Brněnská organizace zmíněného spolku má asi osm stovek členů. „Nejméně polovina z nich chodí o berlích, s francouzskými holemi nebo s trekovými teleskopickými holemi. Takže by bylo dobré, kdyby na nádraží byly eskalátory nejen přímo v hale, ale i na bočních schodištích a na schodech, které vedou k nástupištím,“ shrnula Kudličková.

Souhlasí s ní Bohumil Krejčí z Prahy, který v pondělí v opravované nádražní hale čekal na rychlík. „Určitě bych tu uvítal eskalátory, hlavně pro starší lidi, kteří se špatně pohybují,“ uvedl starší muž.

Výsuvné sloupky. Ilustrační foto
Výsuvné sloupky omezí dopravu i večer. Radní chtějí méně aut v centru

Na eskalátory je zvyklý z domovského hlavního města. Jsou třeba také na nádraží v Olomouci, kde se na nich cestující svezou stejně jako v Praze i na nástupiště. Na vlakovém nádraží v Plzni pak lidem už šest let slouží venkovní pojízdné schody, které projektanti navrhli tak, aby dokázaly čelit poryvům větru a změnám počasí. Spolu s nimi tam postavili nové výtahy, které usnadnily přepravu matkám s kočárky i starším lidem a invalidům.

Malé výtahy

Výtahy jsou k dispozici i v Brně. Jeden z nich v pondělí využila například Ludmila Horáčková, která s dítětem v kočárku mířila na vlak do Bílovic nad Svitavou na Brněnsku. „Na eskalátor bych se s kočárkem bála, radši jezdím výtahem. Ty jsou zde ale podle mě malé,“ posteskla si mladá matka.

A výtah nebo plošina pro vozíčkáře by podle ní mohla vést i z podchodu u nádraží nahoru k nástupištím městské hromadné dopravy.

Podle Pavla Bratrů byly eskalátory v původních plánech a projektech i v brněnské nádražní hale. „Že by se na Brně zase muselo nutně ušetřit? Jsou cestující v Brně lidé horší kategorie? Platíme snad menší daně než jinde?“ napsal Brněnskému deníku Rovnost Bratrů.

Ilustrační foto.
Novorozeně zemřelo po pádu z okna. Policisté případ vyšetřují

Na jediném letitém eskalátoru před nádražní budovou se tak můžou svézt cestující, kteří míří z podchodu do odbavovací haly. České dráhy, které mají nádražní budovu ve správě, se k problému do pondělní uzávěrky nevyjádřily.

Lidé si stěžují také na chybějící lavičky v odjezdové hale. Jak už Rovnost informovala, při čekání na vlak jim musí stačit malá dočasná čekárna. „Dřív tu aspoň byly mramorové lavice kolem vstupu do podchodu,“ připomněl třeba Brňan Bohumil Sehnal.

Podle dřívějšího vyjádření regionální mluvčí Českých drah Gabriely Novotné se vzhledem k počtu pokladen a pohybu cestujících s lavičkami v hale nepočítá.