Zloději, kteří kradou na železnici, způsobili loni na jižní Moravě škodu téměř čtyři miliony korun. To je nejvíc ze všech krajů v republice. Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla informoval, že letos zaznamenali na jihu Moravy už čtyřicet krádeží železničního vybavení. Zloděje zajímají hlavně součásti transformátorů, zabezpečení přejezdů a měděné kabely.

Zatím poslední letošní případ se v kraji stal na trati ze Šatova do Znojma. „Zloděj ukradl záložní kolejnice. Škoda je přibližně sto čtyřicet tisíc korun," uvedl mluvčí.

V polovině května musel správce železnice opravovat signalizaci přejezdu mezi Hraběticemi a Hevlínem na Znojemsku. „Někdo tam dvakrát v jednom týdnu přestřihl telekomunikační kabel a vyřadil z provozu výstražná světla," sdělila mluvčí znojemské policie Lenka Drahokoupilová. Výpadek díky včasnému zjištění nezpůsobil žádnou nehodu.

Pokud zloději poškodí trať, vždy na to podle mluvčí Českých drah Kateřiny Šubové doplatí cestující. „Když se na trati něco stane, vlak musí jet pomalu a houkat. V horších případech se úplně zastaví provoz. Když víme, že je to na delší čas, zajišťujeme náhradní autobusovou dopravu," vysvětlila Šubová. Zároveň upozornila, že i když strojvůdce jede pomalu, rychlostí kolem deseti kilometrů za hodinu, vlak přesto zastaví řádově na vzdálenosti padesát metrů.

Halla vysvětlil, jak reaguje na činnost zlodějů bezpečnostní systém. „Pokud něco seberou z kolejí, systém to automaticky zjistí a oznámí výpravčímu na panel. Na místo okamžitě vyjíždí četa, která zjišťuje, co se děje. Pokud zloději ukradnou něco z přejezdu, ten začne blikat červeně. Když jsou u přejezdu i závory, spadnou dolů," popsal systém zajištění Halla.

Gang měl odborníky

Mluvčí brněnských policistů Andrea Straková potvrdila, že krádeže železničního vybavení jsou prakticky na denním pořádku i v Brně. „Možná je jich i víc než dříve," poznamenala. Na Hodonínsku je situace opačná. „Krádeží není moc. Jde spíše o ojedinělé případy. Naposledy se nám ale ztrácely trafostanice. Znamenalo to velkou škodu," sdělil mluvčí hodonínských policistů Petr Zámečník.

Kdo se na podobné krádeže zaměřuje, není podle mluvčího Hally jasné. „Přesný typ zloděje neexistuje. Často jsou to například bezdomovci. Pamatuji si ale i gang složený z lidí z Česka, Maďarska, Slovenska a Polska, který kradl na mezinárodních tratích. Byli mezi nimi i odborníci, kteří uměli odstřihnout kabel pod proudem," upozornil mluvčí Halla.

Celková škoda, kterou zloději v Jihomoravském kraji správě železnice způsobili letos, už přesáhla milion korun. Přitom třeba v sousedním Zlínském kraji byla za celý loňský rok jen půl milionu. Letošní jihomoravská statistika pochází z pátku. „Dá se předpokládat, že teď už budou čísla zase vyšší," tvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty.

Zloději železničního vybavení jsou podle něho pro správce železnice hlavní nepřítel. „Obrovské škody nás trápí. Tím nejdůležitějším přitom zůstává zajištění bezpečného železničního provozu," řekl mluvčí. Dodal, že problém je i ve sběrnách. Podle Hally ukradený materiál vykupují a neohlížejí se na to, kdo ho přinesl.

I proto připravuje Správa železniční dopravní cesty ve spolupráci s policií, strážníky a Českou inspekcí životního prostředí akce na kontrolu sběren. „Bráníme se ale i jinak. Některé součásti vybavení máme teď z jiného materiálu. Například poklopy z plastu nemají pro zloděje žádnou cenu," konstatoval Halla.