VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vracení dárků? Důležité je nenechat se prodejcem zastrašit, radí spotřebitelům

Brno /ROZHOVOR/ – Když radost pod stromečkem vystřídá zklamání z nevhodného dárku, vrací se lidé do obchodů. Chtějí zboží vyměnit, nebo reklamovat. Předčasné obavy z jednání s obchodníky podle Gerty Mazalové mít nemusí. „Reklamovat se dá všechno. Nejčastěji jsou to sice nefunkční či rozbité hračky, elektronika nebo oblečení, reklamovat lze ale i služby, třeba kadeřnické, nebo pohřeb. Spotřebitelé často mají nárok na vrácení peněz, usoudí ale, že jim to nestojí za námahu,“ říká předsedkyně Sdružení ochrany spotřebitelů, které sídlí v Brně.

17.12.2017
SDÍLEJ:

Gerta Mazalová, předsedkyně Sdružení ochrany spotřebitelů.Foto: Deník / Attila Racek

Začneme asi nejčastější otázkou po Vánocích. Co můžu dělat s nevhodným či rozbitým dárkem?

Okolo Vánoc jsou prodejci velmi příjemní a ochotní. A to trvá i po nich. Možná proto, že měli velké zisky a lidé jsou na ně při koupi taky příjemní, jsou ochotní vydat více peněz. Tím, že zákazníkům třeba předem nabídnou výměnu dárku, předchází častým reklamacím. Pokud někdo řekne, že se mu sešly dvě úplně stejné věci, většinou to bez řečí vymění.

I přesto, na co si má dávat zákazník největší pozor?

Platí, že by se měli lidé dívat, jaké má prodejce obchodní podmínky. Měli jsme výborný případ, který sice nebyl o Vánocích, ale v době, kdy začaly speciální slevy typu, když najdete levnější zboží než u nás, dostanete dva kusy. Samozřejmě jsme to v řetězcích prověřovali, takže naše bývalá kolegyně Ivanka hledala a našla levnější kuře. Šla vítězně do obchodu a paní se jí zeptala, kde to slyšela, že žádnou takovou akci nemají. A přitom měla přímo dole na pultě nalepený obrovský plakát, který na slevu upozorňoval. Ivanka jí udělala přednášku a ta dvě kuřata dostala.

Gerta Mazalová
∙ Narodila se 10. 2. 1945 na Starém Brně.
∙ Vystudovala zdravotnickou školu, původně pracovala jako zdravotní sestra. Později se živila i jako obchodní zástupkyně.
∙ V roce 2003 spolu s manželem v Brně založili Sdružení ochrany spotřebitelů.
∙ Předsedkyní sdružení, které pomáhá lidem s reklamacemi i vypovídáním smluv, je i vsoučasnosti.
∙ Práce je pro ni zároveň koníčkem. Volný čas, kterého má málo, tráví nejčastěji s rodinou a především s vnoučaty.

Stačilo, že se nenechala odbýt a trvala na svém?

Jistě. Ona byla vůbec ďábel. Jednou si koupila tričko, které pouštělo barvu, a prodejce jí zamítl reklamaci. Tak ho dala k soudu. Tričko stálo asi dvě stovky, ale ona trvala na svém. A ten soud taky vyhrála. Podobné je to u většiny reklamací. Byl tu kdysi jeden pán a ten to řekl pěkně: „Mně nejde o ty prachy, ale blbce ze mě dělat nikdo nebude.“

Ve městech jsou před Vánoci trhy a stánky, které ale po nich zmizí. Jak mám vyměnit zboží, které si koupím právě tam?

Na to máte samozřejmě právo. Musíte si ale dát pozor, podívat se, u koho nakupujete. Zapsat si jméno prodejce, společnosti, identifikační číslo. Stánky musí být označené. Také může zákazník najít údaje třeba na účtence. Kupní doklad ale dostane jen na požádání. Účtenku si musí vyžádat sám.

Tu si musím schovat, když chci věc vracet či reklamovat?

Pokud si nevzpomenete a nevezmete si ji, stačí, když vám někdo dosvědčí, že jste v tom stánku nakoupila. Prodejci ale nejsou hloupí a vědí, co prodávají, takže málokdy protestují. Také nemusíte mít zboží nutně nerozbalené v původním obalu. V takovém případě vám nemusí prodejce vyhovět třeba s vrácením nebo výměnou zboží, reklamaci by to ale bránit nemělo.

Každý asi zná lhůtu vyřízení reklamace do třiceti dnů. Jaké jsou ale další reklamační podmínky?

Stále platí, že když překročí prodejce reklamační dobu o den, musí vrátit peníze. Dnes navíc platí, že vás musí prokazatelným způsobem uvědomit o ukončení reklamace. Pokud by shledal, že věc zákazník poškodil sám, a sdělil mu to až jednatřicátý den, stejně mu musí vrátit peníze. Pozor ale na výjimky, které jsou v zákoně. Ty nelze vrátit, i když jsou nepoužité, ale vybalené. Jsou to třeba erotické pomůcky nebo spodní prádlo.

Jak na reklamace u e-shopů?

Funguje to podobně, na odstoupení od smlouvy má zákazník navíc čtrnáct dnů od obdržení zboží. Základ je nenakupovat v rizikových e-shopech. Nevýhoda je to, že nevíte, od koho nakupujete. Rizikový e-shop poznáte i podle toho, že nabízí zboží za výrazně nižší ceny nebo vyžaduje platby pouze předem. Kdo chce mít jistotu, že nepřijde o peníze, objedná zboží na dobírku. Podezřelé jsou fotky z fotobank, strojové překlady, fik-tivní recenze. Každý e-shop musí mít úplné obchodní podmínky. Zda jsou dostatečné, laik patrně nepozná, my ale máme poměrně obsáhlou databázi, takže kdo si není jistý, může se přijít poradit nebo nám napsat.

Gerta Mazalová, předsedkyně Sdružení ochrany spotřebitelů.Co když balíček poškodí přepravní služba?

Tak za to odpovídá prodejce, ale zákazník mu to musí ihned nahlásit. Pokud přijde balík poničený, je nejlepší ho nafotit a zavolat prodejci, ať to obratem vyřídí. Pošta je pojištěná, on taky, takže tam není co řešit. Tomu se prodejci ale většinou nebrání.

Stejně si ale mnozí stěžují, že neuspěli. Setkala jste se i s takovými?

Měli jsme tu případ, kdy rodina stavěla domek, pořídila si do něj novou ledničku. Ta přišla, obal byl nepoškozený, no tak ji postavili do rohu a nevybalili, aby se nepoškodila. Až ji za několik měsíců rozbalili, zjistili, že je promáčklá. A nemohli dělat nic. Zboží si můžete schovat třeba pod stromeček, ale lepší je ho rozbalit, zkontrolovat a pak teprve strčit zpět do krabice.

Doporučuje se, aby lidé už v obchodě otevřeli krabici se zbožím, kterou si odnáší.

Ano. Vyprávěl mi jeden náš klient, jak si šel vyzvednout telefon. Zaparkoval před obchodem, kde byla naštěstí bezpečnostní kamera. On totiž balíček rozdělal už v tom autě. Když ho otevřel, byl v něm kámen. Ukázal to na kameru a vrátil se zpět. Dali mu nový. Kdyby to neměl zdokumentované, tak mu to nikdo neuvěří.

Dá se reklamovat i zboží ze zahraničí?

Dnes je to problematické. V Evropské unii úspěchy máme, je to ale stále složitější a pro nás nákladné. Mimo Evropskou unii je to opravdu téměř nemožné. Tam hrozí, že nedostanete opravdu ani floka.

Takže je lepší se v těchto případech poradit?

Jistě. Jen ať přijdou k nám, poradíme zdarma. Třeba i s dluhy, exekucemi, podezřelými smlouvami. Naši právníci mají řadu zkušeností i úspěchů. V Jihomoravském kraji máme pobočku ještě ve Vyškově, další jsou potom po celé republice. Poradíme ale i po telefonu.

Podařilo se vám v posledních letech prosadit nějaké zákony?

Hodně jsme řešili praktiky takzvaných šmejdů. Měli jsme stovky případů, kdy nejčastěji starší lidi obrali úplně o všechny peníze. Naši právníci s tím byli úspěšní i díky velké kampani, která se okolo toho strhla. Dnes umíme lidem pomoci třeba s odstoupeními od smluv nebo dluhy. Jenže je nutné, aby se na nás klienti obrátili co nejdříve. Mnozí se za problémy, do kterých se dostali, velmi stydí. Ty ale časem jenom rostou.

Hledají si šmejdi cesty, i když se zákony zpřísnily?

Oni si vždycky nějaký způsob najdou. V současnosti se hodně zaměřují na podomní prodej nebo prodej po telefonu. Do telefonu stačí říct jedno ano a už jste podepsali smlouvu. I když se zeptají, jste Gerta Mazalová? Odpovíte ano a už jste v průšvihu. Je složité od té smlouvy odstoupit. Máme teď návrhy, a to takové, aby právě tyto prodeje byly platné, až podepíšete písemnou smlouvu. Největší strach tihle obchodníci s teplou vodou měli, když byli vystavení na našich webových stránkách, ale to se teď omezuje i kvůli zákonu o ochraně osobních údajů. Dobré informace má i Česká obchodní inspekce.

V čele sdružení jste od počátku. Jak vás napadlo zastupovat spotřebitele?

Začalo to opravdu z ničeho. Přemlouvali mě kolegové z Prahy, ať založím poradnu v Brně. Jen na pár hodin týdně, klidně po práci, že občas někomu poradím se smlouvou nebo reklamací. Pak se to ale rozkřiklo, měla jsem fronty až na chodník. Sídlili jsme v Mečové ulici, ale rozrostlo se to tak, že jsme se tam nevešli, přestěhovali jsme se na Křenovou a tam už to bylo ve velkém. Podpořil nás brněnský magistrát, potom i krajský úřad. Začali jsme dělat přednášky, učí se u nás studenti práv na praxích. Začala se na nás obracet ministerstva.

O stěhování centrály do Prahy jste nikdy neuvažovali?

Lákali mě, ať ji přesunu. To ani náhodou. Jsem hrdá na to, že máme všechna centra v Brně. A v Praze máme pobočku. Vždycky říkám, že jsem Moravák jak poleno.

Která skupina spotřebitelů je nejzranitelnější?

Často se stává právě starším lidem, že naletí. Nejen šmejdům s prodejními zájezdy, nekvalitními hrnci, peřinami, ale i prodejcům energií. Právě oni uzavřou smlouvy po telefonu. Chodí mi sem babičky, pláčou, mají smlouvy na desetitisíce. Nově i díky spolupráci s krajem jsme se spojili se Senior Pasem.

Pomáháte i podnikatelům?

Ano. Nám věří obě strany. Spotřebiteli vysvětlíme, proč je nebo není v právu, podnikateli řekneme, které paragrafy porušil a jak to vyřešit. Vždy jim říkáme, že podnikají pro zisk, to je samozřejmé, ale zákazníků si musí vážit. Co by bez nich dělali? V čem by podnikali? Spolupracujeme i na projektu Garance ochrany spotřebitelů. Tuto značku dostanou podnikatelé, kteří se ke svým zákazníkům chovají slušně a otevřeně. Lidé mají jistotu, pokud u nich nakoupí.

Autor: Anna Tišnovská

17.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 90 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) Zedník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 90 kč, mzda max. 130 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Požadavky: vzdělání vyučení v oboru, praxe v oboru vítána, zodpovědnost, spolehlivost, dobré reference , Popis práce: PP na dobu určitou s možností prodloužení, Zaměstnavatel nabízí: výhodné mzdové podmínky (mzda bude upřesněna dle kvalifikace a praxe), stabilní práci po celé roční období, místo výkonu práce Vyškov a stavební zakázky v rámci ČR, Kontakt: Pekařová Blanka Mgr., tel.: 517 343 417, e-mail: pekarova@staeg.cz, v případě zájmu zasílejte životopisy na uvedený e-mail, vybraní uchazeči budou kontaktováni a pozváni k osobnímu pohovoru. Pracoviště: Staeg stavby, spol. s r. o., Průmyslová, č.p. 738, 682 01 Vyškov 1. Informace: Blanka Pekařová, +420 774 742 403.

Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 100 Kč

Kuchaři (kromě šéfkuchařů) Kuchař (kromě šéfkuchařů). Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč, mzda max. 150 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POŽADAVKY: vzdělání vyučení, POPIS PRÁCE: PP na dobu neurčitou nebo na DPP na dlouhodobou spolupráci, ZAMĚSTNAVATEL NABÍZÍ: čtvrtletní odměny , KONTAKT: Pánek Eva Mgr., tel.: 774 904 663, e-mail: info@kioseknakoupalisti.cz. Pracoviště: 3dchilli s.r.o., náměstí Svobody, č.p. 22, 682 01 Vyškov 1. Informace: Eva Pánek, +420 774 904 663.

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 16 000 Kč

Prodavači ostatního zboží v prodejnách Prodavač/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadavky: vzdělání vyučení, technická zdatnost vítána, Popis práce: PP na dobu určitou, nástup možný ihned, 12 hodinové směny, práce s penězi, Zaměstnavatel nabízí: stravenky, Kontakt: Sokola Jiří, tel: 602 757 145, e-mail: sokola@sokola.cz. Pracoviště: Sokola group s.r.o., Legionářská, č.p. 840, 685 01 Bučovice. Informace: Josef Sokola, .

Administrativa - Administrativa Úředník ve skladu 15 000 Kč

Úředníci ve skladech Skladník/ce - střediska Hospodářských potřeb. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 17000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POŽADAVKY: vzdělání vyučení, praxe v oboru výhodou, ŘP sk. B, osvědčení k řízení VZV výhodou, nikoli podmínkou (možnost proškolení), samostatnost, iniciativa, organizační dovednosti, dobrý zdravotní stav, znalost práce na PC - MS Office, časová flexibilita, POPIS PRÁCE: PP na dobu určitou 1 rok v prodejně hospodářských potřeb v Habrovanech, nástup možný ihned, ZAMĚSTNAVATEL NABÍZÍ: stravenky, po zapracování příspěvky na životní pojištění a důchodové připojištění, KONTAKT: Ing. Pavel Cabák, email: cabak@pronachem.cz. Pracoviště: Pronachem spol. s r.o. - prac., 683 01 Rousínov u Vyškova. Informace: Pavel Cabák, .


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V posledním kole jarní části extraligy ragbistů bylo na pořadu jihomoravské derby Jimi Vyškov - Dragon Brno. Vyškovští (modré dresy) využili domácího prostředí k vítězství 26:16.
9

Jihomoravské ragbyové derby rozhodl rozdílový hráč. Vyškovský Martin Kovář

Nové logo Pálavského vinobraní vzbudilo i negativní ohlasy lidí.

Nové logo Pálavského vinobraní? Hrůza. Jako když mám dvě promile, komentují lidé

Nedostatek plavčíků ohrožuje koupaliště. Brigádníky odrazuje velká zodpovědnost

Jižní Morava – Opalování na slunci, davy krásných dívek, sem tam písknout do píšťalky a napomenout neukázněné plavce nebo děti na skluzavce. Pohodová letní brigáda. Tak si možná o prázdninách představuje práci plavčíka řada lidí. Realita je však jiná. A o plavčíky je proto velká nouze.

Aqualand ruší rodinné vstupné a posiluje expresní autobusové linky

Jižní Morava – Rodinné vstupné si už návštěvníci Aqualandu Moravia nekoupí, vedení jej zrušilo. Proč? „Nejsme proti rodinám, ty hrají samozřejmě prim. Dítě do sto padesáti centimetrů se však nově po celé léto dostane s dospělým na koupaliště zdarma, proto není rodinné vstupné potřeba,“ vysvětlil ředitel Petr Pavlacký.

Nová dlažba a schodiště. Opravy bučovického hřbitova skončí nejpozději v srpnu

Bučovice - Dlouho plánované opravy části hřbitova v Bučovicích v pondělí odstartovaly.

S šedesáti kily na Sněžku a Nazareth s Masarykem v Havířově: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 16. až 17. června 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT