Řada politických stran dopředu avizovala, že se zaměří na kontaktní kampaň. Krajský lídr komunistů Ivo Pojezný ještě v červnu sliboval kampaň na internetu. „Šlo asi o slib v euforii. Komunikace přes sociální sítě nebo youtube nemá pro komunisty smysl. Jejich voliči jsou starší šedesáti let,“ řekl expert na politický marketing Karel Komínek.

Nejlepší volební zpravodajství z vašeho kraje, kompletní výsledky všech obcí, vizitky poslanců. Sledování povolebního vyjednávání, reakce vítězů i poražených. To vše nejpodrobněji a nejkvalitněji v pondělním vydání Deníku Rovnost.

Jednu z nejvýraznějších kampaní podle politologů vedla Svoboda a přímá demokracie. Kromě rozeslání předvolebních novin do všech domácností uspořádali její sympatizanti v řadě měst jízdy s auty označenými vlajkami a plakáty. „Strana vedla výbornou kampaň. Povedlo se ji k sobě přitáhnout bývalé voliče Úsvitu, ale také prvovoliče a nevoliče. Stranické předvolební noviny byly ovšem hodně manipulativní,“ myslí si o Okamurově kampani politolog z Masarykovy univerzity Lubomír Kopeček.

Dosud stále nezvyklou součástí kampaní je v České republice obcházení kandidátů stran po domovech voličů. V Jihomoravském kraji se jí hlavně věnovali kandidáti TOP 09.

„V západních zemích jde o běžnou součást kampaní. U nás ale nemá takovou tradici kvůli minulému režimu, který se snažil zasahovat i do soukromého života lidí,“ vysvětlil brněnský politolog Miloš Gregor.

KLÁRA VAŠÍČKOVÁ
MICHAL RAPCO