Prababička současné fotografie nahrazovala od poloviny devatenáctého století předchozí postupy daguerrotypie a kalotypie. „Největší boom této techniky trval asi dvacet let,“ uvádí Sakař. Nyní vytváří sérii portrétních a krajinářských snímků z unikátních lokalit Lednicko-valtického areálu, Pálavy či folklorního regionu Podluží pro výstavu Krajina paměti.

Vítězný snímek autora holčičky z Teplic ze soutěže Photo Open
Vzestup Milanův. Fotograf aktů si prošel tvrdou školou života, vyplatila se

Po jižní Moravě cestuje s dodávkou, která mu současně slouží i jako fotokomora. Proces mu totiž neumožňuje otálet s vyvoláváním snímků. Podstatou je exponování a vyvolávání za mokra. Kolodium rychle schne, hliníkové desky tak připravuje těsně před fotografováním. „Jsem limitovaný zhruba deseti minutami na celkové zpracování. Na expozici mám maximálně dvě tři minuty, pak zase rychle běžím do auta vyvolávat,“ popisuje. Kvůli práci s chemikáliemi mu ve výbavě nechybí ani ochranná dýchací maska.

Líbí se mu, že výsledek vidí hned, na rozdíl od polaroidu ale fyzická fotka díky materiálům vydrží stovky let. „Je to zjednodušeně stříbro na kovu, obrazová vrstva je ve finále zalakovaná. Fotografie nebledne, nerozpadá se. Pokud ji někdo nezničí, vydrží velmi dlouho,“ potvrzuje.

Půvab techniky Sakař spatřuje i v jejích nedokonalostech. „Přináší nahodilé chyby, které snímku dodávají výtvarný charakter,“ říká.

Kastelánka i vinař 

Na nostalgii a falešnou dobovost si však nepotrpí, a tak na svou historickou kameru nasazuje pro portréty mohutný objektiv, který v době druhé světové války sloužil pro letecké snímkování. Místo vojenských stanovišť ale v aktuálním projektu Sakař zachycuje například kastelánku lednického zámku na slavných historických točitých schodech, vinaře, ale i lichtenštejnské památky.

Ondřej Pech.
Zastavuji čas a zachovávám emoce, říká svatební fotograf Ondřej Pech z Vyškova

Koncept je inspirovaný knihou českého geologa a klimatologa Václava Cílka Krajiny vnitřní a vnější. „Chceme ukázat, že mít okolo sebe krajinu a prostředí, kde se dobře žije, není samozřejmostí. Je to výsledek práce mnoha lidí a my jsme rádi, že můžeme na fotografiích představit alespoň část z nich,” vysvětluje produkční vznikající expozice Magdaléna Šmídová.

Sakařovi fotografie budou k vidění na podzimní výstavě Krajina paměti/Memoryscape v Břeclavi, kterou připravuje nadační fond Moravská krása.