Naspodu žebříčku se například ocitla Střední škola gastronomie, hotelnictví a lesnictví v Bzenci na Hodonínsku, kde neuspělo v řádném termínu z matematiky dvaadvacet z třiadvaceti studentů. Přitom předmět je nepovinný, místo něj můžou zkoušku skládat z cizího jazyka. „Jde o žáky, kteří moc v oblibě matematiku nemají. Chodí k nám na hotelovou školu, kde spíš využívají právě jazyk. Přesto si raději zvolí maturitní zkoušku z matematiky, byť na to nemají. V žádném případě se nejedná o komplexní problém výuky," hájil se ředitel školy Libor Marčík.

maturity z matematikyVýsledky řádného termínu maturity z matematiky ve vybraných školách v kraji:
Střední škola gastronomie, hotelnictví a lesnictví Bzenec:
- neuspělo 22 z 23 (96 %)
Střední škola a základní škola Tišnov: 9 z 12 (75 %)
Střední pedagogická škola Boskovice: 8 ze 14 (57 %)

Nejlépe nedopadla ani Střední odborná škola a Střední odborné učiliště ve Vyškově, kde opravné kolo maturity z matematiky čekalo na čtyři studenty. Dvěma z nich se nezadařilo ani napodruhé. „Co se pak týká nástavbového studia, tam se podzimních maturit účastnilo sedm studentů. Neudělal ji ani jeden. Podle mě jsou žáci připravení dobře, ale matematika je obecně velkým psychologickým strašákem," myslí si ředitel školy Petr Hájek.

Podle náměstka jihomoravského hejtmana pro školství Stanislava Juránka však nejde vinu házet jen na studenty. „Je to o stavu systému. Jednou je matematika povinná, podruhé zase ne. Musí se jasně nastavit, jak ji učit a z čeho mají děti maturovat. Vzdělávací program ministerstva je ve velmi špatném stavu. Není proto divu, že někteří pedagogové odchází ze středních raději na vysoké," upozornil.

Zároveň dodal, že kraj se současným stavem hodlá bojovat. „Výuku matematiky na našich školách posílíme. Ředitelé se musí snažit ji zkvalitnit. Proto jsme už vypsali projekty na doškolování učitelů," podotkl náměstek.

Nově se do pomoci školám zapojí také Česká školní inspekce. Zaměří se na školy se špatnými výsledky při maturitách a výuku matematiky. „Že tyto instituce dopadají dlouhodobě špatně, znamená, že potřebují podporu. Chceme přispět ke zlepšení, proto jsme si dali za úkol dohlédnout právě na výuku matematiky, která je pro děti největší problém," zhodnotil náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys s tím, že seznam škol, které navštíví, vytvoří až po pondělním zveřejnění výsledků opravných termínů maturitních zkoušek.

Jak tvrdí ředitel vyškovských spojených středních škol Václav Klement, plánované kontroly jsou dobrým krokem. „Můžou pomoci ke sjednocení úrovně na jednotlivých typech škol. Samozřejmě nejde srovnávat učiliště a gymnázia, ale i mezi samotnými gymnázii jsou poměrně velké rozdíly. Důležité je i testování žáků. Podle toho zjistí, jak obstojí v konkurenci dalších," uvedl Klement.

On sám je s výsledky maturit na své škole spokojený. Z gymnázia zvládli matematiku i těžší matematiku všichni studenti už na jaře. Ze středních škol se podzimního termínu zúčastnili jen jednotlivci. Nyní už je všichni mají.

S kontrolami České školní inspekce souhlasí i Hájek „Ale možná by nebylo od věci zvážit, zda by se neměla zaměřit také na základní školy. Pokud k nám přijdou žáci, kteří neumí upravit zlomky, jak s nimi máme pracovat na rovnicích nebo funkcích?" podotkl.