Jedním z „rychlejších" řidičů je třeba Jakub Huňka. „V hustém provozu rychlost dodržuji, ale když je dálnice volná, tak na plyn šlápnu. I tak nepřekračuji rychlost o víc než dvacet kilometrů v hodině," přiznal se Huňka.

Podle dat Ředitelství silnic a dálnic projede úsekem mezi Ostrovačicemi a Kývalkou, kde se bude rychlost měřit, průměrně 46 tisíc aut za den. Všechny přestupky budou projednávat v Rosicích na Brněnsku, blízké obci s rozšířenou působnosti. „Zatím se nebojím, že by nám přibylo administrativy. Věřím, že vše zvládneme a nebude potřeba nikoho nového nabírat," uvedl starosta Rosic Jaroslav Světlík. S vyřizováním přestupků už místní zkušenost mají, obec totiž provozuje vlastní radar.

Komplikací by podle Světlíka bylo, kdyby se řidiči hromadně proti pokutám odvolávali. Pro Rosice bude ovšem mít měření rychlosti i přínos – vybrané pokuty totiž zůstávají v obecní pokladně.

147 936aut projelo při testování úsekem Ostrovačice – Kývalka. Z toho 40 260 jelo rychleji než povolenou stovkou. Od června by řidiči dostali pokutu.

Mluvčí resortu dopravy Neřold si ale myslí, že přílišný nárůst administrativy Rosicím kamery stejně nepřinesou. „Máme zkušenost z jiných úseků, že nárůst je spíše jednorázový na začátku. Po čase si drtivá většina řidičů zvykne rychlost dodržovat," uvedl Neřold.

V častější dodržování snížené rychlosti ale nevěří další z řidičů Jan Chocholáč. „Nemyslím si, že měření a pokuty opravdu řidiče přesvědčí zpomalit," myslí si Chocholáč.

Ministr dopravy Daniel Ťok vysvětlil, že cílem nemá být represe řidičů. „Jde nám o prevenci, nikoliv o vybírání pokut. Od dodržování rychlosti v zúženích si slibujeme větší bezpečnost řidičů, plynulejší provoz na D1 a méně nehod," řekl Ťok.

Systém za necelé dva miliony korun bude fungovat na principu dvou kamer. Ty řidiče vyfotí a spočítají jeho průměrnou rychlost v měřeném úseku. Když auto přesáhne povolenou osmdesátku, předají data policii. Měřit se bude od června.