VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak bude vypadat ještě nenarozené dítě? Vědci pracují na ukazování budoucnosti

Brno - Vyšetří nenarozené dítě a rodičům ukážou, jak bude vypadat třeba ve třech letech. Prozatím neuvěřitelnou představu se snaží přivést do reality brněnští vědci.

20.8.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: Profimedia.cz

Trojrozměrný model obličeje dosud nenarozeného dítěte? Nereálný sen některých rodičů se možná za pár let splní. Pracují na tom vědci z technologického institutu CEITEC Vysokého učení technického v Brně. Vyvíjejí novou metodu, díky které to bude možné. A navíc pomůže odhalit i genetické vady a jejich původ.

Zaměření brněnských odborníků je technické. Medicínskou stránku zajišťuje spolupráce s biology z Karolinska Institutet ve Švédsku. „Myšlenka byla sblížit biologické zkoumání s technickým. To, že práce může mít výsledky i v medicíně, považuji za úspěch,“ řekl vedoucí výzkumné skupiny Jozef Kaiser.

S využitím počítačové tomografie a dalších zobrazovacích technik vědci z Brna pomáhají biologům snímat a analyzovat embrya a sledovat jejich vývoj. Metodu vyvíjejí na myších. Jejich genetická struktura je totiž podobná lidské.

Výzkum embryí
• Výzkum má na starost technologický institut CEITEC Vysokého učení technického v Brně.
• Vědci zatím snímají embrya myší a tvoří jejich trojrozměrný model.
• Metoda umožní lépe odhalit genetické vady.
• Předpoví také vývoj embrya a to, jak bude plod za pár let vypadat.

Jedním ze základních úkolů brněnských vědců bylo vymyslet, jak zobrazit biologický vzorek trojrozměrně. „Nejdříve jsme pracovali s chrupavkou v obličeji. Její model jsme vytiskli na 3D tiskárně a poslali biologům k prozkoumání,“ přiblížil vedoucí CT laboratoře Tomáš Zikmund.

Postupy vědců z Brna v budoucnu lékaři využijí pro odhalování vývojových vad u nenarozených dětí. „Jak přesně geny na embryo působí, ještě není zcela jasné. Díky našim výsledkům mohou biologové určit, který gen způsobuje jakou nemoc,“ uvedl Zikmund.

Metoda by mohla dokonce rozpoznat více vývojových vad než klasický screening v těhotenství. „Biologové je budou navíc umět vysvětlit. Rozpoznávání nemocí to urychlí. A čím dřív nemoc lékaři zachytí, tím větší šance je na vyléčení,“ upřesnili výzkumníci.

Technologie by měla být také schopná odhadnout, jak bude tvář dítěte vypadat v budoucnu. Podle vedoucího Centra asistované reprodukce Fakultní nemocnice Brno Pavla Ventruby jde o mimořádně složitý úkol. Podoba člověka závisí na řadě okolností, které se navíc stále mění. „Je to i otázka klimatu či stravy. Pokud však vědci vezmou v potaz všechny faktory, bude to užitečné,“ zhodnotil Ventruba.

Vyšetření embrya před zavedením do dělohy je do značné míry možné už teď. „Výzkum jde mílovými kroky vpřed,“ upozornil Ventruba.

Přizpůsobit metodu tak, aby se dala použít na lidská embrya, zabere podle výzkumníků ještě roky.

Autor: Růžena Machálková

20.8.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Auto na střeše a zraněné dítě. Takový následek měla havárie Škody Octavie, ke které v neděli po půl čtvrté odpoledne vyrazili na silnici I/54 k Heršpicím policisté, hasiči i záchranáři.
AKTUALIZOVÁNO

Auto se při havárii převrátilo na střechu. Hasiči poskytli první pomoc dítěti

Třináctý ročník Vyškovského Mikulášského běhu byl opět i Memoriálem Milana Dvořáka. V hlavních kategoriích vyhráli Irena Pospíšilová a Jiří Němeček.
7

Ve Vyškově se atleti loučili se sezonou. Medaile a dárky rozdával Mikuláš

ONLINE ROZHOVOR: Ptejte se ředitele Českého rozhlasu Brno Jaromíra Ostrého

Jižní Morava – Před čtyřmi lety se vrátil do Brna z pozice šéfredaktora Dvojky Českého rozhlasu. Jako ředitel Českého rozhlasu Brno má za sebou čtyři roky bez přestávky a teď právě pracuje na rozdělení brněnského a zlínského studia.

Impulsy k tetování jsou různé. Je načase zbavit se předsudků, říká tatér Musil

Blansko – Sklepní doupě s lehátkem, chatrné osvětlení a pofidérní muž s tatérskou jehlou. Tento obrázek tetovacích salonů nám často vnucují béčkové filmy. Zažité představě zcela vzdoruje salon blanenského tatéra Jiřího Musila. Spíše než jako tatérské studio působí dojmem luxusně zařízeného kosmetického salonu. V pečlivě uklizené místnosti, které vévodí černé křeslo, nás vítá sympatický hubený muž. Ačkoliv sám prosazuje při tetování vysoké hygienické standardy, pozastavuje se nad přemrštěností některých norem. „Zdá se mi zvláštní, že nikoho stejnou měrou nezajímá výtvarná stránka. Občas s nadsázkou říkám, že úředníkům je jedno, jestli tam vytetuji lejno, hlavně když bude sterilní,“ směje se Musil.

Svezení Populárem probudilo vášeň. Muzeum motorismu ročně navštíví 10 tisíc lidí

Znojmo – Starou stíhačku, parní lokomotivu a především desítky historických motocyklů, aut a rozmanitých strojů. To vše sesbíral a před vystavením obnovil majitel znojemského Muzea motorismu Jan Drozd. Návštěvníky do staré vodárny u znojemské přehrady láká už desátým rokem.

Politikou se dnes bavím, když už si ten cirkus platíme, říká herec Kňažko

Brno - Hru Shylock, která se podle něj dotýká nás všech, uvede v pondělí Divadlo Bolka Polívky v hlavní roli s Milanem Kňažkem. Slovenský herec se po pádu komunismu od divadla přesunul do politiky. Působil jako poradce Václava Havla, později jako slovenský místopředseda vlády a ministr kultury. Před pár lety se k divadlu vrátil, aby pomohl najít nový směr. „Pádem komunismu divadlo ztratilo důvod projevovat svobodu mezi řádky a v metaforách. Hledalo nový směr. Proto jsem se vrátil,“ říká Kňažko v rozhovoru pro Deník Rovnost.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.