Úkolem 240 traťových komisařů je především hlídat bezpečnost na dráze. „Signalizuju jezdcům, zda hrozí nebezpečí, například vylitý olej na dráze. Taky musím být neustále připravený poskytnout nezbytnou první pomoc těm, co havarují,“ říká.

Ilustrační foto.
Starosta Ostrovačic: S Grand Prix jsme se sžili. Přináší přivýdělek do rozpočtu

Jediným způsobem, jak může závodníky varovat, jsou barevné vlajky. „Každý prapor nebo jejich kombinace znamená něco jiného. Dvě žluté vlajky značí nebezpečí na dráze, pruhovaná zhoršenou přilnavost vozovky kvůli dešti nebo oleji, zelená volný průjezd,“ popisuje vlajkovou gramatiku Havel.Traťový komisař Jaroslav Havel.Zdroj: Archiv Jaroslava Havla

K brigádě na trati ho přivedla láska k motosportu. „S maminkou jsme chodili sledovat závody. Jeden z jejích kolegů vedl stanici komisařů. Nabídl mi, jestli nechci k nim nastoupit, a já přijal,“ vypráví mladý Brňan.

A co je při práci traťového komisaře nejdůležitější? „Rozhodně smysl pro zodpovědnost a fyzická zdatnost. Musím zvládnout zvednout a z trati odklidit havarované motocykly. Ty váží i přes sto kilo,“ líčí mladík.

Tisková konference před Grand Prix 2017 v Brně - Karel Abraham.
Lákadlo motoristické Velké ceny? Čeští jezdci obsadí všechny kubatury

Po trati se musí pohybovat instinktivně a přirozeně. „Nesmím se bát. Dráhu musím dát do pořádku co nejrychleji, abych neohrozil závodníky ani sám sebe,“ říká.

Přestože jako komisař nesmí nikomu nadržovat, má i Havel svého favorita. „Můj oblíbenec je Valentino Rossi, ale úspěch přeju i českým jezdcům Abrahamovi, Kornfeilovi a Hanikovi. Fandit budu i mladým talentům v doprovodných závodech,“ dodává s úsměvem.

Ilustrační foto.
Okružní křižovatka na Lesné? Silničáři opraví povrch, značení nezmění

DOMINIKA VRBECKÁ