VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Brno /ANKETA/ - Část řidičů i brněnských politiků chce prověřit celonoční provoz křižovatek řízených semafory. V Brně jich je čtyřiadvacet a zpomalují provoz. Semafory se nevypínají kvůli bezpečnosti.

26.4.2017
SDÍLEJ:

Červená na semaforech v nočním provozu v Brně.Foto: Deník / Racek Attila

S úředníky na palubě chce projet noční křižovatky náměstek brněnského primátora pro dopravu Matěj Hollan. Analyzovat budou fungovaní semaforů v nočním režimu. Získané informace jim pomohou rozhodnout, jestli má smysl celonoční provoz semaforů omezit. Části řidičů totiž vadí, že i při malém nočním provozu musí čekat na červenou – a to až na několika křižovatkách po sobě.

Červená vlna, kdy se řidiči zastaví na několika křižovatkách po sobě, může dopravu výrazně zpomalit. „Zadali jsme analýzu všech křižovatek, které fungují v nočním režimu. Chci znát počet nehod na nich. Naším záměrem ovšem není vypnout v noci všechny křižovatky v Brně,“ prohlásil Hollan.

Kde semafory fungují celou noc
∙ v Brně je 151 křižovatek a přechodů řízených semafory, na čtyřiadvaceti z nich dopravu řídí světla i přes noc
∙ celonočně svítí semafory třeba na křižovatkách ulic Křížové a Poříčí, Vídeňské a Jihlavské nebo Lidické a Koliště
∙ čtyři křižovatky fungují v takzvaném celočerveném režimu, kdy na nich stále svítí červena, ale pokud přijíždí auto dodržující povolenou rychlost, přepnou se na zelenou

Celonoční provoz se v Brně týká čtyřiadvaceti ze 151 křižovatek a přechodů řízených semafory. Příkladem jsou křižovatky ulic Křížové a Poříčí, Vídeňské a Jihlavské nebo Lidické a Koliště. „Není nic horšího než v prázdném městě stát od červené k červené. Je to také neekologické, když se auto musí stále rozjíždět a brzdit,“ řekl předseda spolku Brno autem Jan Mandát. Rovněž je podle něj potřeba stav křižovatek v celonočním provozu prověřit a případně změnit.

Důvodem, proč některé křižovatky řídí semafory i přes noc, je bezpečnost. „Jde většinou o křižovatky, na kterých se v minulosti staly dopravní nehody s fatálními následky,“ vysvětlila mluvčí Brněnských komunikací Vladimíra Navrátilová. Zdůraznila také, že nejméně dvakrát ročně se schází pracovní skupina, která hodnotí údaje z provozu křižovatek.

Semafory svítí i kvůli hromadné dopravě. Po jedenácté hodině večer je totiž na křižovatkách vypnuté upřednostňování MHD. „Kvůli bezpečnosti to podporujeme například na křížení ulice Koliště za viaduktem nebo na spojení Moravského náměstí a Lidické ulice,“ sdělila mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Lukšová. Semafory totiž umožňují bezpečné projetí křižovatky i z vedlejší ulice.

Dopravce ale podporuje zkrácení času provozu semaforů na dobu nutnou kvůli bezpečnosti. „Mnohdy stojí naši řidiči večer a o víkendu na křižovatkách déle, než přes den. A přitom řidič kouká na křižovatku s minimálním provozem,“ dodala Lukšová.

Pro srovnání v Praze je přes pět set křižovatek řízených signalizačním zařízením. „V nepřetržitém provozu přibližně pětaosmdesát procent z nich. Kvůli bezpečnosti to vyžaduje policie,“ přiblížila mluvčí pražské správy komunikací Barbora Lišková.

Technicky lze změnit systém řízení křižovatky za několik dní. V praxi je to ale složitější. „Změny bychom museli udělat na základě analýz a konzultací s Brněnskými komunikacemi, policií, odborem dopravy a dalšími,“ uvedl mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek.

Autor: Jan Žlebek

Měly by se semafory v ulicích vypínat přes noc?

ANO

53 %

NE

47 %

Hlasovalo: 330

Anketa byla ukončena

26.4.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lídr ODS Petr Fiala.

Z výsledků voleb jde vidět i boj o hodnoty, míní lídr ODS Petr Fiala

Miroslav Grebeníček (KSČM).
AKTUALIZOVÁNO

Rozhodla oblíbenost. Kroužky vynesly do sněmovny bývalého hejtmana i primátora

Déšť nám nevadí. Discgolf se musí hrát hlavně srdcem, vysvětlil sportovec

Vyškov /FOTOGALERIE/– Až 128 metrů daleko dokážou diskem dohodit ti nejlepší discgolfisté. Na vlastní oči se o tom můžou přesvědčit ti, co v neděli dopoledne prochází vyškovskými Smetanovými sady. Koná se tam totiž první discgolfový turnaj zimní série Hrajdiscgolf tour.

Fotbalisté Hulína trestali vyškovské minely. MFK opět prohrál

Hulín – Fotbalisté Hulína potrestali vyškovské chyby. Obě dvě a MFK odjel bez bodu. Za krásu se ve fotbale body neudělují a proto si po zápase Moravskoslezské ligy v Hulíně Vyškovští žádné nepřipsali. A to jeden už měli málem v kapse.

V rekordním hodovém průvodu kráčelo přes pět stovek lidí. Ve vracovském kroji

Vracov - Celkem 566 lidí ve vracovském kroji. A k tomu další stovka v krojích přespolních. Sobotní hodový průvod z roku 2015 ve Vracově na Hodonínsku se díky komisaři z pelhřimovské agentury Dobrý den zapsal počtem krojovaných v jedné obci mezi české rekordy. A je mu věnovaný další díl seriálu Deníku Rovnost Co soused, to rekordman.

Pojezný k neúspěchu ve volbách: Lidé se obrátili na populistické strany

Hodonín /ROZHOVOR/ – Po krajských volbách vedl jihomoravské komunisty jako jednička i do sněmovny kyjovský učitel a městský zastupitel Ivo Pojezný. Šestapadesátiletý poslanec ani přes obhajobu mandátu neskrýval zklamání. „Výsledek pod deset procent považuji samozřejmě za neúspěch. Doufal jsem ve třetí místo,“ řekl lídr komunistů, kteří v parlamentu ztratili osmnáct mandátů. Na jižní Moravě pak přišli o polovinu poslanců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení