Srazu se se svým trabantem účastní také Miroslav Kejík. „První ročník v roce 2008 jsem ještě neznamenal, ale od té doby jezdím pravidelně. Část z nás dnes začala dříve na setkání obohaceném o soutěže, zatímco další se přidali odpoledne. Každý rok akci završujeme spanilou jízdou po Blansku, stejné to je i letos,“ říká majitel.

Na trabantech si cení jejich unikátnosti. „Je to pro mě v podstatě koníček. Když máte takové auto, jezdíte ve veteránovi, za kterým se lidé ohlíží. Někdy za mnou někdo přijde s tím, že trabanta měl dřív také. Jeden pán mě dokonce požádal o prohlídku. Když někdo zkrátka uvidí porsche, nevěnuje mu už dál pozornost, zatímco trabant ji upoutá vždycky,“ vysvětluje Kejík.

Z Kotvrdovic na Blanensku vyrazí nadměrný náklad o hmotnosti čtyřiadvaceti tun směr vodní dílo Gabčíkovo.
Z Kotvrdovic na Gabčíkovo míří obří náklad: dvacetimetrový uzávěr. Podívejte se

Udržování těchto vozidel je podle něj pro majitele stálou výzvou. „Je to práce pro zručného mechanika. Náhradní díly jsou k sehnání, dnes to jsou však repliky, které mnohdy už moc nepasují. Potřebné jsou nezbytné úpravy, aby odpovídaly tvarově. Některé díly jsou ve slušném stavu, zatímco jiné ve velice špatném. Gumiček do brzd koupíte třeba deset, zatímco jich je jen pět použitelných, ale pro zručného mechaniky není udržení auta v provozuschopném stavu problém,“ dodává Kejík.

Komunita

Na akci se jako člen blanenského trabantklubu drobnou pomocí podílí Michal Doležal z Adamova. Historická auta z bývalého východního bloku sbírá. „Osobně si myslím, že srazy obecně mají velkou důležitost v komunitním životě mezi nadšenci, ale i mezi běžnými návštěvníky. Ukazujeme si, kdo má co nového na vozidle, radíme si, mluvíme o zlepšovácích a prohlubujeme kamarádské vztahy. Běžní návštěvníci oceňují naší snahu a práci pohledem na stojící auta a sem tam někdo zavzpomíná na časy, kdy trabanta vlastnil a podělí se s úsměvnou historkou,“ popisuje Doležal.

Propojuje tím příjemně a užitečně vztah k historické technice. „Letošní sraz hodnotím velmi dobře, rád bych touto cestou pochválil hlavní organizátory za příjemně strávené odpoledne. Sjelo se bezmála čtyřicet Trabantů v dobrém stavu posádek i vozidel. Péče o každého veterána je přitom velmi specifická činnost, ale pro člověka znalého v technickém směru není údržba trabanta přítěž, ale radost. Jako každá starší věc potřebuje minimálně dvakrát do roka menší péči, pak vás ale odveze klidně i na konec světa,“ potvrzuje nadšenec z Adamova.

Sám podniká s trabanty výjezdy do zahraničí. „Osobně letos plány na něco takového nechávám hodně otevřené. Je však možné, že pocestuji na Balkán, po zemích bývalé Jugoslávie, nebo po západní Evropě,“ uzavírá Doležal.

Velorex

Na srazu poutá pozornost účastníků také nepřehlédnutelné vozítko s trubkovým rámem potaženým koženkou, které je známé jako velorex. Někteří zájemci si mohou sednout dovnitř. „Překvapilo mě, že tam je poměrně dost místa, jen je potřeba natáhnout nohy,“ posuzuje starší muž. Také tato unikátní vozidla mají na Blanensku četné srazy.

V Krasové je krásně! Babyboom ve vesnici na Blanensku odstartovaly před lety dostupné stavební pozemky, která nabízela obec.
Babyboom v Krasové a jak je to jinde? Proklikejte si mapu, kolik dětí žije u vás

Trabant dříve brázdil ulice Československa, a později České republiky naprosto běžně. Poměrně levné vozidlo získalo popularitu v celém někdejším východním bloku. Nejznámější variantou trabantu je typ 601, právě ten byl k vidění i na sobotu u blanenského úřadu práce. Akci sem organizátoři tento rok přesunuli z náměstí Republiky, do Blanska se vrátí i příští rok.