Inscenaci uvidí Brňané poprvé příští pátek a sobotu na prknech městského divadla v brněnské Lidické ulici.

Příběh je situovaný ve vesnici s názvem Bílá Voda, která je skrytá ve stínu pohraničních hor. Právě na toto místo dříve přicházely zástupy poutníků prosit o pomoc u zázračné sošky Panny Marie. O několik století později přijíždí na vesnici Lena Langerová, aby se dokázala ukrýt před minulostí, jež ji přivedla na pokraj sebevraždy.

„Namísto kláštera s početnou řeholní komunitou tam ale najde pouze několik řádových sester vedených svéráznou řeholnicí Evaristou. Ta přišla do Bílé Vody o poslední zářijové noci roku 1950, kdy komunistický režim zosobněný démonickým páterem Plojharem odvlekl při Akci Ř všechny řádové sestry do sběrných klášterů,“ popsal příběh režisér Městského divadla Brno Dodo Gombár.

Mladá Evarista tehdy dostala na výběr. Vrátit se do civilního života, nebo s ostatními sdílet jejich příští osud. Protože nezaváhala a zvolila druhou možnost, byla stejně jako ostatní řeholnice nasazená k nuceným pracím a vystavená ponižování i mučení v komunistickém kriminále.

Příběh má inspiraci ve skutečných událostech

Divadelní inscenace i samotný román jsou inspirované skutečnými událostmi. Podle režiséra a dramatika Doda Gombára se však nejedná o holé převyprávění historie. Nejdůležitějším tématem, které se adaptací prolíná, je kapitola totalitního bezpráví a otázka nerovného postavení žen a mužů v církvi i společnosti.

V současné době je brněnská rodačka a spisovatelka Kateřina Tučková jednou z nejpopulárnějších českých autorek. Mezi její romány patří například známé tituly jako Vyhnání Gerty Schnirch nebo Žítkovské bohyně, které se rovněž dočkaly divadelní adaptace na prknech brněnského Městského divadla.

Zdroj: Deník/Terezie Heinz

Románu s názvem Bílá Voda se čtenáři dočkali po desetiletém čekání, kdy si Tučková postupně shromažďovala všechny potřebné materiály k napsání knihy. „Procházela archivy, studovala materiály, mluvila s pamětníky, pobývala v klášteře a prošla si také složitým duchovním hledáním, které jí pomohlo s přiblížením k jejím postavám i zevnitř,“ uvedla mluvčí divadla Kateřina Vížďová.