Důvody, proč je zejména Brno tak úspěšné, popsal Luboš Kastner, odborník na gastronomii a zástupce gastronomických podniků v Asociaci malých a středních podniků a živnostníků České republiky. „Brno je jedním z mála ostrůvků, kde se v posledních letech děje něco opravdu dobrého. Vznikají tu inovativní podniky, které se odpoutávají od tradiční české gastronomie a přinášejí fúze nejrůznějších světových konceptů. To vše vytváří komunitu, díky které se tu daří, i když v jiných regionech dochází k poklesům. Zkrátka když má gastro správnou atmosféru, tak se daří,“ okomentoval. Kastner také přirovnal Brno k Mekkce české gastronomie.
Celorepublikově narostly tržby gastro podniků za prvních osm měsíců letošního roku o pouhá tři procenta. Ve srovnání s tímto číslem je však výkon Jihomoravského kraje dokonce dvojnásobný. Šestiprocentní meziroční nárůst kraje poráží s jedenácti procenty pouze Praha. Samotné Brno však zaznamenalo nárůst o dvanáct procent.
V České republice si meziročně většina konceptů oproti loňsku tržbami pohoršila nebo se udržela na podobných číslech jako loni. Zdaleka nejhůř jsou na tom podniky orientované na noční život, které v období leden až srpen vydělaly o pět procent méně než za srovnatelné období o rok dřív. „Za posledních pár let se totiž významná část konzumace alkoholu přesunula z tradičních barů, nočních klubů a hospod do kaváren, kde si lidé zejména v letních měsících oblíbili letní míchané drinky a šumivá vína, která popíjejí na zahrádkách už v odpoledních hodinách,“ vysvětlil ředitel společnosti Dotykačka Petr Menclík.
V BRNĚ VEDOU VÍNA A POLÉVKY
Nepřekvapivě je největší podíl v tržbách z vína v Jihomoravském kraji a v Praze. Rozdíl mezi oběma regiony je v tom, že v Praze lidé kupují dražší vína v menším množství, zatímco na jihu Moravy pijí víno o dvacet až třicet procent levnější, zato ale výrazně větší množství. „Uplatňují se tam také pravé rumy, případně ještě giny a borovičky. Naopak mnohem méně se tu pijí minerálky,“ doplnil Menclík.
Praha a Jihomoravský kraj každopádně vytvářejí kontrast k Moravskoslezskému a Plzeňskému kraji, kterým pro změnu dominují prodeje piva.
Z hlediska jídla dávají návštěvníci restaurací v Brně přednost polévkám, které tvoří třicet procent tržeb z jídla v restauracích. „Jedná se především o asijské polévky, které nahrazují hlavní jídla,“ poznamenal ředitel rozvoje produktu a služeb společnosti Dotykačka Vladimír Sirotek.
Na druhou stranu si hosté připlatí za guláš, která je v Brně, který o dvanáct korun překonal i ten pražský a je suverénně nejdražší. Zákazník za něj zaplatí v průměru 199 korun, přitom republikový průměr je asi 166 korun.
Podrobné statistiky týkající se jihomoravské a brněnské gastro scény už delší dobu ve spolupráci s firmou sleduje i Magistrát města Brna. Na datovém portálu data.brno.cz jsou interaktivní přehledy, kde si návštěvníci můžou prohlédnout podrobné statistiky ke gastronomii, a nově i maloobchodu.
GASTRONOMIE NA JIŽNÍ MORAVĚ
Jihomoravský kraj zaznamenal nárůst tržeb v gastronomii o 6%, Brno dokonce o12%
Nejvíce se daří kavárnám a restauracím
Nejhůře jsou na tom noční kluby
V Jihomoravském kraji je levnější víno, oproti Praze až o 25-30%
Populární jsou i kvalitní rumy
V restauracích jsou oblíbené polévky
V Brně je průměrná cena guláše 191 korun, celorepublikový průměr je 166 korun