Cestující tam využijí 570 nových parkovacích míst. „Poslouží při zesíleném sezonnímu provozu, teď připravujeme značení. Pracujeme i na obměně grafické podoby informačního systému pro cestující v prostoru letiště," představil novinky ředitel Letiště Brno Tomáš Plaček.

Nové vlakové napojení do Tuřan je závislé na přestavbě brněnského železničního uzlu. „Zastávka poslouží lidem cestujícím na letiště i odtamtud. Využijí ji i lidé pracující na letišti a v okolních logistických zónách," přiblížil hejtman Hašek.

Vlaky dálkové dopravy

Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Marka Illiaše prověří přepravní možnosti a technické provedení zastávky studie. „A to v takových parametrech, aby u letiště mohly zastavit i vlaky dálkové dopravy," upřesnil Illiaš s tím, že zastávku s dlouhými nástupišti chtějí správci železnice umístit co nejblíž odletovému a příletovému terminálu. A to je problém. „Velkým omezením jsou místní podmínky, zejména areály plánovaných logistických center," vysvětlil Illiaš.

Vznik zastávky je podle něj závislý na podobě přestavby železničního uzlu. Pokud se hlavní nádraží nepřesune, zůstane pouze napojení železniční vlečky pro obsluhu letiště nákladními vlaky.

Konkurence ve Vídni

Ještě by se tak podle Petra Šenka z Centra dopravního výzkumu prohloubil hlavní problém tuřanského letiště: konkurence blízkých letišť ve Vídni či Bratislavě. „Existují i možnosti, jak propojit Brno kvalitně s letištěm mimo Tuřany. Ve hře jsou vysokorychlostní vlaková spojení na vídeňské letiště s četnými linkami do světa," upozornil odborník na dopravu.

Z Bratislavy zase většinou odlétá do zahraničí třeba Brňan Tomáš Slezák. „Brněnské letiště bude mít udržitelný provoz pouze tehdy, pokud se do města dostanou nízkonákladové společnosti. Nebo by ty současné musely rozšířit své linky," myslí si.

Nová letecká spojení by podle názoru odborníka na dopravu Šenka přivítali například brněnští byznysmeni. Do zahraničí často létají i zaměstnanci Vysokého učení technického. „Jde především o linky do Německa, Francie či Ruska, kde působí celá řada významných průmyslových společností. Akademici teď pro své služební cesty využívají jiná letiště," připomněla mluvčí univerzity Radana Kolčavová.

Hašteření politiků

Jihomoravský kraj i Brno podporují navýšení leteckých linek z Tuřan. Přesto téma letiště vyvolalo slovní přestřelku mezi primátorem Petrem Vokřálem a hejtmanem Haškem. Ten zpochybnil plán radních vytvořit podpůrnou společnost pro lákání velkých dopravců, o které už Brněnský deník Rovnost informoval. „Nejsem si jistý, zda je potřeba zakládat novou společnost, když už má kraj a město Centrálu cestovního ruchu jižní Moravy. Pokud nejde primátorovi a městské radě jen o pár nových míst v dozorčí radě či managementu, určitě je o čem jednat," vyjádřil se Hašek.

Vokřál na oplátku zkritizoval vedení kraje, který letiště pronajímá, že jej zatím nijak zvlášť dopředu neposunulo. „Za sedm let, co v čele kraje stojí Michal Hašek, jsem si nevšiml, že došlo k rozvoji letiště," kontroval primátor.

ZMĚNY NA LETIŠTI570 nových parkovacích míst
jedná se o nové lince do některého z letišť v Německu
letiště má za sebou úspěšnou opravu pojezdové dráhy
novou grafickou podobu dostane informační systém v prostoru letiště
ve hře je zřízení vlakové zastávky i pro dálkové spoje