Loni revizoři v Brně prověřili 160 tisíc tramvají, autobusů a trolejbusů, přistihli 67 tisíc černých pasažérů. To je o 33 tisíc méně než roku 2013. „Oproti předchozím letům výrazně ubylo cestujících bez jízdenky. Důvod jsou jednak preventisté, kteří už rok hlídají pořádek v dopravě, i tvrdší postih od prvního září 2013," zdůvodnil vedoucí tarifního odboru brněnského dopravního podniku Vít Prýgl.

Pokutu za černou jízdu městská firma před rokem a půl zvýšila z tisícovky na patnáct set korun. Pokud si hříšník pospíší a zaplatí do pěti dnů nebo na místě, sníží se na osm set korun.

Na roztržitost nedávno doplatila třeba studentka Martina Pechová. „Koupila jsem si jízdenku v automatu a dala si ji do zadní kapsy, protože tramvaj mi jela až za pět minut. Jenže po nástupu jsem lístek zapomněla označit. Chytil mě revizor. Přestože jsem lístek měla, musela jsem zaplatit pokutu," svěřila se Pechová.

Kontroloři jsou v těchto případech nesmlouvaví. Neoznačená jízdenka je totiž neplatná. Revizoři upozorňují, že je nutné jízdenku označit okamžitě po nástupu.Pro zvětšení klikněte.

Brněnský dopravní podnik zaměstnává zhruba padesát revizorů, pětina z nich jsou ženy. Jezdí ve dvojicích a někdy je doprovázejí i strážníci či policisté. „Několikrát do měsíce podnikáme se strážníky i policisty pravidelné noční kontroly v rozjezdech," objasnila mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Zátahy jsou podle ní velmi úspěšné. „Policistům se už několikrát podařilo zadržet celostátně hledané lidi," vyzdvihla mluvčí.

Obě strany chtějí ve spolupráci pokračovat. „Usilujeme o to, aby nám policisté pomáhali i ve dne. V případech, kdy revizoři potřebují pomoc se zadržením a legitimováním problémového člověka nebo aby odradili případné vandaly či agresory," upřesnila Hailichová.

Dopravnímu podniku pomáhá zvláštní pořádková jednotka. „Několikrát do měsíce revizory doprovázíme. Postupně bude kontrol ještě víc," informoval mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem.

Spolupráce s městskou policií je podle Hailichové úspěšná. Když černý pasažér uvidí strážníka, netroufne si vzdorovat nebo dokonce na revizora zaútočit. „Klademe velký důraz na dovednost revizorů vyjednávat a řešit vyhrocené situace vyjednáváním. Přesto je cestující bez platné jízdenky napadají," připustil Prýgl.

Připomněl rok 2008, kdy dopravní podnik zaznamenal historicky nejvyšší počet útoků na revizory a také jejich zranění. Tehdy to bylo třicet případů.

Hned následující rok se ale počet zraněných revizorů snížil na devatenáct. „Na poklesu počtu napadení má svůj podíl i rozhodnutí Nejvyššího správního soudu z roku 2009, které vyjasnilo pravomoci revizorů a určilo, že mohou černého pasažéra zadržet. A také zavedení nahrávání audiozáznamu při kontrole," objasnil Prýgl. Loni agresoři zranili historicky nejnižší počet revizorů, pouhé tři.

Prýgl připustil, že na snížení počtu jízd na černo mohly mít vliv i SMS jízdenky, které v říjnu oslavily rok od zavedení. Odpadnou totiž cestující, kteří dřív riskovali jízdu bez lístku jen kvůli nefungujícím automatům na papírové jízdenky. „Oceňuji, že si můžu koupit jízdenku kdykoli a kdekoli. Jízdenkový automat na zastávce Hrnčířská, u které bydlím, je často porouchaný, takže možnost koupit si jízdenku přes mobil, vítám," řekl třeba Jan Zelníček.

Od listopadu 2013 do října 2014 vydělaly pětatřicet milionů korun. Roční provoz služby stál pět a půl milionu.

Falšovali hlavně SMS jízdenky
Brno - Brněnský dopravní podnik kromě jízd načerno trápí i padělatelé. Papírové jízdenky mají důkladné ochranné prvky, takže se zaměřili na SMS jízdenky.
Padělky se objevily hned po jejich zavedení. „Změnili jsme způsob kontrol. Revizoři pomocí potvrzovacího kódu ihned odhalí padělek," ujistila mluvčí podniku Linda Hailichová. Kdo se prokáže falešnou SMS, tomu podnik zablokuje telefon pro posílání jízdenek.