Na vině je podle jihomoravského koordinátora Besipu Pavla Čížka velmi často nedodržování předpisů. „Roli hraje hlavně vysoká rychlost," podotkl Čížek.

To potvrdil svou jízdou před nedávnem také šestačtyřicetiletý řidič motorky v Ratíškovicích na Hodonínsku. V rychlosti nezvládl levotočivou zatáčku. „Řidič motorky v zatáčce vyjel mimo silnici. Při havárii utrpěl vážné zranění. Do brněnské nemocnice ho musel převážet vrtulník," popsal nehodu hodonínský policejní mluvčí Petr Zámečník.

Podle Čížka z Besipu si motorkáři často neuvědomují, že není bezpečné zkoušet, co jejich stroj dokáže na silnicích, kde jezdí i další řidiči. „Od toho jsou okruhy nebo motoškoly. Musí si uvědomit, že hazardováním na normálních silnicích ohrožují především svůj život. Motorka jim neposkytuje žádnou ochranu jako třeba auto. Navíc jde i o zdraví dalších účastníků provozu," varoval Čížek.

Řidiči motorek se ale hají. Upozorňují, že ne vždy jsou na vině oni.„Řidiči aut nás často přehlížejí. Už několikrát se mi stalo, že jsem jel po hlavní silnici a z vedlejší mi tam vjelo auto. Řidič dělal, že mě nevidí. Neberou nás jako plnohodnotné účastníky provozu," stěžoval si Petr Kocián z Brna.

Jeho slova potvrzují policejní statistiky. Z jedenaosmdesáti nehod zavinili motorkáři sedmačtyřicet. Tedy zdaleka ne všechny. „Musí si ale uvědomit, že zvlášť pokud jedou vysokou rychlostí, jsou snadněji přehlédnutelní než auta," upozornil koordinátor Čížek.

Při nehodách se od začátku roku na silnicích zranilo šestasedmdesát motorkářů. „Čtrnáct lidí z toho těžce. A jeden zemřel," uvedl mluvčí policie Pavel Šváb.

Podle primáře traumatologie brněnské fakultní nemocnice Petra Nestrojila je při jízdě na motorce důležité kvalitní oblečení a především helma. „Helma ochrání hlavu, ale ne například páteř a orgány v těle. Proto je nutnátaké kvalitní kombinéza, která má ztužení na několika místech těla," vysvětlil Nestrojil.

Nejzávažnější zranění podle něj vznikají při střetu motorky s jiným autem. „Čím rychleji motorkář jel, tím jsou zranění těžší," dodal lékař.

Za nárůst počtu nehod motorkářů může podle koordinátora Besipu možná částečně stát také nový zákon. „Od roku 2013 totiž řidiči nemusí mít na skútry a motorky s objemem válců do 125 kubických centimetrů speciální řidičské oprávnění," poznamenal Čížek.