.

Pro zvětšení kliknětePomocí výsledků výzkumů chtějí návštěvnost města o čtvrtinu zvýšit. „Data získaná průzkumem o vnímání a návštěvnosti města využijeme pro lepší a efektivnější plánování budoucích kampaní v zahraničí,“ řekla k výzkumu radní pro oblast marketingu a cestovního ruchu Petra Rusňáková.

U návštěvníků Brna chtějí zvýšit zájem o centrum města a podniky v něm. Tím by město odlišili od Prahy a Vídně, které lidé vyhledávají zejména kvůli architektuře a památkám. „Snahou každého města je v rámci propagace ukázat to nejlepší a zároveň se lišit. Centrum města nabízí mnoho lákadel,“ okomentoval tento záměr Stanislav Mokrý z Mendelovy univerzity v Brně, který se cestovním ruchem zabývá.

Návštěvníci cestující do BrnaČeši, kteří Brno navštěvují, jsou ze 73 procent z Moravy.
Většina z návštěvníků si cestu plánuje sama a jede autem nebo na motorce.
Mladé do Brna táhne především jeho centrum, rodiny s dětmi jezdí nejčastěji do zoo a na přehradu. Důchodci chtějí vidět Špilberk, Petrov nebo Zelný trh.
Jako hlavní důvod své cesty uvedli čtyři z pěti dotázaných odpočinek.
Do průzkumu se zapojilo více než 3 tisíce lidí.


Podle něj záměr souzní s tím, jak lidé vnímají celý kraj. „Zaměření na gastronomickou oblast se nabízí vzhledem k celému regionu. Jižní Morava je turisty vnímána jako vinařský kraj,“ doplnil Mokrý.

Podle průzkumu do Brna jezdí v drtivé většině Evropané. Nejvíce jich přijíždí ze sousedních států, konkrétně z Německa. Názory na Brno se ale mezi sousedy různí. Zatímco Slováci a Němci vnímají Brno jako živé a duchem mladé, Poláci a Rakušané nikoli. Více oceňují spíše výhodnou polohu města.

Jako přátelské město ho ale označili téměř všichni dotázaní. „I když většina starších anglicky neumí, mladí ano a snaží se pomoci cizincům, kteří právě přijeli, což oceňuji. Město je plné divadel, hospod, muzeí a barů, takže si tu každý najde to své,“ řekla o Brnu Brazilka Larissa Gouvêa.

Dotázaní návštěvníci si Brno nejčastěji spojují se Špilberkem, historií, památkami, veletrhy, univerzitami nebo pivem. Vzhledem k tomu, že většina z nich do města cestuje autem, hodnotí jako negativní dopravní situaci a uzavírky, které jim cestu komplikují. Mezi místy, které plánují navštívit, jsou také Zelný trh, Petrov, náměstí Svobody nebo Brněnská přehrada.

ELIŠKA KOUKALOVÁ